Dakar 2015: 37. ročník rallye je minulosťou (2. časť)
V poslednom článku sme si skompletizovali konečné poradie motocyklistov a jazdcov na štvorkolkách, dnes sa zameriame na kategórie automobilov a kamiónov.
Trieda „ťažkej väzby" nás zaujíma zvlášť aj z toho dôvodu, že sme v nej mali - podobne ako medzi motocyklistami - dvojnásobné zastúpenie.
Automobily: Nasser Al-Attiyah s Mini vyhral hneď úvodnú etapu. Organizátori mu však udelili časovú penalizáciu za prekročenie rýchlosti. Pre Katarčana ale žiaden veľký problém! Vyhlásil, že aj napriek tomu budú preteky jeho záležitosťou. A mal pravdu. Potvrdil to hneď nasledujúci deň, kedy suverénne došiel pre etapové prvenstvo. A prevzal aj celkové vedenie, ktoré si udržal až do konca. Svoju pozíciu upevňoval deň za dňom.
Stále sa mu však v pätách držal Juhoafričan Giniel De Villiers (Toyota). On bol jediný, kto so 44-ročným bronzovým olympijským medailistom z Olympijských hier 2012 (v streľbe) súperil až do Buenos Aires. Napokon však De Villiers skončil na 2. mieste. Jeho vyrovnané výkony by mohlo vylepšiť iba etapové víťazstvo, to sa mu však v tomto roku nepodarilo. Pripomeňme, že Al-Attiyah má okrem dvoch prvenstiev (to prvé získal už v roku 2011 s Volkswagenom) na konte aj jedno druhé (2010) a jedno tretie miesto (2014).
Španiel Joan „Nani" Roma (Mini) kraľoval v 9. etape. Viac-menej, sny minuloročného víťaza sa rozplynuli hneď po prvom dni, kedy mal jeho automobil technické problémy. Nakoniec musel z rallye odstúpiť, rovnako ako „El Matadore" Carlos Sainz s Peugeotom. Veľkolepý návrat francúzskej značky s levom v znaku na Dakar tak nebol až tak veľkolepý. Model DKR 2008 doviedol do cieľa „Monsieur off-road" Stéphane Peterhansel na 11. mieste (-05:19:15) a ďalší Francúz Cyril Despres (ktorý prestúpil z kategórie motocyklov) až na 34. (-15:38:07)
Argentínčan Orlando Terranova s ďalším vozidlom Mini bol v tomto ročníku tiež sklamaný. Technické komplikácie ho vyradili z bojov o celkové prvenstvo už v 4. etape, aj napriek tomu si v ďalšom priebehu súťaže udržiaval pekelné tempo. Skvelé predstavenia na trati, avšak iba do 11. etapy, predvádzal tiež Yazeed Alrajhi (Toyota) zo Saudskej Arábie.
Tesne pred skončením súťaže ho však zradili technické problémy, pred odstúpením figuroval na tretej priečke. Z toho však ťažil Poliak Krzysztof Holowczyc (Mini) - svoju desiatu účasť na Dakare oslávil bronzovou medailou.
Kategóriu s jednou poháňanou nápravou ovládol Francúz Ronan Chabot s buginou SMG (obsadil 10. miesto) pred krajanmi Patrickom Sireyjolom (Chevrolet Buggy, celkovo 14.) a Pierreom Lachaumem (Buggy Optimus, celkovo 15.). Víťaz poslednej etapy Robby Gordon z USA (Buggy Gordini) skončil vo svojej triede štvrtý a celkovo devätnásty (-07:47:40).
V automobilovej kategórii sa na štarte zišlo aj šesť žien, avšak iba jedna z nich sa s nástrahami trate aj úspešne vysporiadala. Švajčiarku Eugénie Décré, navigátorku v Toyote štartového čísla 362, odmávli na konečnom 26. mieste. Argentínčanka Adriana Andreani, navigátorka vo vozidle Polaris, rovnako ako Francúzky Catherine Houlès a Sandrine Ridet (jediná dámska posádka štartovala s Isuzu D-Max) ukončili svoje pôsobenie už v priebehu druhej etapy. Už o deň neskôr ich nasledovala ďalšia vodička Toyoty Alicia Reina z Argentíny a napokon aj Švédka Annie Seel, ktorá si sadla do „špeciálu" značky Desert Warrior.
Kamióny: Kamióny Kamaz boli v 37. ročníku Rallye Dakar silnejšie ako kedykoľvek predtým. Ruskí piloti uháňali ďaleko pred zostatkom štartového poľa a v celkovej klasifikácii získali 1., 2. aj 3. miesto! V prvej „erzete" však dominoval Holanďan Hans Stacey (Iveco) a zdalo sa, že je to pre Rusov zlé znamenie. Ale aj napriek celkovo štyrom etapovým prvenstvám zostal nakoniec Holanďan ďaleko za nimi. Na popredné priečky sa predrali Airat Mardejev a Eduard Nikolajev.
Naposledy menovaný zvíťazil v šiestich etapách a už v polovici pretekov sa zdalo, že je na najlepšej ceste (po roku 2013) za ďalším víťazstvom. Avšak pre neho katastrofálna siedma etapa ho odsunula na pomyslenú striebornú pozíciu, vo vedení ho vystriedal Mardejev. A pred toho už sa Nikolajev nedostal, skončil o necelých štrnásť minút na 2. priečke. Víťaz dvoch predchádzajúcich ročníkov Andrej Karginov ukoristil bronz.
Zo Slovákov v kategórii kamiónov mechanik Jaroslav Miškolci z českého trojčlenného tímu Bonver Dakar Project obsadil celkovo 14. priečku a Róbert Kasák v zoskupení s Čechom Jaroslavom Kolářom skončil na 29. pozícii.
A ako sa skončila účasť českých reprezentantov? Aleš Loprais (MAN) hodlal v závere juhoamerickej súťaže ešte zaútočiť na stupne víťazov, po piatkovom defekte zadnej pneumatiky však jeho manko na tretieho Karginova narástlo na takmer jednu hodinu. „Nemám rád ,zemiakovú medailuʻ, viac-menej sa k nej pomaly, ale isto blížime. Nie je to zlé, ale mohlo by to byť aj lepšie," uviedol Loprais pred záverečnou etapou.
V cieli však priznal, že je celkom spokojný. „Boli sme jedna z mála posádok, ktoré sa dokázali vkliniť medzi Kamazy. Z toho mám radosť. Verím, že do budúcna to posunieme na pódium a priamo na najvyššiu priečku. Tím na to má," dodal Aleš Loprais, ktorý mal v tomto roku prenajatý kamión od holandskej stajne Veka.
V poslednej trinástej etape Lopraisa opäť porazil Martin Kolomý, s Tatrou celkovo siedmy. „Chcel by som Alešovi zablahoželať k výsledku. Budúci rok však budeme silnejší a už teraz by sa nás mal báť," uviedol Kolomý v tlačovej správe. „Mali sme v priebehu Dakaru nejaké technické problémy a nehodu, aj tak sme však zostali v elitnej desiatke. Keď sa poobzerám okolo seba, sme tu jediný privátny tím s jedným súkromným kamiónom a to je obrovský úspech," dodal.
Šiesta etapa sa stala labuťou piesňou posádky KM Racing Teamu a jediného kamióna LIAZ vo vytrvalostnej súťaži. Usporiadatelia sa po vyhodnotení incidentu z piatej „erzety" rozhodli kamión s číslom 525, ktorý kvôli zadretému ložisku v diferenciáli neprešiel niektorými kontrolnými bodmi a cieľom, vylúčiť zo súťaže.
K veľkému sklamaniu trojice Martin Macík jr., Miloslav Janáček a Michal Mrkva tak dakarské dobrodružstvo predčasne skončilo. „Obávané sa stalo skutočnosťou. Výborným desiatym miestom v šiestej etape sa musíme s Dakarom 2015 rozlúčiť. To nám však dáva istotu, že sme schopní s maratónskou elitou v kamiónoch bojovať a že na budúci rok bude naše vystúpenie lepšie," vyjadril sa k neradostnej skutočnosti Martin Macík mladší.
„Snažili sme sa aspoň zostať v pretekoch s veľkou penalizáciou, vedenie Dakaru sa však napokon rozhodlo, že nemôžeme pokračovať. Je nám to ľúto, ale Rallye Dakar je tiež o šťastí a to nám v tomto roku neprialo. Myslím, že sme si viedli dobre, a keby nás nezradila technika, mohlo dopadnúť všetko úplne inak," pokračoval najmladší účastník v kamiónovom pelotóne. „Každopádne to v tomto roku bola dobrá skúsenosť a sme za ňu vďační," doplnil 25-ročný Macík.
Do prvej desiatky sa medzi značky Kamaz (ďalšiemu ruskému jazdcovi Dmitryjovi Sotnikovi patrila 5. priečka), Tatra a MAN (Holanďan Marcel Van Vliet skončil ôsmy) predralo aj Iveco (6. Hans Stacey, 9. Gerard De Rooy) a MAZ. Kategóriu kamiónov do desať ton ovládlo Hino Japonca Teruhita Sugawaru (celkové 16. miesto), najrýchlejším trojnápravovým kamiónom v cieli je na 37. priečke MAN španielskeho rutinéra Jordiho Juvanteny (-47:18:42). Jedinou ženou v cieli v kabíne nákladiaka je - v trucku Hino štartového čísla 524 - Japonka Yoko Wakabayashi, figurujúca na konečnom 32. mieste.
Automobily:
1. Nasser AL-ATTIYAH/Matthieu BAUMEL (QAT/FRA/Mini) 40:32:25
2. Giniel DE VILLIERS/Dirk VON ZITZEWITZ (ZAF/DEU/Toyota) -00:35:34
3. Krzysztof HOLOWCZYC/Xavier PANSERI (POL/FRA/Mini) -01:32:01
4. Erik VAN LOON/Wouter ROSEGAAR (NLD/NLD/Mini) -03:01:52
5. Vladimir VASILJEV/Konstantin ZHILTSOV (RUS/RUS/Mini) -03:12:41
6. Christian LAVIEILLE/Pascal MAIMON (FRA/FRA/Toyota) -03:15:58
7. Bernhard TEN BRINKE/Tom COLSOUL (NLD/BEL/Toyota) -03:42:02
8. Carlos SOUSA/Paulo FIUZA (PRT/PRT/Mitsubishi) -03:44:59
9. Aidyn RAKHIMBAJEV/Anton NIKOLAJEV (KAZ/RUS/Mini) -04:08:44
10. Ronan CHABOT/Gilles PILLOT (FRA/FRA/SMG Buggy) -04:42:36
Kamióny:
1. MARDEJEV/BELJAEV/SVISTUNOV (RUS/RUS/RUS/Kamaz) 42:22:01
2. NIKOLAJEV/JAKOVLEV/AKHMADEEV (RUS/RUS/RUS/Kamaz) -00:13:52
3. KARGINOV/MOKEJEV/LEONOV (RUS/RUS/RUS/Kamaz) -00:51:00
4. LOPRAIS/MARCO ALCAYNA/VAN DER VAET (CZE/ESP/BEL/MAN) -01:56:37
5. SOTNIKOV/DEVJATKIN/AFERIN (RUS/RUS/RUS/Kamaz) -02:24:32
6. STACEY/BRUYNKENS/DER KINDEREN (NLD/BEL/NLD/Iveco) -02:29:29
7. KOLOMÝ/KILIÁN/KILIÁN (CZE/CZE/CZE/Tatra) -04:07:29
8. VAN VLIET/PRONK/KLEIN (NLD/NLD/DEU/MAN) -04:19:41
9. DE ROOY/RODEWALD/DAMEN (NLD/POL/BEL/Iveco) -07:08:41
10. VASILEVSKI/KAZLOUSKI/ZAPAROŠCHANKA (BLR/BLR/BLR/MAZ) -07:08:59
14. VRÁTNÝ/HOLÁŇ/MIŠKOLCI (CZE/CZE/SVK/Tatra) -09:55:54
19. SZUSTKOWSKI/KAZBERUK/ŠKROBÁNEK (POL/POL/CZE/Tatra) -12:42:05
22. ARDAVIČUS/NIKIZHEV/KOZLOWSKY (KAZ/KAZ/CZE/Tatra) -17:44:05
29. KASÁK/KOLÁŘ (SVK/CZE/Tatra) -26:24:27