Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2014: 13. etapa La Serena – Valparaiso, 18. január

Sunday, 19. 01. 2014 - 10:26, Andrej Haverda   

Dakar 2014: 13. etapa La Serena – Valparaiso, 18. január

Než pretekári mohli obdivovať krásne kopce s domami vo Valparaise, museli ešte zdolať nástrahy v podobe terénu posiateho kaktusmi v poslednej 157 kilometrovej rýchlostnej skúške. Radosť z prekročenia cieľovej čiary už bola na dosah, štatistiky však sú nekompromisné: v každom ročníku jeden alebo viacero jazdcov v poslednej fáze pretekov odpadne. Preto bola opatrnosť na mieste. Aj keď boli jazdci už blízko cieľa, vytrvalosť im bola najlepším spojencom, ktorý zaistil miesto na cieľovej rampe.

Foto: www.dakar.com;Symbolom legendárneho automobilového a motocyklového podujatia je ovinutý Tuarég;

V Južnej Amerike sa v tomto roku konal najťažší Dakar. Iba 205 vozidiel (78 motocyklov, 15 štvorkoliek, 61 automobilov a 50 nákladných áut, alebo 47 % z tých, ktorí na začiatku odštartovali) dorazilo až do konca. Triumfovali najmä Španieli - Marc Coma a Jordi Viladoms figurujú na dvoch najvyšších priečkach v kategórii motocyklov (nehovoriac o víťazstve Laii Sanzovej medzi ženami) a „Nani" Roma ako víťaz medzi automobilmi. Za dvojicou jazdcov na motocykloch KTM si tretie miesto udržal Francúz Olivier Pain (Yamaha), ktorý dokázal odraziť oneskorené útoky svojho krajana i tímového druha Cyrila Despresa.

Na čele triedy osobných áut sa zoradili tri Mini s Romom, Peterhanselom a Al Attiyahom. Tiež Ignacio Casale pripísal svoje meno na prestížny zoznam víťazov. Mladý jazdec štvorkolky ako domáci jazdec vyvolal svojim prvenstvom vo Valparaise búrlivé ovácie. V kategórii kamiónov zvíťazil Rus Andrej Karginov s truckom Kamaz, porazil Holanďana Gerarda De Rooya. Hoci iba o vlások. Poďme však po poriadku.

Foto: www.motoride.sk;Štefan Svitko svoju piatu účasť na Dakare pretavil v pekné 9. miesto;

MOTOCYKLE: V minulom roku mali Cyril Despres a jeho stajňový kolega Ruben Faria z Portugalska podpísanú zmluvu s tímom KTM. Rovnako ako tohto roku Marc Coma, ktorý dosiahol svoje štvrté víťazstvo. Jeho tímový druh Jordi Viladoms ho sprevádzal na stupne víťazov rovnako, ako tomu bolo v rokoch 2006 a 2009. Comova stratégia budovania si veľkého náskoku na súperov sa nezmenila ani po víťazstve v roku 2011. Zatiaľ čo v tomto „vydaní" jeho súperi trpeli technickými a navigačnými chybami, Coma sa im vzďaľoval.

Prví dvaja jazdci, ktorí z pretekov vypadli, boli tí, ktorí vlani stáli na stupňoch víťazov vedľa Cyrila Despresa - Ruben Faria a Chiľan Francisco Lopez Contardo (toho vyradil pád). V piatej „erzete" zase Portugalec Paulo Gonçalves videl svoju Hondu v plameňoch. Prišiel ale i závan čerstvého vzduchu zo stajne Sherco - Francúz Alain Duclos vyzeral ako vážny uchádzač o celkové prvenstvo, prinajmenšom sa tak javil až do dňa odpočinku v Salte. Jeho stroj ho napokon v 9. etape zradil.

Foto: www.motoride.sk;Pre Ivana Jakeša bol 36. ročník Dakaru siedmym v poradí;

Marc Coma posledné dni jazdil svojim vlastným tempom a iba kontroloval svojho prenasledovateľa (a krajana) Joana Barredu Borta. Toho však zradili technické problémy na stroji Honda - a to zhodou okolností práve vo chvíli, kedy to vyzeralo na súboj o prvú a druhú priečku. Jeho nádeje na prvenstvo sa rozplynuli v dunách Copiapo v deň, kedy stratil viac ako dve hodiny a skĺzol na siedme miesto.

