Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2009 sa blíži a sľubuje titanskú bitku kamiónov

Friday, 24. 10. 2008 - 11:38, Andrej Haverda   

Dakar 2009 sa blíži a sľubuje titanskú bitku kamiónovAj napriek tomu, že si to najlepší protagonisti „ťažkej väzby“ rozdali naposledy na Dakare 2007, kedy sa snáď po tretíkrát alebo štvrtýkrát za sebou zišla na Dakare najlepšia konkurencia v histórii, je zrejmé, že aj úroveň hviezdnej suity, ktorá sa objavila tohto roku v januári v Lisabone, bude na štarte v Buenos Aires prekonaná.
                                                                                                     

Kategóriu kamiónov aj Dakar samotný síce mohla ohroziť existencia nového preteku Africa Race, organizovaného Hubertom Auriolom, v realite však každý, kto na Dakare niečo znamená, dáva prednosť ASO (Amaury Sport Organisation) a vyhliadke na vzrušujúce dobývanie nových končín. Rovnako tak sa všetci klaňajú ku skúsenostiam usporiadateľov so zvládnutím tak masívnej udalosti po komerčnej a mediálnej stránke.

Ktorých zo súperov teda môžeme na štarte očakávať?
                                                                                                    

Ak začneme na východe, Rusi z továrenského tímu Kamaz podľa oficiálnych správ na štarte rozhodne budú, opäť s trojicou „špeciálov“ a minimálne rovnakým počtom doprovodných vozidiel. Zloženie posádok síce nie je známe, ale je pravdepodobné, že bude zodpovedať tomu, s ktorým sa „zborná“ predstavila na júnovej Rallye Trans Orientale. Kamaz tradične ešte ladí formu na októbrovej Desert Challenge v Dubaji.
                                                                                                                                                                                                         
Zvykli sme si za najväčšieho súpera Kamazov považovať rodinný tím De Rooyovcov. Práve on bol pre účasť na Dakar najviac na vážkach. Jednania s Auriolom postupovali veľmi pomaly. Jan De Rooy sa zo závažných dôvodov nezúčastnil Trans Orientale a vyzeralo to, že s kariérou nadobro končí. Jeho syn Gérard síce v júni do Pekingu pretekal, ale ani vynikajúci výkon v dvoch tretinách preteku mu veľmi nepomohol, keď musel pre technickú poruchu odstúpiť. Na január teda rodinná dvojica rozdeľuje svoje sily. Zatiaľ čo Gérard bude bojovať so všetkými na Dakare v Južnej Amerike, doprevádzaný Hugom Duistersom v úlohe rapid assistance, Jan De Rooy sa zúčastní Africa Race a tímovým „parťákom“ mu bude... Hans Bekx! Obaja Holanďania však budú jedinými zástupcami najužšej špičky, ktorú v januári v Južnej Amerike neuvidíme. Bekx odjazdí africkú súťaž so svojim tradičným dafom a vôbec po prvýkrát spojil sily s odvekým rivalom De Rooyom. Dodajme, že pretekárskym náradím Gérarda bude, tak ako na Trans Orientale, Ginaf s motorom a kabínou Iveco.
                                                                                           

Za favorita preteku možno však oprávnene považovať Holanďana Hansa Staceyho, víťaza troch veľkých súťaží, Dakaru 2007, Central Europe Rally i Trans Orientale. Stacey nastúpi v tradičnej konfigurácii s červeným kamiónom MAN a zatiaľ neoznámil meno oficiálnej tímovej dvojky. Možno sa domnievať, že ňou znovu bude rýchly Francúz Philippe Jacquot. Pokiaľ sa podarilo včas opraviť druhý tímový kamión poškodený nezmyselnou Mechtijevovou haváriou na Trans Orientale, nastúpi Stacey opäť so štyrmi kamiónmi do súťaže a v zálohe bude mať trojicu asistenčných vozidiel.
                                                                                                
Ginaf zbrojí. Ak už na Dakare 2007 trojica továrenských Ginafov pretekala s absolútnou špičkou a ambície potvrdzovala aj na Central Europe Rally, potom týchto statných súperov s nezávislým zavesením kolies a silným motorom Caterpillar budeme mať na Dakare hneď sedem! Trojica továrenských kamiónov bola predaná súkromným tímom (dva v Holandsku, jeden vraj do Francúzska) a rovnako ako ďalší zo súkromníkov Rob Vink budú môcť využívať technického zabezpečenia továrenského doprovodného kamióna. Ginaf Rally Power v týchto dňoch testuje v Tunisku trojicu nových „špeciálov“ s motorom posunutým podľa regulí kategórie Superproduction. Jazdecké trio obstará Wulgert Van Ginkel, Marcel Van Vliet a Fritz Kiggen.
                                                                                                

Konkurencia menších privátnych tímov je tiež silná: Marco Dono podal skvelé výkony s Ivecom tímu Motosport Italia na Central Eurpoe Rally, rovnako tak aj Holanďan Van Eerd s dafom po Bekxovi.Nehovoriac o držiteľovi striebra z Trans Orientale, Španielovi Vila Rocovi. Kvalitný stred poľa určite doplnia Rakúšania Sadlauer a Reif, Nemec Bauerle alebo rýchly Španiel Juvanteny.

Nedá sa zabudnúť na súperov z domácich luhov a hájov, zvlášť keď aj ich ambície, rovnako ako naše, mieria veľmi vysoko. Kopřivnickú konkurenciu obstará tradičná dvojica tatroviek Tomáša Tomečka a Andrého De Azeveda, ktorí budú po prvýkrát môcť predviesť upravené kamióny kategórie Superproduction aj svoje vlastné schopnosti v skutočnej kompletnej konkurencii. Na štart sa postaví hneď trojica Liazov: úplne nový „špeciál“ s motorom Deutz predstaví Martin Macík, ktorý bude mať v tíme v úlohe rapid assistance ešte Ladislava Fajtla – ten bude pilotovať doterajší Macíkov kamión. Marek Spáčil, ktorý sa uviedol štvrtým miestom na Central Europe Rally, postaví na štart svoj „špeciál“ LIAZ s motorom Deutz samozrejme tiež, hoci už pod hlavičkou vlastného tímu. Českú účasť doplní kamión MAN tímu Offroadsport.
                                                                                                 

Suma sumárum, radovo dvadsiatka kamiónov ide s reálnym cieľom umiestniť sa v prvej pätici, minimálne šesť až osem posádok sa netají úmyslom vyhrať. K tomu veľmi silná česká účasť a rivalita na všetkých frontách. Všetko nasvedčuje tomu, že Dakar 2009 ponúkne fanúšikom skutočne veľkolepé zápolenie.

zdroj: Loprais Tatra Team
foto: www.loprais.cz, www.davidpabiska.cz, www.tomastomecek.cz, archív 




Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri