Dakarské návraty
Historická radosť v tieni organizačného sklamania. So Štefanom Svitkom lomcovali po dojazde do cieľa tohtoročného Dakaru v Rosariu obrovské emócie, pretože konečnú druhú priečku si nemohol na stupňoch víťazov vychutnať s tými najpovolanejšími.
Na konci ďalšieho púštneho dobrodružstva necítil len veľké vyčerpanie, ale tentoraz aj hnev na organizačné manévre. Po výsledkovej stránke mali prestížne preteky pre Svitka výbornú príchuť. Až v jedenástich z dvanástich etáp sa umiestnil v TOP 10 a v priebežnej klasifikácii pravidelne atakoval vedúce pozície. Napokon skončil druhý a stal sa najlepším európskym motocyklistom juhoamerického putovania. „Som veľmi šťastný, že sa mi to podarilo. Chcel som tretie miesto, mám dokonca druhé, perfektné. Chcel by som sa veľmi poďakovať svojmu tímu, ktorý sa o mňa staral. Tento úspech patrí hlavne im, bez nich by som to nedokázal. Chcel by som touto cestou pozdraviť celú svoju rodinu a poďakovať sa im za všetko, rovnako tak aj sponzorom. Dosiahol som všetko, o čom som sníval," priznal Svitko pre TASR.
Štrnásť dní tohtoročného súťažného Dakaru prinieslo opäť nevyspytateľné klimatické podmienky, pričom hlavne husté dažde a búrky sa výrazne pričinili o zrušenie, respektíve skrátenie hlavných meraných úsekov. Celkovo si viac ako 4000 najazdených kilometrov a následné desiatky presunov vybrali svoju daň. „V podstate som unavený. Päť nocí som nespal, neustále som rozmýšľal nad výsledkom, ktorý som mohol dosiahnuť a mal som ho pred sebou. Stále som mal v sebe veľa adrenalínu. Poviem pravdu, vyčerpaný som statočne," konštatoval Svitko.
Líder svojho tímu sa po konci trinástej etapy tešil z obrovského úspechu. Nielenže vylepšil historické maximum v podobe štvrtej priečky Ivana Jakeša spred troch rokov, ale stal sa vôbec prvým Slovákom, ktorý si na záverečnom pódiu prebral cenu pre jedného z najlepších troch jazdcov. Slávnostné odovzdávanie však neprebehlo podľa jeho predstáv. „Z organizácie sme znechutení, pretože moji chalani z tímu, ktorí si najviac zaslúžili byť na pódiu, tam neboli. Bolo to úplne na nič. Vždy sa išlo na pódium od posledného jazdca a každý jeden tam mohol byť tri minúty. Tento rok ani mnohí nestihli prísť. Vyhlásili výsledky, ako sa im hodilo. Ostatné stajne tam boli, ja som stál na stupni sám s dvomi ľuďmi, ďalší dvaja to nestihli. Príšerná organizácia," zdôraznil pre TASR Svitko.
Celoročné snaženie tímu síce prinieslo výsledkový osoh, no nemohli si ho vychutnať všetci. Skúseného Slováka mrzel najmä fakt, že na historický moment nemá so svojimi ľuďmi žiadnu fotografickú spomienku. „Ledva som stihol prísť na pódium sám. Mali sme 400-kilometrový presun a museli sme ho stihnúť za päť hodín. Po minulé roky to bolo tak, že všetci sa po príchode do cieľa zoradili a išli na pódium. Asi sa tentoraz hanbili za to, že my sme boli v tíme len piati v porovnaní s päťdesiatimi ľuďmi v inej stajni. Veľmi ma mrzí, že nemáme žiadnu tímovú pamiatku na tento veľký úspech."
Svitko bol v cieľovej destinácii Rosario jediným slovenským motocyklistom, keďže Ivan Jakeš tesne po štarte šiestej etapy pre veľký rozsah zranení svoj púštny boj vzdal. Odjazdil prológ a dvanásť etáp s množstvom skrátených úsekov, čo organizátori v mnohých prípadoch podľa jeho slov využili. „S výsledkami si robili, čo chceli. Kúsok etapy bolo blato, tak nameraný čas z toho úseku vystrihli a mne to poškodilo. Etapy si skracovali, ako im prišlo vhod. To mi vlastne teraz ani nevadí. Najviac ma hnevá, že sme si nemohli užiť tento úspech na pódiu tak, ako sme túžili," dodal sklamaný jazdec.
Organizačný chaos sa na tohtoročnom Dakare prejavil opäť aj v nameraných časoch. „Nahnevalo ma, že si robili s časmi, čo chceli. Mali svoje finty a tie používali. Samozrejme, veľkú škodu narobili aj dažde, ale napríklad organizátori narysovali náročný profil etapy a vedeli, že bude problémová. Dvadsať jazdcov na meraný úsek pustili, ďalších už nie. Potom im prirátali nejaký čas a išlo sa ďalej. My sme sa narobili, išli o sto kilometrov viac, unavilo nás to, ale nemali sme z toho absolútne nič."
Príprava na veľkolepé podujatie prebieha celý rok. Štefan Svitko premenil dobrý vlaňajší základ na celkové druhé miesto, a hoci si splnil sen, byť absolútnym víťazom Dakaru je pre neho stále lákavá ponuka. Nad štartom ďalšej prípravy však ešte nerozmýšľal. „Neviem, čo ešte bude. Mal som už k dispozícii nejaké ponuky, ale nič podobné ešte riešiť nechcem. Došiel som tohtoročný Dakar, ďalší má zatiaľ netrápi. Potrebujem sa vyventilovať, oddýchnuť si, a potom sa do toho môžeme pustiť," dodal pre TASR úspešný pretekár.
V argentínskom meste Rosario, pri kulisách nádherného národného monumentu (kde bol cieľ 38. ročníka s tradičným záverečným ceremoniálom s výjazdom na cieľovú rampu), stáli aj ďalší dvaja Slováci. Jaroslav Miškolci, štartujúci v českom tíme Bonver Dakar Project a ktorého v zostave doplnili Tomáš Vrátný a Milan Holáň, dokončil preteky v Tatre na solídnej 16. priečke s osemhodinovou stratou na víťaza. Na štyridsiatej pozícii potom figuroval Marek Sýkora, ktorý bol súčasťou posádky kamióna MAN (spoločne s Robertom Randýskom a Petrom Zábranským) ďalšieho českého tímu Offroadsport.
CELKOVÉ VÝSLEDKY 38. ROČNÍKA RALLYE DAKAR 2016
MOTOCYKLE:
1. Toby PRICE (AUS/KTM) 48:09:15
2. Štefan SVITKO (SVK/KTM) -39:41 min.
3. Pablo QUINTANILLA (CHL/Husqvarna) -48:48 min.
***
4. Kevin BENAVIDES (ARG/Honda) -54:47 min.
5. Helder RODRIGUES (PRT/Yamaha) -55:54 min.
6. Adrien VANBEVEREN (FRA/Yamaha) -01:46:29
7. Antoine MEO (FRA/KTM) -01:56:47
8. Gerard FARRES GUELL (ESP/KTM) -02:01:00
9. Ricky BRABEC (USA/Honda) -02:11:27
10. Armand MONLEON (ESP/KTM) -03:27:49
***
15. Laia SANZOVÁ (ESP/KTM) -04:33:28 (najrýchlejšia žena)
30. David PABIŠKA (CZE/KTM) -08:26:21
71. Jan VESELÝ (CZE/KTM) -23:15:54
ŠTVORKOLKY:
1. Marcos PATRONELLI (ARG/Yamaha) 58:47:41
2. Alejandro PATRONELLI (ARG/Yamaha) -05:23 min.
3. Brian BARAGWANATH (ZAF/Yamaha) -01:41:53
***
4. Sergej KARYAKIN (RUS/Yamaha) -01:44:25
5. Jeremias GONZALES FERIOLI (ARG/Yamaha) -02:02:08
6. Walter NOSIGLIA (BOL/Honda) -04:26:10
7. Nelson Augusto SANABRIA GALEANO (PRY/Yamaha) -04:48:59
8. Alexis HERNANDEZ (PER/Yamaha) -06:33:44
9. Sebastian PALMA (CHL/Yamaha) -08:15:33
10. Santiago HANSEN (ARG/Honda) -08:41:23
***
11. Camelia LIPAROTTIOVÁ (FRA/Yamaha) -10:41:07 (najrýchlejšia žena)
AUTOMOBILY:
1. Stéphane PETERHANSEL/Jean-Paul COTTRET (FRA/Peugeot) 45:22:10
2. Nasser AL-ATTIYAH/Matthieu BAUMEL (QAT/Mini) -34:58 min.
3. Giniel DE VILLIERS/Dirk VON ZITZEWITZ (ZAF/Toyota) -01:02:47
***
4. Mikko HIRVONEN/Michel PERIN (FIN/Mini) -01:05:18
5. Leeroy POULTER/Robert HOWIE (ZAF/Toyota) -01:30:43
6. Joan „Nani" ROMA/Alex HARO BRAVO (ESP/Mini) -01:41:06
7. Cyril DESPRES/David CASTERA (FRA/Peugeot) -01:53:04
8. Vladimir VASILJEV/Konstantin ZHILTSOV (RUS/Toyota) -02:01:45
9. Sébastien LOEB/Daniel ELENA (FRA/Peugeot) -02:22:09
10. Harry HUNT/Andreas SCHULZ (GBR/Mini) -03:11:30
***
14. Martin PROKOP/Jan TOMÁNEK (CZE/Toyota) -05:33:32
16. Miroslav ZAPLETAL/Maciej MARTON (CZE/Hummer) -05:40:41
31. Peter JERIE/Moscatt DALE (CZE/Toyota) -17:16:55
46. Tomáš OUŘEDNÍČEK/Pavel VACULÍK (CZE/Hummer) -25:19:26
KAMIÓNY:
1. DE ROOY/TORRALLARDONA/RODEWALD (NLD/Iveco) 44:42:03
2. MARDEJEV/BELJAJEV/SVISTUNOV (RUS/Kamaz) -01:10:27
3. VILLAGRA/PEREZ COMPANC/MEMI (ARG/Iveco) -01:40:55
***
4. STACEY/SERGE/VAN DER VAET (NLD/MAN) -02:23:01
5. VAN GENUGTEN/VAN LIMPT/VAN EERD (NLD/Iveco) -02:30:59
6. DE BAAR/ROESINK/DE GRAAFF (NLD/Renault) -03:04:07
7. NIKOLAJEV/JAKOVLEV/RYBAKOV (RUS/Kamaz) -03:39:23
8. VALTR/KALINA/STROSS (CZE/Tatra) -03:54:30
9. VERSLUIS/PRONK/KLEIN (NLD/MAN) -03:57:52
10. VILA ROCA/COLOME ROQUETA/TORRES SALA (ESP/Iveco) -04:55:04
***
11. ARDAVICHUS/FALKOV/ŠKROBÁNEK (KAZ/Tatra) -05:01:06
16. VRÁTNÝ/HOLÁŇ/MIŠKOLCI (CZE/SVK/Tatra) -08:00:17
17. KOLOMÝ/KILIÁN/KILIÁN (CZE/Tatra) -08:06:05
19. MACÍK/TOMÁŠEK/MRKVA (CZE/LIAZ) -10:17:19
35. LLOVERA/GOTLIB/MARTINEC (AND/Tatra) -30:59:31
40. RANDÝSEK/ZÁBRANSKÝ/SÝKORA (CZE/SVK/MAN) -42:33:28