Dakar 2016: Belen – Belen, 12. január
Náročná etapa, ktorú museli usporiadatelia kvôli spaľujúcej horúčave o viac ako sto kilometrov skrátiť, preverila fyzickú aj psychickú odolnosť všetkých pretekárov. S horúcim peklom si v triede automobilov najlepšie poradil Španiel Sainz, ktorý sa po prvýkrát dostal na čelo priebežného vedenia pred stajňového kolegu Peterhansela. Austrálčan Price sa stal najlepším motocyklistom, zato favorizovaný Gonçalves nezajazdil podľa svojich predstáv a dosť stratil. V kamiónoch bol opäť najrýchlejší Holanďan De Rooy. Štvorkolky bez zmeny, lídrom je stále bratské duo Patronelliovcov z Argentíny.
MOTOCYKLE: Kvôli spaľujúcej páľave organizátori skrátili trasu o viac než sto kilometrov. Cieľom motocyklistov bolo mestečko Fiambala, kde strávili noc v izolovanom bivaku. Najrýchlejšie horúcim peklom prešiel Austrálčan Toby Price (KTM), ktorý upevnil svoje celkové vedenie a pred celkovo druhým Slovákom Štefanom Svitkom má náskok takmer tridsiatich minút (-28:59 min). „S navigáciou som sa vyrovnal celkom dobre. Na stom kilometri som síce spravil niekoľko chýb, na chvíľu som sa stratil, ale našťastie som bol schopný nájsť správnu cestu. Cítim sa skutočne dobre. Momentálne je tu obrovské teplo, ale dám sa dokopy a nebude to také zlé. Pre mňa to bol dobrý deň, nemôžem sa sťažovať. Prišiel som do cieľa etapy a oni ten zvyšok zrušili. To je trochu škoda, ale tak to je," povedal Price, ktorý kraľoval už v piatej z doterajších ôsmich etáp, pre oficiálnu stránku podujatia.
Premiérovo sa na pomyslené stupne víťazov dostal Američan Ricky s českým priezviskom Brabec (Honda), za ním na 3. pozícii skončil Francúz Antoine Meo (KTM). Portugalec Paulo Gonçalves (Honda), tretí muž celkovej klasifikácie, sa moril s technickými problémami (hneval ho chladič) a v cieli, kam bol ťahaný na lane, bol s takmer tridsaťdvaminútovým mankom až trinásty. Bronzovú priečku si však napriek tomu udržal.
Štefan Svitko pokračuje v 38. ročníku Rallye Dakar v skvelých výkonoch, v skrátenej utorkovej 9. etape obsadil vynikajúce štvrté miesto (-14:45 min) a v celkovom hodnotení znova poskočil na druhú priečku (ktorá mu patrila aj po piatej etape). Tridsaťtriročný jazdec Slovnaft Teamu si pripísal šieste umiestnenie v TOP 3 - dvakrát bol druhý (1× 2015, 1× 2016) a štyrikrát tretí (2× 2012, 1× 2015, 1× 2016). Zároveň sedemnásty raz skončil v najlepšej päťke etapy, na tohtoročnom Dakare už šiestykrát.
Slovenský reprezentant bol jedným z mála, ktorí prišli do cieľa meraného úseku v plnej dĺžke. V konečnom dôsledku mu to však nebolo nič platné. „Som z toho celého sklamaný. Trápim sa, idem na trati umrieť a oni to zrušia. Načo organizátori potom robili takú ťažkú etapu, keď to potom predčasne ukončia pre veľké teplo? Hnevám sa, na druhom kontrolnom bode akurát skončil Gonçalves zatiaľ čo ja som tam stratil tri minúty a do cieľa riadneho meraného úseku som ich dohnal. Som však spokojný, že som v celkovom poradí na druhom mieste," povedal Svitko pre RTVS.
ŠTVORKOLKY: V súťaži štvorkoliek si pripísal prvenstvo domáci Pablo Copetti, ktorý zvíťazil pred Alejandrom a Marcosom Patronelliovcami. V celkovom poradí sú v popredí práve argentínski súrodenci - Marcos vedie pred starším bratom Alejandrom o štyridsaťštyri sekúnd, tretí Alexis Hernández z Peru (všetci na strojoch zn. Yamaha) zaostáva už o priepastných štyridsaťštyri minút.
AUTOMOBILY: Náročnú „erzetu" najlepšie zvládol Španiel Carlos Sainz (Peugeot), ktorý sa už druhýkrát v tomto ročníku radoval z etapového víťazstva. „El Matadore" - víťaz Rallye Dakar z roku 2010, ktorý neskončil v posledných šiestich etapách horšie ako druhý - vôbec premiérovo postúpil na vedúcu pozíciu. Na druhej a tretej priečke etapy sa objavila dvojica nových mien - Holanďan Erik Van Loon a Fín Mikko Hirvonen, obaja pilotujúci automobily značky Mini. Skúsený Francúz Stéphane Peterhansel (Peugeot), doterajší líder automobilovej kategórie, sa v cieli objavil v siedmom najrýchlejšom čase s bezmála desaťminútovou stratou a v celkovom poradí klesol za stajňového kolegu Sainza na druhú pozíciu (-07:03 min). Tretia priečka priebežne aj naďalej patrí katarsko-francúzskej dvojici Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel s vozidlom Mini (-14:38 min).
Mimochodom, Peterhanselovi, päťdesiatročnému jedenásťnásobnému víťazovi Rallye Dakar, hrozila strata prvej pozície už v pondelok. A síce v dôsledku penalizácie za porušenie pravidiel súťaže. Čo sa vlastne stalo? Niekdajší „Monsieur off-road" údajne dopĺňal palivo v neautorizovanej oblasti. „Tankovacie miesta sú označené v roadbooku, nerozumiem, prečo sa toto deje. Súťažíme s maximálnou férovosťou," povedal tímový riaditeľ Peugeotu Bruno Famin. Podľa šéfa konkurenčného X-raid tímu Svena Quandta sa o tankovacích zónach pondelkovej 8. etapy jasne hovorilo na brífingu jazdcov. „Pravidlá sú veľmi jasné a jednoduché. Na stretnutí bolo povedané, že tam sa nebude tankovať. Etapa zahŕňala spojovacie úseky, meraný úsek, štartuje sa ráno a končí v cieli. Miesto pre dotankovanie v roadbooku tam bolo pre motocykle a štvorkolky, nie automobily," uviedol Quandt.
Peterhanselov krajan a ďalší tímový kolega Sébastien Loeb, ktorý sa o senzačné vedenie pripravil jazdeckou chybou, mal aj v tejto etape problémy. Najskôr ho zdržala technická porucha a potom niekoľkokrát uviazol v piesku. Niet teda divu, že v cieli ho odmávli až na 23. pozícii (-01:13:47) a nasledoval ďalší prepad výsledkovou listinou ku dnu - z celkovej ôsmej na trinástu priečku. Pripomeňme, že v pondelok 11. januára 2016 na trase zo Salty do Belena sa jeho Peugeot po jazdeckej chybe najskôr zaryl do piesku a následne sa niekoľkokrát prevrátil. „Bola tam jama, nevidel som ju. Vleteli sme do nej, automobil vyšiel z rovnováhy a spravili sme niekoľko premetov. Z peugeota odlietavali súčiastky, vrátane kapoty. Museli sme vymeniť dve kolesá, prevodovku a prišli sme o množstvo času," cituje Loeba portál motorsport.com.
Francúz po rozsiahlych škodách na svojom automobile priznal, že je vonku z hry o titul. Bude však pokračovať v súťaži, aby získal viac skúseností. „Moje šance na celkové víťazstvo sa skončili. V prvom rade sme sem prišli nazbierať skúsenosti. Do konca etapy zostávalo len desať kilometrov. Je to trochu frustrujúce, ale taký je život. Pokračujeme ďalej," dodal víťaz 78 pretekov MS v rallye.
KAMIÓNY: Druhá časť Rallye Dakar 2016 zrejme sedí Holanďanovi Gerardovi de Rooyovi (Iveco), ktorý v súťaži kamiónov vyhral obidve etapy po dni voľna a v celkovom poradí vedie pred Rusom Eduardom Nikolajevom (Kamaz) o solídnych 27 minút. Druhým najrýchlejším kamiónom v cieli bolo opäť Iveco, riadené De Rooyovým krajanom a stajňovým druhom z Petronas De Rooy Teamu Ton Van Genugtenom, ktorý je celkovo štvrtý. Na tretej priečke skončil ďalší Kamaz, tentoraz s Rusom Andrejom Karginovom za volantom. Pomyslenú bronzovú pozíciu však celkovo drží Argentínčan Federico Villagra (Iveco), strácajúci na De Rooya takmer trištvrte hodinu (-41:24 min).
Životný výsledok dosiahol český tím Bonver Dakar Project na vozidle Tatra so slovenským navigátorom Jaroslavom Miškolcim. Obsadil skvelé 7. miesto s odstupom 22:12 min a celkovo poskočili na 16. priečku (-03:40:41). Druhého slovenského navigátora v službách českého zoskupenia Offroadsport Mareka Sýkoru klasifikovali v cieli meraného úseku na 32. priečke (-02:10:44), celkovo je štyridsiaty štvrtý (-23:10:59).
DAKAR MÁ ĎALŠIU OBEŤ: Rallye Dakar hlási ďalšiu obeť na ľudskom živote, hoci nie priamo zo súťažného diania. V utorok na cestnej komunikácii do Cordoby havarovalo asistentské vozidlo, ktoré ťahalo automobil Francúza Lionela Bauda. Pri incidente zahynul jeden človek, ďalší piati sa zranili, z toho jeden je údajne v kritickom stave. Mitsubishi Lancer so súťažným číslom 409 prevážali v utorok do Buenos Aires, kde ho mali nalodiť na cestu do Európy. Práve Baude na rovnakom automobile spôsobil doteraz jediný fatálny úraz v rámci pretekov, keď v Bolívii v sobotňajšej 7. etape zrazil 63-ročného osamoteného diváka.
Od utorka bola na Rallye Dakar 2016 na programe druhá maratónska časť v okolí Belénu. Meraný úsek prvej časti, po ktorej jazdci i posádky nebudú môcť využívať pomoc tímu, mal merať pôvodne 285 km. Etapa previedla súťažiacich cez duny a celkovo ťažký terén vrátane korýt riek. Utorok bol náročný ako po fyzickej stránke, pretože v Argentíne vládnu štyridsaťstupňové horúčavy, tak aj z hľadiska navigácie. Motocykle a štvorkolky po absolvovaní špeciálky smerovali do izolovaného bivaku vo Fiambale, automobily a kamióny sa vrátili do Belenu.
V stredu jazdci i posádky ukončia tzv. maratónsku „erzetu", z Belenu zamieria do mesta La Rioja. Na súťažiacich čaká najdlhšia porcia pieskových dún na tohtoročnom Dakare a bude sa štartovať hromadne. Organizátori vyšlú do meraného úseku naraz po desať najlepších motocyklov a automobilov a päť kamiónov, ktorí budú dláždiť cestu pre ostatných účastníkov.
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2016 PO 9. ETAPE:
MOTOCYKLE:
2. Štefan Svitko (SK/KTM)
33. Milan Engel (CZ/KTM)
34. David Pabiška (CZ/KTM)
74. Jan Veselý (CZ/KTM)
AUTOMOBILY:
15. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ/Toyota)
19. Miroslav Zapletal/Maciej Marton (CZ/PL/Hummer)
31. Petr Jerie/Dale Moscatt (CZ/AUS/Toyota)
62. Dušan Randýsek/Rostislav Plný (CZ/CZ/Wildcat Buggy)
KAMIÓNY:
9. Valtr/Kalina/Stross (CZ/CZ/CZ/Tatra)
12. Macík/Tomášek/Mrkva (CZ/CZ/CZ/LIAZ)
16. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ/CZ/SK/Tatra)
18. Ardavichus/Falkov/Škrobánek (KAZ/KAZ/CZ/Tatra)
22. Kolomý/D. Kilián/R. Kilián (CZ/CZ/CZ/Tatra)
32. Llovera/Gotlib/Martinec (AND/BEL/CZ/Tatra)
44. Randýsek/Zábranský/Sýkora (CZ/CZ/SK/MAN)