Dakar 2014: 2. etapa San Luis – San Rafael, 6. január
„Najrýchlejšia špeciálka Dakaru 2014, aspoň jej prvá časť bude tá, v ktorej budú vodiči musieť čeliť prvým dunám. A nebude to iba krátke stretnutie s pieskom - v posledných sto kilometroch bude preskúmavanie dún Nihuil ešte intenzívnejšie než pri predchádzajúcich ročníkoch Dakaru. Piesok je tam pevnejší, to však bude poskytovať veľký prehľad o každej z technických pripraveností konkurentov. V skratke - bude to skutočná skúška," tvrdili pred štartom organizátori súťaže, ktorí druhú „erzetu" situovali medzi San Luis a San Rafael.
MOTOCYKLE: Až do tejto chvíle stále sa zlepšujúci jazdec v tejto disciplíne, Sam Sunderland, vo veľkom štýle vstúpil medzi elitných jazdcov a na Dakare svoju prvú etapu brilantne vyhral. Sunderland až doposiaľ zažíval predovšetkým chvíle frustrácie. V roku 2012 vypadol po troch dňoch a vlani odstúpil kvôli zlomeninám zápästí. Aj napriek tejto dvojitej dávke smoly stajňa Honda neváhala a poskytla mu motocykel - a tým aj ďalšiu šancu. Odmenil sa jej oslňujúcim výkonom.
Etapu rozbehol spoločne so stajňovým kolegom Joanom Barreda Bortom. Následne 23-ročný Angličan v prvej časti „erzety" predbehol Francúza Michaela Metgeho (Yamaha) i Španiela Juana Pedrera Garciu (Sherco). Sunderland, rodák z Dubaja, následne predviedol svoj suverénny prejazd pieskom v dunách. Víťaz úvodnej špeciálky Joan Barreda síce ani v druhej etape neurobil najmenšiu chybu, jeho výkon mu však aj napriek tomu - kvôli Sunderlandovému počínaniu - na etapové prvenstvo nestačil. Rozhodne to však nevnímal ako sklamanie, keďže doposiaľ druhý Marc Coma s KTM stratil niekoľko minút a tým aj druhú pozíciu v celkovom poradí. Sunderlandovo kraľovanie v tejto etape mu vynieslo - za vedúcim Barredom a druhým Chiľanom Lopezom Contardom na KTM - priebežné tretie miesto (-2:33 min). Coma s mankom siedmich minút klesol na 5. pozíciu, prepad zaznamenal i obhajca prvenstva Cyril Despres, zostúpil z 3. na 8. miesto.
Slovenský reprezentant Štefan Svitko z ORAVing Slovnaft Teamu obsadil v tejto etape 18. priečku, keď tridsaťjedenročného Žaškovčana delilo od víťazného Angličana viac ako šestnásť minút. Svitko si v priebežnom poradí polepšil o jednu pozíciu a patrí mu 16. miesto (-21:03 min). „Prvá polovica etapy bola dobrá, taká endurová. To mi celkom vyšlo, no potom prišli pieskové duny. S jednou som mal problém, musel som ju vyjsť až na štvrtý raz. Aj som spadol, ale dôležité je, že som nič nepokazil a že som v poriadku," povedal Svitko pre svoju fanúšikovskú stránku na Facebooku.
Druhého slovenského reprezentanta v kategórii motocyklov Ivana Jakeša (háji farby NADD-RESS Adventure Teamu) odmávli na 23. mieste s viac ako dvadsaťdvaminútovým mankom na víťaza. Štvrtý muž celkového poradia minulého ročníka sa v celkovej klasifikácii posunul oproti nedeli o tri pozície na 23. priečku (-30:56 min).
Etapa bola nad sily dvadsiatke jazdcov, medzi nimi skončili i dvaja ašpiranti na popredné priečky: Talian Alessandro Botturi zo stajne Speedbrain a Nór Pal Anders Ullevalseter s KTM.
ŠTVORKOLKY: V predchádzajúcej „erzete" bol síce Marcos Patronelli porazený Ignaciom Casalem, vážnym rivalom o celkové víťazstvo, avšak držiteľ titulu už prevzal kontrolu nad pretekmi. Argentínsky vlajkonosič prišiel do San Luis a mohol si urobiť ďalší zárez do pažby. Bola to jeho pätnásta víťazná rýchlostná skúška na Dakare. Tento jazdec Yamahy sa môže pochváliť s náskokom takmer štyroch minút (-3:50 min), ktorý ho delí od najbližšieho súpera, krajana Lucasa Bonetta (Honda). Tretí najrýchlejší čas zaznamenal Poliak Rafal Sonik na Yamahe, a rovnaká pozícia mu patrí aj v celkovej klasifikácii (s odstupom šiestich minút a šiestich sekúnd).
AUTOMOBILY: S rovnakým typom autority, ale podstatne menším manévrovacím priestorom, sa na pozícii lídra usadil Francúz Stéphane Peterhansel, ktorý si etapu podmanil potrebnými dávkami pokoja a agresie. To bolo možno to, čo tentoraz chýbalo víťazovi predchádzajúcej špeciálky Carlosovi Sousovi. Na trase „erzety" prešiel so spolujazdcom Ramalhom iba 33 kilometrov, keď sa im na ich vozidle Haval rozbilo turbodúchadlo. Portugalskí pretekári tak mali možnosť paradoxne opustiť preteky v deň, ktorý odštartovali na prvej pozícii. Stratili každopádne veľké množstvo času, ktorý ich okradol o akékoľvek nádeje nielen na víťazstvo, ale aj možnosť postaviť sa na stupeň víťazov.
Zato „Monsieur off road" Peterhansel (Mini) po dvoch dňoch súťaženia získal miesto na čele. Má však k dispozícii zanedbateľných 28 sekúnd pred druhým Carlosom Sainzom a jeho buginou. Top päťku za nimi tvorí trojica Peterhanselových tímových kolegov Al-Attiyah, Roma a Terranova. Nič však zatiaľ nie je rozhodnuté. Na víťazstvo môžu útočiť i oni, favoritov je aj pre tento ročník skutočne dosť.
KAMIÓNY: V triede nákladných vozidiel ukoristil víťazstvo Holanďan Gerard de Rooy s Ivecom, ktorý získal na Kamaz riadený Rusom Antonom Šibalovom necelých štrnásť minút. Tretím kamiónom v cieli bol MAN ďalšieho Holanďana Marcela Van Vlieta - ten za krajanom De Rooyom zaostal o pätnásť minút. Ayrat Mardejev na ďalšom Kamaze, ktorý dokončil vlaňajší ročník na druhom mieste (a po úvodnej „erzete" v tomto ročníku viedol), bol nútený po havárii odstúpiť. Smola sa nevyhla ani jeho stajňovému druhovi Eduardovi Nikolajevovi, ktorého zdržala trucujúca elektronika. Po problémoch ruského tímu je najlepším jazdcom Šibalov na 3. mieste, ktorý za Van Vlietom zaostáva o necelých päť minút.
Jaroslav Miškolci (na pozícii navigátora v tatrovke českého tímu Bonver Dakar Project), jediný slovenský zástupca vo výsledkovej listine medzi kamiónmi, figuruje na 34. priečke s takmer trojhodinovým mankom na vedúceho De Rooya. Umiestnenie ďalšieho slovenského pretekára Róberta Kasáka organizátori nevydali.
Z jazdcov na kopřivnických kamiónoch musel odstúpiť Poliak Robert Jan Szustkowski. Biely kamión štartového čísla 536, idúci vo farbách Bonver Dakar Project Teamu, zastavila opakovaná porucha elektroniky motora. Technické problémy sa nevyhli napríklad aj dvojici kamiónov KM Racing Teamu. Vlastimila Vildmana po jednom výjazde z riečiska zastavila prasknutá pneumatika, kvôli čomu jeho Liazku predbehlo asi sedem pomalších kamiónov a následne 120 km musel hltať množstvo prachu a stratil tak aspoň pol hodinu. Jaroslava Valtra s druhou Liazkou zradila prevodovka, oprava na trati znamenala prepad na 33. miesto a viac ako dvojhodinovú stratu, ktorá ho odsunula o devätnásť priečok bližšie ku dnu klasifikačného rebríčka.
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 V 2. ETAPE:
MOTOCYKLE:
18. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)
23. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)
37. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)
133. Jan Veselý (CZ/Yamaha 450 WRF, Bonver Dakar Project)
AUTOMOBILY:
63. Josef Macháček/Vlastimil Tošenovský (CZ/Buggy Nissan MD Optimus, KM Racing Team)
KAMIÓNY:
5. Kolomý/Kilián/Kilián (CZ/Tatra T815, Tatra Buggyra Racing)
14. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
20. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
25. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
26. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)
33. Valtr/Kalina/First (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
36. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
- Szustkowski/Kazberuk/Škrobánek (PL-CZ/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
- Kasák/Watman (SK-GB/Tatra T815-2, RallyOZ.com)
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 PO 2. ETAPE:
MOTOCYKLE:
16. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)
23. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)
36. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)
130. Jan Veselý (CZ/Yamaha 450 WRF, Bonver Dakar Project)
AUTOMOBILY:
97. Josef Macháček/Vlastimil Tošenovský (CZ/Buggy Nissan MD Optimus, KM Racing Team)
KAMIÓNY:
7. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
14. Kolomý/Kilián/Kilián (CZ/Tatra T815, Tatra Buggyra Racing)
20. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
23. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)
24. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
28. Valtr/Kalina/First (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
34. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
- Szustkowski/Kazberuk/Škrobánek (PL-CZ/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
- Kasák/Watman (SK-GB/Tatra T815-2, RallyOZ.com)