Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

F1: Viac rýchlosti a napätia

Tuesday, 17. 02. 2009 - 10:47, T. Szabosi   

F1: Viac rýchlosti a napätiaSezóna 2009 formuly 1 sa nesie v znamení najrozsiahlejších zmien pravidiel, aké sa v tomto športe doteraz uskutočnili. Nový Vodafone McLaren Mercedes MP4-24 sa preto zjavne odlišuje od svojho predchodcu, na ktorom Lewis Hamilton v r. 2008 vyhral majstrovstvá sveta formuly 1. Zvonka je najskôr poznať dôsledky nových aerodynamických pravidiel a návrat bezprofilových hladkých pneumatík. Najdôležitejšou inováciou pod karosériou je energetický rekuperačný systém KERS (kinetic energy recovery system).



Nový MP4-24

Jeho dizajn vychádza z dizajnu jeho predchodcov MP4-22 a MP4 23, ale inak už nemá Vodafone McLaren Mercedes MP4-24 s modelmi rokov 2007 a 2008 veľa spoločného.



Aerodynamika

Predné krídlo, ktoré teraz piloti môžu nastavovať z kokpitu, musí mať šírku 1,80 metra namiesto doterajších 1,40; vďaka tomu je také široké ako celé vozidlo. Okrem toho je teraz namontované 7,5 centimetra (namiesto doterajších 15) nad asfaltom. Tým sa zvyšuje aerodynamický prítlak na prednej náprave. Zadné krídlo má teraz šírku už len 75 centimetrov - doposiaľ to bol jeden meter - a môže vyčnievať 95 centimetrov (doteraz 80) do výšky. Vďaka tomu sa môžu vozidlá idúce vzadu tesnejšie priblížiť. Dodatočne namontované aerodynamické diely už nie sú povolené. Tieto zmeny sú výsledkom pracovnej skupiny Predbiehanie (Overtaking Working Group/OWG), ku ktorej patrí aj Paddy Lowe, technický riaditeľ Vodafone McLaren Mercedes a ktorá od roku 2007 s poverením FIA pracovala na tom, aby sa predbiehanie vo formule 1 uľahčilo a aby sa preteky týmto spôsobom stali napínavejšími.



KERS

Novinkou v technických predpisoch je energetický rekuperačný systém KERS, ktorý spoločne vyvinuli McLaren a Mercedes-Benz HighPerformanceEngines a ktorý sa smie používať od roku 2009, pričom dáva pilotom krátkodobo k dispozícii dodatočný výkon. Energia, ktorá sa uvoľňuje pri brzdení, sa transformuje a ukladá v akumulátoroch. Napája sa ňou elektromotor, ktorý vodič môže aktivovať tlačidlom na volante. Takto dokáže vyvolať 400 kJ (kilojoule) na jeden okruh, to zodpovedá doplnkovému výkonu asi 80 k na dobu viac ako šesť sekúnd. Časová výhoda na okruh tak činí asi 0,4 až 0,6 sekundy.


TECHNICKÉ ÚDAJE MP4-24






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri