Dragstery na výstave v Prahe
Drag Racing je adrenalínová disciplína, ktorá prišla do Európy - ako inak - z USA. Drag znamená v angličtine tiahnuť. V prípade automobilov ide o ťah motora. Princípom je zdolať štvrť míle v čo najkratšom čase - teda je to obdoba európskych šprintov.
Čím viac sa (v USA) časy skracovali a autá zrýchľovali, tým viac menili svoju podobu. Pôvodný model tak zvyčajne pripomína len ich silueta. Dragster je špeciálny automobil - ale môže to byť aj motocykel - ktorý je určený na preteky v akcelerácii. Na zvýšenie výkonu sa rôzne upravujú motory, využíva sa turbo, kompresor, či rajský plyn. Palivo je, samozrejme, špeciálne - okrem vysoko oktánového benzínu nie je výnimkou metanol, či dokonca nitrometán.
O prenos výkonu (až 1 000 koní, čo je podľa bdelých metrológov málo vypovedajúcich 740 kW) sa stará špeciálna spojka a tiež extrémne široká pneumatika. Jazdí sa na trati zvanej Dragstrip, ktorá musí mať mimoriadne rovný povrch, a dostatočne dlhý úsek za cieľom kvôli bezpečnému zastaveniu rútiacich sa monštier. Najčastejšie sa jazdí štvrť míle, čo je 402,33 m.
Pred štartovou čiarou sa zhromažďujú pretekárske stroje, a tam si tiež zahrievajú pneumatiky kvôli lepšej adhézii. Povrch dráhy sa upravuje pred pretekmi starými pneumatikami, ktoré na ňom preklzávajú a potom sa ešte nastrieka lepidlom a zažehlí.
Povinne sa jazdí kvalifikačná jazda, ktorá určuje poradie štartujúcich. Poradie z kvalifikácie je nesmierne dôležité pri ďalších vyraďovacích bojoch. Počiatky tohto športu v susednej Českej republike spadajú do mesta Holice, kde sa 15. 10. 1977 uskutočnili prvé amatérske preteky ako šprint a vyhral Milan Pavliš na Jawe 250 so zrýchlením 12,903 s. Väčší rozmach dragsterského športu nastal od 90-tych rokov.
Snímky sú z nedávnej výstavy dragsterov v Prahe. VW Chrobák si ponechal pôvodnú siluetu, ale motor je vymenený za osemvalec Chevrolet s objemom 7,2 litra. Dosahuje výkon 625 kW (850 k) a používa palivo s oktánovým číslom 116. Vo svojej kategórii je najrýchlejší v Európe a Gerd Habermann s ním zrýchlil na štvrť míle za 8,5 s pri dosiahnutej rýchlosti 265 km/h.
Upravený motocykel Suzuki Hayabusa turbo bol ešte rýchlejší: zrýchlil na štvrť míle za 7,73 s pričom dosiahol maximálnu rýchlosť 304 km/h. Jeho základom je sériový stroj a po úprave je krútiaci moment motora 1,3 l až 400 Nm. Takisto spaľuje vysoko oktánový benzín (118).
Stanislav Lacina je majiteľom atraktívneho auta AC Cobra so 4-litrovým motorom Jaguar. Upravený agregát má výkon 388 kW (520 k) a krútiaci moment 610 Nm. Priemernú spotrebu udáva majiteľ 35 litrov na 100 km. S ním zrýchli na štvrť míle za 11,475 s.
Nápadný červený Ford 32 Super Gas má osemvalec Chevrolet s objemom osem litrov a výkonom 740 kW (1 000 k). Jiří Bamberger s ním zrýchli za 9,891 s pri rýchlosti 220,12 km/h. Priemerná spotreba na ¼ míle je 10 litrov.