F1: Viac rýchlosti a napätia
Sezóna 2009 formuly 1 sa nesie v znamení najrozsiahlejších zmien pravidiel, aké sa v tomto športe doteraz uskutočnili. Nový Vodafone McLaren Mercedes MP4-24 sa preto zjavne odlišuje od svojho predchodcu, na ktorom Lewis Hamilton v r. 2008 vyhral majstrovstvá sveta formuly 1. Zvonka je najskôr poznať dôsledky nových aerodynamických pravidiel a návrat bezprofilových hladkých pneumatík. Najdôležitejšou inováciou pod karosériou je energetický rekuperačný systém KERS (kinetic energy recovery system).
Nový MP4-24
Jeho dizajn vychádza z dizajnu jeho predchodcov MP4-22 a MP4 23, ale inak už nemá Vodafone McLaren Mercedes MP4-24 s modelmi rokov 2007 a 2008 veľa spoločného.
Aerodynamika
Predné krídlo, ktoré teraz piloti môžu nastavovať z kokpitu, musí mať šírku 1,80 metra namiesto doterajších 1,40; vďaka tomu je také široké ako celé vozidlo. Okrem toho je teraz namontované 7,5 centimetra (namiesto doterajších 15) nad asfaltom. Tým sa zvyšuje aerodynamický prítlak na prednej náprave. Zadné krídlo má teraz šírku už len 75 centimetrov - doposiaľ to bol jeden meter - a môže vyčnievať 95 centimetrov (doteraz 80) do výšky. Vďaka tomu sa môžu vozidlá idúce vzadu tesnejšie priblížiť. Dodatočne namontované aerodynamické diely už nie sú povolené. Tieto zmeny sú výsledkom pracovnej skupiny Predbiehanie (Overtaking Working Group/OWG), ku ktorej patrí aj Paddy Lowe, technický riaditeľ Vodafone McLaren Mercedes a ktorá od roku 2007 s poverením FIA pracovala na tom, aby sa predbiehanie vo formule 1 uľahčilo a aby sa preteky týmto spôsobom stali napínavejšími.
KERS
Novinkou v technických predpisoch je energetický rekuperačný systém KERS, ktorý spoločne vyvinuli McLaren a Mercedes-Benz HighPerformanceEngines a ktorý sa smie používať od roku 2009, pričom dáva pilotom krátkodobo k dispozícii dodatočný výkon. Energia, ktorá sa uvoľňuje pri brzdení, sa transformuje a ukladá v akumulátoroch. Napája sa ňou elektromotor, ktorý vodič môže aktivovať tlačidlom na volante. Takto dokáže vyvolať 400 kJ (kilojoule) na jeden okruh, to zodpovedá doplnkovému výkonu asi 80 k na dobu viac ako šesť sekúnd. Časová výhoda na okruh tak činí asi 0,4 až 0,6 sekundy.
TECHNICKÉ ÚDAJE MP4-24
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
F1 Etihad Airways Abu Dhabi nedeľa
9. 12. 2024
F1 Etihad Airways Abu Dhabi sobota
9. 12. 2024
F1 Etihad Airways Abu Dhabi piatok
9. 12. 2024
F1 Etihad Airways Abu Dhabi štvrtok
9. 12. 2024
F1 Pirelli GP D’Italia 2024 nedeľa
1. 9. 2024
F1 Pirelli GP D’Italia 2024 sobota
31. 8. 2024
F1 Pirelli GP D’Italia 2024 piatok
31. 8. 2024
F1 Pirelli GP D’Italia 2024 štvrtok
31. 8. 2024
F1 Netherlands GP nedeľa
26. 8. 2024
F1 Netherlands GP sobota
24. 8. 2024
F1 Netherlands GP piatok
23. 8. 2024
F1 Netherlands GP štvrtok
22. 8. 2024
F1 Belgian GP nedeľa
28. 7. 2024
F1 Belgian GP sobota
28. 7. 2024
F1 Belgian GP piatok
28. 7. 2024
F1 Belgian GP štvrtok
28. 7. 2024
F1 Hungarian GP nedeľa
24. 7. 2024
F1 Hungarian GP sobota
24. 7. 2024
F1 Hungarian GP piatok
24. 7. 2024
F1 Hungarian GP štvrtok
24. 7. 2024
F1 Great Britain nedeľa
9. 7. 2024
F1 Great Britain sobota
6. 7. 2024
F1 Great Britain piatok
6. 7. 2024
F1 Great Britain štvrtok
6. 7. 2024
F1 Austria GP nedeľa
1. 7. 2024
F1 Austria GP sobota
29. 6. 2024
F1 Austria GP piatok
29. 6. 2024
F1 Austria GP štvrtok
29. 6. 2024
F1 Spain GP nedeľa
24. 6. 2024
F1 Spain GP sobota
23. 6. 2024
F1 Spain GP piatok
23. 6. 2024