Divočina v Azerbajdžane!
Fantastické preteky s dramatickou zápletkou, ktorou by nepohrdol ani filmový priemysel. Trikrát safety car, jedno prerušenie pretekov, tresty, poruchy, havárie a prekvapivé výsledky v cieli. Dnes sa F1 vydarila!
V kvalifikácii Mercedes ukázal plnú silu a málokto čakal dnes iného víťaza. Divná azerbajdžanská trať sa nám však vyškerila už pri pretekoch F2, ktoré boli plné havárií a museli ich predčasne ukončiť. Zopakuje sa azda niečo podobné aj vo formule jeden?
Štart v zásade nič dramatické nevyviedol. Na širokých bulvároch s 90-stupňovými zákrutami sa proti sebe postavili len dvaja nafučaní býčkovia z Toro Rosso a vpredu si otĺkali cencúle dvaja ľadoví Fíni. Viac na to doplatil Bottas, ktorý musel s defektom pomaly do depa, aby mu vymenili aj predné krídlo. Räikkonen pokračoval, no drobné poškodenia ho dobehli neskôr.
Do čela pretekov zatiaľ suverénne usadol Hamilton s Vettelom za zadkom. Bottas sa vrátil na poslednom mieste so stratou jedného kola a vyzeralo to, že má po pretekoch. Nasledujúce kolá situáciu začali uspávať, no nie nadlho. Problémy s brzdami hlásil Ricciardo, ktorý už v piatok kole radšej zašiel do depa po nové softy a vyčistenie systému. Sťažoval sa už aj Verstappen, ktorému vynechávala pohonná jednotka a elektronika trápila aj polodomáceho Kvyata.
A bol to práve Daniil Kvyat, ktorý už v jedenástom kole odstavil na trati nepojazdné auto a Whiting na trať prvýkrát poslal safety car. To väčšina využila na zastávku v depe a poradie sa začalo meniť. Najviac z toho však vyťažil Bottas. Nielenže za SC zašiel na druhý pit stop, ale ešte mohol zmazať stratu celého kola, ktoré dostal v úvode. Prakticky sa vrátil do pretekov.
Krátko po reštarte do 17.kola za začal rozpadávať monopost Kimi Räikkonena a pre úlomky na trati Charlie nič neriskoval a znova poslal na trať bezpečnostné vozidlo. A práve v tejto fáza sa stala ďalšia divná udalosť, ktorá ovplyvnila výsledky pretekov.
Za SC si diktoval tempo Hamilton, no trochu to prehnal v jednom z výjazdov zo zákruty a nepripravený Vettel do neho zozadu narazil. Nemec si poškodil predné krídlo a vzbĺkli vášne, ktoré pritlačili jeho plynový pedál a stočili volant smerom na mercedes. Neprofesionálny bodyček na Angličana onedlho športoví komisári ocenili bodovými známkami na trestnej lavici a „chudáčik" Vettel sa ešte čudoval. Prečo?
Ani druhý reštart však netrval dlho. Tentoraz sa do seba pustili obaja piloti tímu Force India. Na trati sa rozsypali ďalšie úlomky na ktorých „defektoval" aj Kimi a mali sme tretí výjazd safety caru, ktorý vzápätí zaklincovala červená vlajka. Čakalo sa asi 15-20 minút, kým konečne vyčistili trať a mohlo sa pokračovať.
Do druhej polovice sa znova vyrútili zúrivci Hamilton s Vettelom. Približne v tridsiatom kole sa však uvoľnil ochranný kryt hlavy (headrest) na monoposte Lewisa Hamiltona a aj napriek pokusom sa mu ho nepodarilo zasunúť späť. Angličan musel do depa a tým stratil víťazstvo. Na chvíľu sa už radoval Vettel, ktorý skočil po uvoľnenom prvom mieste. Ani jeho radosť však nevydržala viac, ako tri kolá. Tím mu totiž oznámil „radostnú novinu" o desaťsekundovom treste na trestnej lavici.
Po návrate oboch kohútov na trať sme sa mohli tešiť na dramatický záver. Výborný Bottas sa medzitým prepracoval na šieste miesto, Vettel bol siedmy a Hamilton ôsmy. Pred nimi však boli slabšie autá a bonus zvyšných desiatich kôl. V strhujúcom finiši síce lídra Daniela Ricciarda (redbull) už dobehnúť nestihli, no Valtteri Bottas sa na cieľovej páske prehnal cez nechápajúceho Lanca Strolla (williams) a skončil druhý! Kanadský mladíček sa aj vďaka tretiemu miestu stal najmladším pilotom na pódiu F1 (18 rokov 239 dní). Vettel došiel na štvrtom mieste a Hamilton piaty.
V cieli konečne na body dosiahol ťažko skúšaný McLaren, keď z množstva odstúpených profitoval Alonso a doviezol do Wokingu prvé dva body v sezóne. Ten posledný bodík sa ušiel dokonca aj na slabučký sauber Pascala Wehrleina.
V šampionáte si Vettel polepšil o dva body, no všetko je otvorené. Mercedesy už dokázali, že nič zo svojej sily nestratili a Ferrari má naopak problém so slabšou životnosťou motorov. Víťazstvo Redbullu je skôr kozmetickým doplnkom zaujímavej sezóny, no ťažko očakávať, že bude miešať poradím. V Pohári konštruktérov si Mercedes upevnil vedenie, pretože dokázal aj v tak divokých podmienkach pretlačiť obe autá do prvej päťky. Ferrari chýbajú body za rozbité auto Räikkonena. Nasledujúce preteky sa jazdia v Rakúsku 9.júla.