Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2011: V ústrety útrapám

Sunday, 02. 01. 2011 - 04:13, Michal Kostka   

Dakar 2011: V ústrety útrapám

S príchodom roka 2011 sa tridsiaty tretí ročník rally Dakar stal skutočnosťou. Po tretí raz sa najslávnejšia diaľková súťaž sveta odohrá na juhoamerickom kontinente, ktorý má stále čo ponúknuť. Organizátori posunuli trať opäť viac na sever, sľúbili nové etapy a náročnejšie výzvy.

Od 1. januára sa štyristo sedem prevzatých posádok bude dva týždne pasovať s nástrahami Argentíny a Čile. Rýchle úseky známe z majstrovstiev sveta v rally, vysokohorské prechody, vyschnuté soľné jazero a hlavne... púšť Atacama. Najsuchšie miesto sveta predstavuje to najväčšie lákadlo, ultimátnu výzvu, ktorej aj tento rok nepochybne podľahnú mnohí. Najmä keď najťažšie etapy prídu na rad až po dni voľna, keď už ľudia aj technika držia pokope len silou vôle.

Team GoKoBra super B Dakar 2011;

To samozrejme neplatí o najväčších kandidátoch na dakarské prvenstvo. Tímy KTM, Aprilia, Volkswagen, X-Raid, Kamaz či de Rooy mieria za víťaznými vavrínmi a tomu zodpovedá aj ich zázemie. Desiatky mechanikov, niekoľko súťažných strojov v súčiastkach, zástupy manažérov, fyzioterapeutov, kuchárov a všemožného podporného personálu, majú za úlohu starať sa o hviezdy svojich tímov a ich techniku.

Malá ukážka: o štyri súťažné Race Touaregy sa stará 72 členov tímu Volkswagen. K dispozícii majú dvadsať sprievodných vozidiel. Pre každý jeden ostrý voz je v bivaku k dispozícii kamión plný náhradných dielov a k tomu ďalšie dva na trati v úlohe rýchlej asistencie. Celkovo sa v kamiónoch preváža približne 50 ton materiálu a ich generátory by stačili na prevádzku štyroch rodinných domov. Volkswagen si z Dakaru spravil exkluzívny a tiež veľmi výnosný biznis.

Monster Energy X-Raid Team;

Na druhej strane sú malé tímy a jednotlivci, ktorí na Dakare hľadajú jeho pôvodnú myšlienku - spoznať svoje hranice, dotknúť sa ich, prekonať sám seba. Pre nich bude Dakar 2011 skutočným očistcom, najväčšou športovou výzvou a snom, pre mnohých (štatisticky viac než 60%) nedosiahnuteľným.

Niekoľko suchých faktov:
- 9.600 kilometrov celkom, z toho 52% meraných úsekov
- 430 prihlásených posádok, po technickom preberaní ich zostalo 407
- 170 motocyklov, 30 quadov, 140 automobilov, 67 kamiónov
- 64 motocyklov, 21 quadov, 50 automobilov, 1 kamión po prvý raz na Dakare
- 51 národností
- 15 etáp, jeden deň voľna (8. január)
- 13 žien zastúpených vo všetkých kategóriách
- 6 vozidiel v trofeji NRJ Challenge pre vozidlá využívajúce alternatívne palivá
- najstarším účastníkom je 69-ročný Yoshimasa Sugawara
- najmladším 20-ročný Rodrigo Andrès Caballero Alcayaga

Czech Dakar Team;

Motocykle a quady
V tomto roku treba kandidáta na víťazstvo hľadať v objemovej kategórii do 450 cm3. Pre túto zmenu sa niektorí rozhodli dobrovoľne už pred rokmi, ostatní boli k tomu prinútení zmenou predpisov. Hoci sa od roku 2001 dominujúca značka KTM vyhrážala odchodom, nakoniec zostala Dakaru verná. Pre svojich top jazdcov, viacnásobných víťazov Cyrila Despresa a Marca Comu pripravila nové štyristopäťdesiatky. Úspešné ostré testy na Marockej rally zavŕšil Despres víťazstvom a Coma potvrdil tretím miestom.

S rovnakým strojom budú štartovať aj tímové dvojky oboch favoritov, Ruben Faria a Juan Pedrero Garcia. Tiež vlani druhý Nór Pal Anders Ullevalseter, poľský veterán Jacek Czachor, ale aj náš Štefan Svitko budú sedlať novú rakúsku zbraň.

Offroadsport.cz;

O víťazstvo sa ich budú snažiť obrať jazdci na Apriliách, na čele s Franciscom Lopézom, bronzovým z roku 2010. Šancu na dobrý výsledok pre taliansku značku má aj Gerard Farres Guell. Po desiatich rokoch sa na továrenskej úrovni vracia nemecká BMW. Hlavnou hviezdou mal byť skúsený lišiak David Fretigné, zranenia utŕžené na Marockej rally ho však vyradili z hry. Nahradia ho José Helio Rodriguez Filho a Frans Verhoeven, podporovať ich budú Paulo Goncalves a Pedro Bianchi Prata.

Takisto Yamaha má k dispozícii dostatok jazdcov, ktorí môžu miešať karty. Hélder Rodrigues, Jordi Viladoms či Olivier Pain majú zdatného kolegu a súpera zároveň v osobe Jonaha Streeta. Víťaz jednej etapy z roku 2009 bude o titul najúspešnejšieho Američana bojovať s nováčikom Quinnom Codym. Cody však nie je žiadne neskúsené ucho. Je to trojnásobný víťaz legendárnej Baja 1000 a v tíme mu šéfuje Johny Campbell. V tíme Honda aby sme boli úplní.

KM Racing;

Najúspešnejší nováčik minulého roka Štefan Svitko mieri na Dakar s novou motorkou a s cieľom vylepšiť už tak výbornú trinástu priečku. Na KTM 450 toho pre krátkosť času nenajazdil veľa, spoznávať ju bude až priamo počas súťaže. V tíme Hant Logomotion nebude tentoraz sám, pribudol mu parťák Radek Matoška. Najstarší zo Slovákov si splní dávny veľký sen, jeho métou je Mekka každého nováčika - dôjsť zdarne až do cieľa. O to isté, ale s bonusom umiestnenia v prvej pätnástke, sa bude pokúšať náš najskúsenejší dakarista Ivan Jakeš. Aj tento rok sa začlenil do českého tímu KM Racing a hoci to nemal povinné, tiež prestúpil do nižšej kubatúry.

ASO;

Argentínska superstar, úradujúci víťaz v kategórii quadov Marcos Patronelli sa nakoniec na štarte objavil. Pred pár týždňami utrpel pri tréningu zlomeniny oboch členkov, jeho účasť bola do poslednej chvíle otvorená. O svoje druhé víťazstvo bude bojovať s podporou brata Alejandra. S rovnakým strojom, Yamahou 700 Raptor, bude o predné priečky usilovať aj ich krajan Sebastian Halpern.

Pod hlavičkou KM Racing mieria do súťaže tri quady postavené Josefom Macháčkom. Jeden z nich osedlá samotný tvorca a bude sa pokúšať o šiesty triumf. Ďalšie dve dostali do rúk Martin Plechatý a nová poľská posila Lukasz Laskawiec. Ešte jeden Poliak sa objaví s Yamahou made by Macháček a to Rafal Sonik.

Monster Energy X-Raid Team;

Automobily
Kde inde hľadať potencionálneho víťaza Dakaru 2011, ak nie v tíme Volkswagen. Osvedčená a skúsená štvorica párov má na svedomí päť pódiových umiestení za posledné dva roky. Čo sa Nemcom nedarilo v Afrike, to im mimoriadne dobre ide v Južnej Amerike. Carlos Sainz, Giniel de Villiers, Nasser Al-Attiyah aj Mark Miller majú techniku a podmienky, ktoré ich predurčujú k víťazstvu.

To isté však môžeme povedať aj o zostave ďalšieho nemeckého tímu, X-Raid. Stéphane Peterhansel s rekordnými deviatimi víťazstvami má šancu zaokrúhliť zbierku na krásnu desiatku. BMW X3 CC je zrejme jediné vozidlo, ktoré dokáže byť Volkswagenu rovnocenným súperom. Bavorská zostava je početná, pódium je však malé, všetci sa naň nevojdú. Krzysztof Hołowczyc  a Orlando Terranova sú tí, ktorým sa to môže podariť. A zabudnúť nemožno na Guerlaina Chicherita, ktorý odštartuje aj neodštartuje s „bavorákom." Navonok jeho novučký špeciál vyzerá ako prerastený MINI Countryman, vnútri je ale ukrytá osvedčená technika z X3.

Czech Dakar Team;

Miláčik publika Robby Gordon trvá na tom, že bude prvým americkým víťazom Dakaru. Prostriedkom na dosiahnutie cieľu mu bude monštruózna kreácia na tému Hummer. Buggy so silným motorom a ohromnými tlmičmi sa zaodela do oranžovej farby nového sponzora a bude pútať ešte viac pozornosti ako doteraz. Ak sa to vôbec dá... Posádka druhého Hummera bola odhalená až po Vianociach. Bývalý pilot F1 a ďalších okruhových súťaží Eliseo Salazar sa zúčastní druhého Dakaru.

V to, že by sa na stupni najvyššom objavil nejaký Nissan, dúfa asi málokto. V nabitej konkurencii sa Nani Roma a Alfie Cox môžu presadiť vysoko, rovnako tak aj Christian Lavieille s upraveným špeciálom tímu Dessoude. S odchodom továrenského tímu vypratalo Mitsubishi pozície. Z minuloročného päťčlenného tímu JMB Stradale nezostalo nič. Len dva Racing Lancery a jedno staršie Pajero MPR13 sa objavili na štartovej listine.

Offroadsport.cz;

Čoraz populárnejšiu triedu bugín postihol nový fenomén - ľahké jednomiestne vozidielka. Minulý rok sa objavili po prvý krát a teraz sa s nimi akoby roztrhlo vrece. Hneď sedem vylepšených bugín McRae 4x2 nasadzuje tím Pro Dakar. Alternatívou k nim je dvojica celkom nových holandských bugín GoKoBra. Len o málo viac priestoru ponúkajú dvojmiestne buggy Optimus, Sadev či Predator. Asi to ale bude jedno z väčších vozidiel, čo pôjdu za víťazstvom. Matthias Kahle a Ronan Chabot si zmerajú sily s dvoma evolúciami bugín z dielní tímu SMG.

Team de Rooy;

Kamióny
Modrá farba ovláda Dakar. Modrá je KTM Cyrila Despresa, modrá je aj Yamaha Marcosa Patronelliho, Volkswagen Carlosa Sainza je tiež modrý a Kamaz Vladimíra Čagina je... modrý. Tím Kamaz vyrukoval do dakarských bojov s poltuctom vozov. Vladimír Čagin a Firdaus Kabirov už poznajú opojnú chuť víťazstva. Eduard Nikolajev, vychádzajúca hviezda tímu z Tatarstánu, prekvapil všetkým víťazstvom na Silk Way Rally 2010. Sergej Rešetnikov bude plniť asistenčné úlohy pre tím X-Raid a jeden prototyp sa objaví v kazašských farbách.

Ignacio Rodriguez Spuch;

Po doliečení zranenia sa vracia Gerard de Rooy, šikovný syn legendárneho otca. Do tímu angažoval skúseného Španiela Pep Vila Rocu, obom bude chrbát kryť verný Hugo Duisters. Pod logistickými krídlami tímu de Rooy sa ukryjú aj Hans Bekx a Joseph Adua. Z Holandska sa vyvalila záplava kamiónov Ginaf, lídrom je vlani šiesty Wilfert van Ginkel. V novom tíme sa vrátili víťazné MANy z roku 2007, Marcel van Vliet sa pokúsi nadviazať na tretie miesto z roku 2010.

ASO;

Čechom tradícia káže poriadne obsadiť kategóriu kamiónov. Ambíciu preháňať Kamazy a vytrhnúť z ich pazúrov nejaký ten vavrín má Aleš Loprais. Ďalší vývojový stupeň Tatry má k dispozícii tisíc koní motoru Deutz a kopu drobných vylepšení. V Czech Dakar Teame po minuloročnej blamáži vsadili na nové pohonné jednotky, v  Tatrách Marka Spáčila a Martina Kolomého vrčia motory Caterpillar. Ešte jeden kopřivnický stroj sa nachádza v štartovom poli a ako jediný sa hrdí prívlastkom 100% Tatra. Dvanásťvalcový, vzduchom chladený motor v rukách André de Azeveda predstavuje reálnu hrozbu pre súperov.

ASO;

Už neexistujúca značka LIAZ je na Dakare stále živá vďaka Martinovi Macíkovi. Tento rok sa naplno vrhol na manažérsku robotu a volant závodného kamiónu prenechal Vlastimilovi Vildmanovi. Jedinou českou posádkou v zahraničnom kamióne je sprievod tímu Offroadsport CZ. Robert Randýsek sedí v nemeckom MANe. Zásluhou Pavla Fašku má aj Slovensko svojho zástupcu medzi kamiónmi. Rovnako ako po minulé roky má Faško v rukách MAN britského tímu Rally Raid UK.

1. etapa: Buenos Aires - Victoria
Spojovací úsek: 377 km
Prvá etapa 33. ročníka dakarskej rally neponúka žiadny priestor na súťaženie. Po slávnostnom štarte z Avenue 9. júla v Buenos Aires, sa pred zrakmi státisícov fanúšikov presunú účastníci do mesta Victoria kde ich čaká prvá noc v bivaku. A po nej to začne.




Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri