Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Vrchy

Dobšinský kopec 2014 sľubuje súboj Faggioliho a Libera

Wednesday, 09. 07. 2014 - 20:13, Miroslav Majláth   

Dobšinský kopec 2014 sľubuje súboj Faggioliho a Libera

Počas takmer šesťdesiat ročnej histórie Majstrovstiev Európy pretekov automobilov do vrchu boli silné roky, ale našli sa aj slabšie. Našli sa roky, počas ktorých sa výrazným spôsobom menili predpisy, ale aj také, ktoré si fanúšikovia zapamätajú ako roky veľkých zmien. A presne takým je aj rok 2014.

Tibor Szabosi;gh7p5616.jpg

Napriek faktu, že v aktuálnom, teda päťdesiatom siedmom ročníku Majstrovstiev Európy pretekov automobilov do vrchu sa nejakým výrazným spôsobom nemenili športové, či technické predpisy, bude tento rok zapísaný do histórie ako rok významných zmien.

Tibor Szabosi;gh7p6953.jpg

Prvou zmenou, ktorá sa udiala, bolo rozhodnutie FIA o úprave predpisov, ktoré hovorí o tom, že každú krajinu bude reprezentovať len jedno podujatie. Toto rozhodnutie síce na Slovensko nemalo žiadny dopad, keďže v Majstrovstvách Európy pretekov automobilov do vrchu má naša iba jediného zástupcu - Dobšinský kopec. Rozhodnutie sa dotklo najsilnejších krajín kopcového európskeho šampionátu, ktorými sú Taliansko a Francúzsko. Práve títo dvaja velikáni sa museli vzdať po jednom z podujatí organizovaných v ich krajinách. Do šampionátu na druhej strane pribudla poľská Limanowa, ktorá až doposiaľ iba snívala o kopcovej Európe.

Tibor Szabosi;h7p0386.jpg

Veľkou zmenou, ktorú si však ihneď všimnú všetci zainteresovaní diváci, tlačiaci sa medzi davmi obkolesujúcimi pretekárske trate, je prestup najrýchlejšieho jazdca posledných rokov, niekoľkonásobného Majstra Európy, Taliana Simone Faggioliho do inej techniky. Ten totiž vymenil Enza Osellu a jeho špeciál FA30 za Norberta Santosa a jeho Normu M20FC. Na prvý pohľad nezmyselný prestup k technike, ktorá toho zase až tak veľa nedokázala, ale v rukách Faggioliho sa v spolupráci s motorom Zytek a pneumatikami Marangoni z tohto kopcového špeciálu stala v tohtoročnej sezóne doslova „neriadená strela", s ktorou Simone poráža svoje vlastné traťové rekordy. A nie jeden, či dva, ale deje sa tak takmer na každom podujatí. Jednoducho všetko to, čo síce fungovalo, začalo fungovať na špičkovej úrovni. Navyše, v zákulisí sa potichu hovorí o tom, že prestup k Norme Simonemu môže zabezpečiť štart na legendárnom Pikec Piku v Amerike, ktorý v Oselle jednoducho odmietali.

Tibor Szabosi;h7p2309.jpg

Čo sa týka porovnania tejto dvojice kopcových špeciálov z pohľadu pracoviska Simone Faggioliho. Norma je totiž oproti Oselle vybavenej trubkovým rámom plnohodnotný špeciál skupiny CN/E2-SC, čiže okrem faktu, že sa mení posed jazdca zo stredu vozidla, ktorý bol charakteristický pre Osellu, ku posedu na boku, čo do značnej miery ovplyvňuje aerodynamiku Normy. Faggioli, ktorý s CN-kom ešte nejazdil však už v tomto roku vyvrátil aj domnienky o zlej aerodynamike a to najjednoduchším spôsobom. Od začiatku sezóny poráža samého seba a zlepšuje svoje rekordy na Európskych kopcoch aj v Norme M20FC.

Tibor Szabosi;h7p0423.jpg

V tomto momente sa natíska otázka. Je v Európe nejaký jazdec, ktorý by dokázal Faggioliho poraziť ? Odpoveď hľadajú viacerí, zatiaľ však nikto na túto otázku jednoznačnú odpoveď nepozná. Na európskych kopcoch to totiž od smrti majstra Európy z roku 2008, Lionela Régala (15.8.2010 na trati St.Ursanne) neexistuje pre Faggioliho nejaký výraznejší konkurent. Zdá sa, že práve v aktuálnej sezóne, čiže roku 2014 sa začalo čoraz viac hovoriť o dvoch mladých talentovaných jazdcoch. Prvým z nich je Christian Merli, ktorý vystriedal Faggioliho v Oselle a stal sa prvým mužom Enza Osellu. So svojou novou zbraňou Osellou PA 2000EVO, naháňa Faggioliho v domácom talianskom šampionáte, kde už v priamom súboji stihol vyhrať. Pravdou však je, že Faggioli práve v tomto momente zápasil s drobnými technickými problémami. Či tie dopomohli Merlimu k víťazstvu dnes asi nikto nedokáže s istotou povedať. Jediné čo vieme určite je, že Merli neštartuje na európskych kopcoch, čo je veľká škoda, v zákulisí sa však spomína aj dôvod, že sa spoločne s Osellou pripravuje na zásadnú zmenu, ktorá síce ešte nie je oficiálna, ale mala by sa týkať objemov motora v kategórii 2.

Tibor Szabosi;h7p9512.jpg

Druhým super talentom, ktorý by mohol poraziť Simone Faggioliho je Federico Liber. Aktuálne tretí muž tohtoročných Majstrovstiev Európy pretekov automobilov do vrchu zaujal svojim výkonom v spolupráci s formulou Gloria. Navyše sa stal chránencom Fausta Bormoliniho a Renza Napioneho, ktorý mu poskytol monopost Reynard K02 Nipon, s ktorým zbiera skúsenosti v skupine D/E2-SS. Dobré meno si už stihol vybudovať aj v odborných kruhoch, ktoré tomuto mladíkovi predpovedajú veľkú budúcnosť. Či sa podarí Federicovi Liberovi k výkonom Simone Faggioliho iba priblížiť si budeme môcť na vlastné oči pozrieť už 18.-20.7.2014 na Dobšinskom kopci 2014, kde sa táto dvojica stretne v priamom súboji.

partneri-dk-2014.jpg

Miro Majláth
tlačový tajomník DK 2014

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri