Ferrari 250 GT Boano/Ellena
Mario Felice Boano a Luciano Pollo, dvaja bývalí zamestnanci karosárne Ghia, zakladajú v roku 1954 spolu so synom Boana Gian Paolo na ulici Via Collegno v Turíne novú karosársku spoločnosť.
Tento akt čoskoro priniesol prvé ovocie a v marci roku 1956 na autosalóne v Ženeve vystavujú v spoločnosti Ferrari 410 Superamerica a Ferrari 250 GT prototyp od Pinin Farinu, nimi „odeté“ nové Ferrari 250 GT.. Týmto modelom chcel Enzo Ferrari odštartovať s Farinom sériovú výrobu modelu Grandturismo. Skutočnosť však nakoniec bola iná.
Vozidlo, ktoré má športový charakter je však určené na bežné cesty, viac zodpovedá štýlu „Gran Turismo“. Predná časť nepôsobí agresívne. Línia pontónu prebieha od predných reflektorov neobyčajne vysoko takmer vodorovne až po zadné svetlá. Zadné blatníky zakončené malými skupinovými svetlami naznačujú malé krídielka v duchu módy automobilov päťdesiatych rokov. Elegantný a súčasne športový charakter karosérie dodáva nízka, splývajúca strecha, ktorá prechádza do veľkého zadného okna, zasahujúceho až do strán.
Od modelu 250 Ferrari používa kotúčové brzdy na všetkých kolesách.
V polovici roku 1957 Mario Boano dostal ponuku od Fiata založiť prvé vlastné karosárske vývojové oddelenie priamo v závode FIAT. Ponuku prijal a svoju vlastnú firmu predal svojmu zaťovi Ezio Ellenovi, ktorý pokračoval vo výrobe karosérii 250 – tiek pre Ferrari. Rozdiel medzi karosériou Boano a Ellena rozozná len odborník. Najmarkantnejším rozdielom je, že strecha Elleny je o 5 cm vyššia a neklesá tak strmo ako u Boana. Druhým poznávacím znamením sú bočné okná, ktoré pri modely Ellena nemajú malé vetracie okienka. Existujú i ďalšie rozdiely, ktoré už ale nie sú viditeľné na prvý pohľad z exteriéru, ale týkajú sa niektorých technických vylepšeniach, napríklad v prevodovke alebo riadení.
Podľa obchodných záznamov Ferrari bolo vozidlo vyrobené v auguste roku 1957 a v tom istom mesiaci dodané belgickému dílerovi Garage Francorschamps v Brusely. Pravdepodobne vozidlo bolo objednané na konkrétnu zákazku, pretože už v auguste sa jeho prvým majiteľom stáva princ z Belgickej kráľovskej rodiny. Vozidlo neskôr mení majiteľa, ale stále ostáva v Brusely. Tento majiteľ má s vozidlom nehodu, pri ktorej dochádza k poškodeniu motora. V roku 1965 vozidlo kupuje Jean-Claude Senges, ktorý už vlastní jednu 250. Boano s číslom podvozku 0533. Z iných podkladov sa dozvedáme, že 0533GT mala niekedy v roku 1962 ťažkú nehodu, pri ktorej sa poškodila nielen karoséria – tá bola z hliníka – ale i motor.
Avšak čo bolo pre Jean-Clauda Sengesa najdôležitejšie, že mal francúzske doklady. Toto využil vo svoj prospech a aby sa vyhol zaplateniu dovozného cla, zmenil identitu vozidla z 0695 na 0533. V čase keď vozidlo vlastnil Jean-Claude Senges, bol pôvodný motor nahradený motorom z Ferrari 250GT č 0951 GT.
S takto zmenenou identitou bolo vozidlo v osemdesiatych rokoch predané Robertovi Ricci, ktorý bol synom Nina Ricci. Potom vozidlo prešlo do vlastníctva Gernota Diestlera,ktorý ho vystavil v Autotron múzeu v holandskom Rosmalen.
Ich identifikačné čísla sa vrátili na pôvodne miesta. 0695GT dostala pôvodnú farbu karosérie – Grigio Conchiglia, nové kožené poťahy, koberce v interiéry a v batožinovom priestore. A predchádzajúci majiteľ strechu nastriekal modrou metalízou. Vozidlo bolo totiž medzitým žltej farby s čiernou strechou, ktorú nadobudla pravdepodobne po prvej autonehode. Vozidlo má dodnes pôvodné francúzske evidenčné číslo – 22 JLR 75, ktoré nadobudol v čase keď ho vlastnil Senges.
Text: Valentin Zbyňovský
Fotogaléria k článku