Medzitým Cyril Despres pokračoval v „operácii comeback". Päťnásobný víťaz sa krok za krokom blížil na vrchol, až skončil pri bránach pódia, hneď za tímovým kolegom Olivierom Painom. Dve Yamahy na treťom a štvrtom mieste nasleduje Honda s jazdcom Helderom Rodriguesom. Čerešničkou na torte je Španielka Laia Sanzová, ktorá Dakar dokončila ako prvá žena v poradí na 16. pozícii a zaslúžila sa tak o jeden z najlepších výsledkov ženskej jazdkyne na Dakare, hneď za Francúzkami Christine Martinovou (tá v roku 1981 skončila desiata), Nicole Maitrotovou (v roku 1982 bola štrnásta) a Véronique Anquetilovou (ktorá bola v roku 1984 pätnásta).

Foto: www.dakar.com;Kráľovnou Rallye Dakar 2014 sa v jednej stope stala Španielka Laia Sanzová;

Slovenský motocyklista Štefan Svitko obsadil v záverečnej „erzete" s poradovým číslom trinásť dvanástu pozíciu a celkovo skončil na výbornom deviatom mieste. Tridsaťjedenročný jazdec ORAVing Slovnaft Teamu štartoval na svojom piatom Dakare, najlepší výsledok dosiahol v roku 2012, keď bol piaty. V tomto ročníku zajazdil svoje najlepšie etapové umiestnenie v deviatej etape (4. miesto) a do TOP 10 sa prepracovával zo 17. priečky z úvodnej „erzety".

Ivan Jakeš sa po minuloročnom slovenskom maxime (4. miesto) nedokázal na tohtoročnom Dakare prebojovať do TOP 10. Člen NAD-RESS Adventure Teamu skončil v celkovom hodnotení na 11. pozícii, v sobotňajšej poslednej špeciálke prišiel do cieľa na rovnakom mieste so stratou 10:35 min na Despresa. Pre Jakeša bol Dakar 2014 siedmym v poradí. Podobne ako Svitko, aj on si najlepšie počínal v deviatej „erzete" (skončil v nej šiesty) a svoju cestu k hranici prvej desiatky začínal 26. miestom v úvode.

Foto: www.dakar.com;Francúzovi Stéphanovi Peterhanselovi (Mini) nebolo tentoraz dopriate zasadnúť na dakarský Olymp;

„Keď spravíte dve hodiny chýb, nemôže to dopadnúť lepšie... Respektíve môže, ale to musíte mať kopec šťastia. A toho som mal tento rok menej ako vlani. Všetky chyby, ktoré som urobil, ma mrzia, inak bolo všetko v poriadku. Už sa veľmi teším domov," zhodnotil Jakeš svoje vystúpenie v 36. ročníku pre svoju facebookovú stránku.

Štyridsaťročný rodák z Myjavy sa z trinástich etáp päťkrát dostal medzi desať najlepších, doplatil však najmä na hodinovú penalizáciu v piatej etape za vynechanie kontrolného bodu (rovnakej chybe sa nevyhol ani Štefan Svitko). Nebyť nej, skončil by desiaty. „Organizátori vymysleli parádny systém," priblížil ironicky. „Išlo sa od najhoršieho po najlepšieho. Pred jazdcami z prvej desiatky bola desaťminútová pauza a každý šiel s trojminútovým odstupom. Keďže som bol jedenásty, tak som si užil predbiehanie desiatich alebo dvanástich súperov. Strašne sa tam prášilo. Veľký zážitok. Počas celej etapy som nadával," vysvetlil.

Foto: www.dakar.com;Juhoafričan Giniel De Villiers a Nemec Dirk Von Zitzewitz (Toyota) získali nepopulárnu "zemiakovú" medailu;

Český motocyklista David Pabiška s KTM (SP Moto Bohemia Racing) tentoraz vylepšil svoje doterajšie maximum na Dakare v podobe 26. miesta - 36. ročník dokončil na 18. pozícii.

Najúspešnejším motocyklistom histórie Rallye Dakar naďalej zostáva Francúz Stéphane Peterhansel so šiestimi víťazstvami (1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998) ešte počas konania na africkom kontinente. Peterhansel v roku 1999 „presedlal" do súťaže automobilov, kde do vlaňajška pridal ďalších päť titulov. Však sa k nemu hneď vrátime.

Foto: www.bonverdakarproject.cz;Tatra česko-slovenskej zostavy Tomáš Vrátný, Milán Holáň a Jaroslav Miškolci vydobyla konečné 17. miesto;

ŠTVORKOLKY: V pretekoch tejto kategórie dominoval Chiľan Ignacio Casale (Yamaha). Vedenia sa ujal už na trase z Rosaria do San Luis. Musel však odolávať opakovanému náporu Poliaka Rafala Sonika a Uruguajca Sergia Lafuenta. Lafuente sa však musel vzdať po poruche motora v jedenástej etape. Ku koncu súťaže sa začal presadzovať i Holanďan Sebastian Husseini a odmenou za bojovnosť mu napokon bola spodná priečka na stupňoch víťazov (alebo ak chcete tretie miesto). Do prvej päťky sa prebojoval (na 4. pozíciu) i katarský pretekár Mohamed Abu-Issa, za ním skončil talentovaný nováčik Victor Gallegos Lozic z Chile.

AUTOMOBILY: Dakarské „vydanie" s letopočtom 2014 začalo prekvapením - Portugalec Carlos Sousa po šiestykrát kraľoval v etape, avšak vôbec premiérovo s čínskym automobilom Haval. Pôsobivé výkony podával tiež Španiel Carlos Sainz s buginou zn. SMG a celkovo viedol až do štvrtej etapy. V desiatej bol však nútený kvôli nehode odstúpiť. Juhoafričan Giniel De Villiers bojoval po celé preteky s automobilmi Mini, jeho Toyota skončila nakoniec štvrtá.

Foto: www.rallyoz.com;Róbert Kasák zo Semerova sa stal pätnástym Slovákom v histórii na štarte a len druhým za volantom "ostrého" kamióna. V cieľovom Valparaise ho čakala 43. pozícia;

Ako sa (takmer) očakávalo, na konci dvojtýždenného maratónu to bol festival vozidiel Mini - päť z celkových jedenásť (pričom všety rallye dokončili) sa umiestnilo v TOP 6 vrátane troch na stupni víťazov! „Nani" Roma si vychutnal svoje prvé dakarské víťazstvo v automobiloch, desať rokov po triumfe na motocykli.

Podľa stajňovej réžie mal však zvíťaziť práve Roma. Jeho tímový kolega (a súčasne najväčší rival) Stéphane Peterhansel sa s tým pochopiteľne nehodlal zmieriť, ale nedalo sa nič robiť. Na 130. kilometri „Monsieur off-road" zastavil - rovnako ako ďalší člen zostavy britského výrobcu Nasser Al-Attiyah z Kataru - a „Nani" s prejazdom popri nich sa vydal v ústrety celkovému prvenstvu. Peterhansel si tak nemohol pripísať svoje šieste víťazstvo v kategórii automobilov...

Foto: www.redbull.com;Ruská automobilka Kamaz zvíťazila v Rallye Dakar už po dvanástykrát;

Nasser Al-Attiyah dokončil Dakar po tretíkrát na stupni víťazov, bude však ešte dlho ľutovať navigačných chýb, ktorých sa dopustil - predovšetkým v desiatej etape - jeho španielsky „čitateľ dakarských nôt" Lucas Cruz. Následná penalizácia ich možno stála aj celkové víťazstvo. Ktovie. Argentínčan Orlando Terranova (Mini) a Giniel De Villiers (Toyota) boli pozadu za stupňami víťazov, ale aj napriek tomu chceli „tlačiť na pílu".

Zvláštnu pozornosť si zasluhuje Poliak Marek Dabrowski (Toyota), ktorý vôbec svoj premiérový štart na Dakare premenil hneď v siedmu priečku! Ôsme miesto získal Francúz Christian Lavieille (Haval).

Foto: www.kh7sport.com;Jeden z tradične najrýchlejších trojnápravových kamiónov na Dakare riadi Španiel Jordi Juvanteny;

KAMIÓNY: V tomto roku sme boli svedkami súboja titanov medzi Ivecom a Kamazmi - až do samého konca to bolo skutočne „o chlp". Výsledok bol plný napätia, pripomínal niektoré bitky podobné poľu motocyklov a štvorkoliek z posledných rokov. Už sa zdalo, že Andrej Karginov si ide pre isté víťazstvo, v poslednej špeciálke sa však zdržal desať minút pomocou jednému z prevrátených osobných automobilov. Naopak Gerard De Rooy (Iveco) havarované vozidlo obišiel a v ústrety sa vydal k prvenstvu v etape. Viac-menej, organizátori Karginovi stratu odpočítali, čo pre neho znamenalo potvrdenie jeho vôbec premiérového víťazstva. Jeho náskok troch minút a jedenástich sekúnd pred Holanďanom je po odjazdení tisícov kilometrov v extrémne náročných podmienkach zanedbateľný...

De Rooy teda skončil tentoraz druhý. Za ním sa zoradili tri továrenské Kamazy v poradí Eduard Nikolajev (obhajca prvenstva, teda neobhájil), Dmitrij Sotnikov a Anton Shibalov. Škoda, že sa boje odohrávali bez ďalšieho Rusa Ayrata Mardejeva (Kamaz), Čecha Martina Kolomého (Tatra) či Holanďana Petra Versluisa (MAN). Všetci traja preteky predčasne ukončili.

Foto: www.dakar.com;Atraktívne púštne dobrodružstvo priťahuje. Rovnako aj tieto atraktívne Argentínčanky;

Radosť nám okrem Štefana Svitka a Ivana Jakeša urobili aj kamionisti. Jaroslav Miškolci sa so spolujazdcami z Bonver Dakar Project Teamu Tomášom Vrátným a Milanom Holáňom síce v poslednej etape trápili s technickými problémami ich Tatry, súťaž však dokončili - na 17. pozícii. Najlepším umiestnením česko-slovenskej trojice v etape (v ich prípade piatej) bolo 10. miesto; konečnému umiestneniu predchádzal postup z 34. priečky, na ktorej figurovali po druhej etape.

Róbert Kasák v úlohe vodiča rýchlej asistencie pre austrálsko-český tím RallyOZ dokončil Dakar - hneď pri svojej premiére - na celkovej 43. pozícii. Pripomeňme, že jeho putovanie juhoamerickými terénmi s množstvom najrôznejších nástrah odštartovala 64. pozícia po úvodnej „erzete", pričom najlepší čas v etape získal (23. miestom) 16. januára medzi mestami Antofagasta a El Salvador.

Foto: www.dakar.com;Rallye Dakar Rosario - Valparaiso 2014 patrí minulosti, nech teda žije tá s letopočtom 2015!;

Českého fanúšika určite potešil výkon Aleša Lopraisa, ktorý s tatrovkou kraľoval v dvoch etapách - okrem desiatej aj v tej záverečnej. Celkovo skončil šiesty a nebyť problému s kompresorom v predposlednej „erzete", mohol bojovať o stupne víťazov. Druhým najlepším českým jazdcom sa stal Vlastimil Vildman (LIAZ). Preteky odjazdil na istotu a obsadil konečnú 13. priečku. Jan Tománek (Tatra) získal konečné 18. miesto. Kazacha Artura Ardavičiusa (Tatra T163 Jamal) odmávli na konečnej 14. pozícii, Holanďana Pierra Bloma (Tatra Phoenix) na 29. mieste.


PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 V 13. ETAPE:
MOTOCYKLE:
11. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)
12. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)

24. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)

KAMIÓNY:
1. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
13. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)
28. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
31. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
36. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
50. Kasák/Watman (SK-GB/Tatra T815-2, RallyOZ.com)

PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 PO ZÁVEREČNEJ ETAPE:
MOTOCYKLE:
9. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)
11. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)

18. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)

KAMIÓNY:
6. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
13. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
14. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)
17. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
18. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
43. Kasák/Watman (SK-GB/Tatra T815-2, RallyOZ.com)



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri