Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2016: Salta – Belen, 11. január

Tuesday, 12. 01. 2016 - 18:22, Andrej Haverda   

Dakar 2016: Salta – Belen, 11. január

Po jednodennej prestávke na pretekárov čakala náročná etapa, ktorá viedla cez piesočné duny. Katarčan Al-Attiyah konečne porazil nadvládu Peugeotov a svoje Mini doviedol do cieľa v najrýchlejšom čase. Zato Francúz Loeb mal pred cieľom nehodu a stratil celkové vedenie. Medzi motocyklistami zajazdil najlepšie Austrálčan Price a skvelým výkonom sa vyhupol aj na prvé miesto. I kategória kamiónov má nového vedúceho jazdca, Holanďana De Rooya.

MOTOCYKLE: Príležitosť predviesť svoje schopnosti si nenechal ujsť Austrálčan Toby Price (KTM), ktorý bol v cieli etapy prvý s viac než päťminútovým náskokom pred (aj celkovo) druhým Portugalcom Paulom Gonçalvesom (Honda). Pre Pricea to bolo už štvrté etapové prvenstvo na Rallye Dakar 2016 - tešil sa aj v druhej, piatej a šiestej etape - a pondelkovým výkonom sa dostal i na čelo celkového hodnotenia. „Bol to dobrý deň, som na prvom mieste. Paulo je veľmi silný súper a má viac skúseností s navigáciou než ja. Snažím sa však zo všetkých síl, aby som bol vpredu. Nasleduje maratónska etapa, takže bude dôležité, aby som v prvý deň nepoškodil motocykel," povedal Price pre oficiálnu stránku podujatia.

Tretí najlepší čas zaznamenal Chiľan Pablo Quintanilla (Husqvarna). V priebežnom poradí si však celkovú 3. priečku stráži slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM), hoci v tejto „erzete" mu ušlo pódiové umiestnenie o deväťdesiat sekúnd keď skončil štvrtý.

V meranom úseku zo Salty do Belénu s dĺžkou 393 km 33-ročný jazdec Slovnaft Teamu Svitko zaostal za Priceom o niečo vyše osem minút (-08:02 min). Slovenský reprezentant dosiahol na najťažších motoristických pretekoch na svete už šestnáste umiestnenie v TOP 5, piate v tohtoročnom „vydaní". Slovák za Austrálčanom zaostáva o necelú štvrťhodinu (-14:14 min), pred štvrtým Chiľanom Quintanillom má solídny, viac ako sedemminútový náskok.

V kategórii motocyklov skončila éra s názvom „Coma - Despres", ani jeden z nich v 38. ročníku na motocykli nepreteká. To, že na popredných priečkach súťaže uvidíme „novú krv", teda bolo jasné už na štarte v metropole Argentíny.

ŠTVORKOLKY: V kategórii štvorkoliek si pripísal prvenstvo domáci Marcos Patronelli (Yamaha), ktorý sa dostal aj na čelo priebežného hodnotenia pred brata Alejandra. Marcos vyhral ôsmu „erzetu" pred svojím starším súrodencom o necelých šesť minút (-05:42 min), celkovo pred ním vedie o dve minúty a šesť sekúnd. Tretí v etape aj v celkovom poradí Peruánec Alexis Hernández (jazdí rovnako ako bratia Patronelliovci na stroji značky Yamaha) zaostáva už o vyše polhodiny (-32:50 min).

AUTOMOBILY: Najnapínavejší priebeh etapy bolo možné sledovať v triede automobilov. Dramatické chvíle na trati zažil doterajší líder, francúzsky pilot Sébastien Loeb. Na druhom meranom úseku urobil jazdeckú chybu a asi tridsať kilometrov pred cieľom sa so svojim peugeotom niekoľkokrát prevrátil. Do cieľa síce došiel (s viac ako hodinovou stratou na 33. priečke), avšak klesol až na celkovú ôsmu pozíciu (-01:05:16). Nadvládu peugeotov tak konečne prerušil Katarčan Nasser Al-Attiyah (Mini), ktorý rýchlostnú skúšku zajazdil v najrýchlejšom čase.

„Dakar 2016 sú tri súťaže v jednom: V prvom rade sú to preteky Peugeotov, naše preteky, v ktorých sme sami a preteky ostatných ďaleko za nami," popisuje situáciu na trati Matthieu Baumel, spolujazdec minuloročného víťaza automobilovej kategórie Nassera Al-Attiyaha. A má pravdu. Iba jeden týždeň stačil k tomu, aby sebavedomie lanského kráľa Al-Attiyaha na kusy roztrhali pazúry troch levov - Peugeotov. „Útočím viac než kedykoľvek predtým, ale aj napriek tomu každý deň strácam tri alebo štyri minúty. Jediné, čo mi momentálne zostáva, je boj o stupne víťazov," hovorí s trpkosťou v hlase Al-Attiyah.

Stabilný výkon predvádza Carlos Sainz. Španiel tentoraz skončil za Al-Attiyahom o zanedbateľných dvanásť sekúnd druhý a v priebežnej klasifikácii si rovnaké miesto udržal (-02:09 min). Do vedenia sa opätovne dostal Francúz Stéphane Peterhansel, ktorý môže získať už šiesty dakarský triumf (vrátane kategórie motocyklov dokonca dvanásty). Jeho náskok pred Sainzom však nie je veľký, „El Matadore" na neho stráca iba dve minúty a deväť sekúnd. Katarský obhajca lanského titulu sa po problémoch doterajšieho suverénneho nováčika a deväťnásobného majstra sveta v rallye Loeba, ktorý tak prišiel o šancu na senzačný triumf, posunul na tretie miesto a na Peterhansela stráca necelú štvrťhodinu (-14:43 min).

KAMIÓNY: S piesočnými dunami si najlepšie poradil Holanďan Gerard De Rooy (Iveco), ktorý sa vôbec po prvýkrát v 38. ročníku posunul aj na vedúcu pozíciu. Druhým najrýchlejším časom v etape si priebežné tretie miesto zaistil Rus Eduard Nikolajev (Kamaz), tretí v pondelok skončil ďalší ruský kamión Kamaz, pilotovaný Andrejom Karginovom. Na pomyslenom striebornom stupienku je v celkovom poradí zatiaľ Holanďan Pieter Versluis s truckom MAN (-06:29 min).

Slovensko má na trati zastúpenie aj v kategórii „ťažkej väzby". Členom českého trojčlenného tímu Bonver Dakar Project (č. 513) vo vozidle Tatra je navigátor Jaroslav Miškolci, v kamióne MAN v inom českom zoskupení Offroadsport (č. 554) je v rovnakej pozícii Marek Sýkora. Zatiaľ čo Miškolci - ktorého spolujazdcami sú Tomáš Vrátný a Milan Holáň - figuruje na sedemnástom mieste (-03:18:29), Sýkora - v zostave s Robertom Randýskom a Petrom Zábranským - uzatvára súťažné pole kamiónov (-21:00:15) na 42. priečke.

AKO ĎALEJ, RALLYE DAKAR?: Argentínska vláda má v úmysle udržať Rallye Dakar v Južnej Amerike napriek špekuláciám o ich presťahovaní do novej lokality. Prestížne podujatie sa koná v Latinskej Amerike od roku 2009, predtým ho organizovali (v rokoch 1978 - 2007) v Európe a Afrike, resp. v roku 2003 aj v Ázii. Ročník 2008 organizátori zrušili pre teroristické hrozby. Podľa nových dohadov by „Dakar" mohol nájsť nový domov od roku 2017 v Severnej Amerike, proti sú však Argentína aj Bolívia, dvaja tradiční hostitelia. „Plánom je zachovať spojenie Dakaru ako dôležitej značky s našou krajinou. Musíme byť schopní myslieť súčinne. Viem si predstaviť zdieľať toto podujatie s inými krajinami alebo inými akciami, všetkým, čo môže spojiť Južnú Ameriku," povedal argentínsky minister cestovného ruchu Gustavo Santos, ku ktorému sa pridal aj bolívijský minister športu Tito Montano: „Podľa mňa by bolo na úžitok začleniť niektoré etapy do iných regiónov, aby sme pomohli k ich rozvoju. Uyuni sa po príchode Dakaru dosť zmenilo. Normálne sem chodí dosť veľa turistov, ale keď sa koná Rallye Dakar, prítomná je celá krajina."

Predpokladá sa, že Chile, v ktorom sa Rallye Dakar konala v rokoch 2009 - 2015, by sa malo vrátiť do programu a miestna vláda by mala k organizácii prispieť dvoma miliónmi dolárov. Peru, ktoré malo hostiť časť tohtoročného „vydania" (ale napokon sa toho vzdalo pre obavy z klimatického javu El Niňo), údajne tiež chce byť opäť súčasťou Dakaru. Premiérovo by sa najťažšie motoristické vytrvalostné preteky na svete mohli dostať aj do Paraguaja.

Pondelková ôsma etapa pripravila pre súťažiacich prvé pieskové duny, čo bola príležitosť pre zručných jazdcov získať výhodu. Účastníci Rallye Dakar 2016 mali pred sebou aj výzvu v podobe náročnej navigácie. Od utorka je na programe druhá maratónska časť v okolí Belénu. Meraný úsek prvej časti, po ktorej jazdci i posádky nebudú môcť využívať pomoc tímu, bude merať 285 km. Etapa prevedie súťažiacich cez duny, celkovo ťažký terén vrátane korýt riek. Deviata „erzeta" bude náročná ako po fyzickej stránke, tak aj z hľadiska navigácie.

PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2016 PO 8. ETAPE:
MOTOCYKLE:
3. Štefan Svitko (SK/KTM)

25. Ondřej Klymčiw (CZ/Husqvarna)
34. David Pabiška (CZ/KTM)
37. Milan Engel (CZ/KTM)
76. Jan Veselý (CZ/KTM)
88. Rudolf Lhotský (CZ/KTM)

AUTOMOBILY:
17. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ/Toyota)
22. Miroslav Zapletal/Maciej Marton (CZ/PL/Hummer)
32. Petr Jerie/Dale Moscatt (CZ/AUS/Toyota)
38. Tomáš Ouředníček/Pavel Vaculík (CZ/CZ/Hummer)
64. Dušan Randýsek/Rostislav Plný (CZ/CZ/Wildcat Buggy)

KAMIÓNY:
12. Macík/Tomášek/Mrkva (CZ/CZ/CZ/LIAZ)
14. Valtr/Kalina/Stross (CZ/CZ/CZ/Tatra)
17. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ/CZ/SK/Tatra)
19. Ardavichus/Falkov/Škrobánek (KAZ/KAZ/CZ/Tatra)
21. Kolomý/D. Kilián/R. Kilián (CZ/CZ/CZ/Tatra)
34. Llovera/Gotlib/Martinec (AND/BEL/CZ/Tatra)
42. Randýsek/Zábranský/Sýkora (CZ/CZ/SK/MAN)



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri