Dacia Duster Blackstorm 1,5 dCi
Prednostne určený do horského terénu: Limitovanú edíciu populárneho rumunského SUV charakterizujú štýlové žlté detaily v interiéri i na čiernej karosérii. Autu dodávajú náležitý „šmrnc" a kde kto sa po ňom zvedavo obzrie, hoci je to „len" Dacia. K doterajšej nízkej cene a robustnému vzhľadu teraz automobilka pridala aj pútavejší dizajn - a hneď je to o inom.
Žltá nálepka s motívom leteckého výškomera na prednej kapote, zadných dverách a veku je neprehliadnuteľný. Blackstorm sa líši aj prepracovanými nárazníkmi, výraznejšou maskou chladiča a príťažlivými reflektormi, pozdĺžnymi nosičmi na streche v matnom chróme, ako aj plastovou ochranou bočných prahov. Tá však čiastočne prekáža cestujúcim pri vystupovaní.
Anachronizmom je tlačidlom ovládaný klaksón na páčke smeroviek, čo je takmer 50-ročné dedičstvo z prvých Dacií. Neuspokojil nás posed za volantom; sedadlo vodiča totiž nie je výškovo nastaviteľné a volant sa dá posúvať iba výškovo, nie pozdĺž osi. Údaje palubného počítača sa posúvajú, žiaľ, len jedným smerom, takže ak sa chce šofér vrátiť o jednu - dve položky späť, musí sa preklikať celým menu.
Nenadchlo nás ani nastavovanie vonkajších zrkadiel, keďže ovládací element výrobca umiestnil medzi predné sedadlá pod páku ručnej brzdy. Toto netradičné riešenie šoféra nepriamo núti, aby si nastavoval zrkadlá so zatiahnutou ručnou brzdou - teda počas státia vozidla. Ťažko povedať, či práve toto má niečo spoločné s bezpečnou jazdou...
Týmto konštatovaním môžeme za mínusovými položkami Dacie Duster Blackstorm urobiť hrubú čiaru a zostávajúcu časť testu venovať očividným pozitívam. Začnime tým, že predné sedadlá sú pomerne pohodlné a vyhrievané; tlačidlá sú po bokoch sedákov. Ich anatomické tvarovanie troška kontrastuje so zadnými sedadlami, ktoré sú ploché. Kabína je priestranná, dostatok miesta na nohy majú i pasažieri na zadnej lavici. Na ňu sa bez problému usadia traja dospelí.
Batožinový priestor v Dusteri Blackstorm má objem 408 litrov. Vďaka pravidelným tvarom kufra vojdú dovnútra i rozmerné predmety, vrátane športového náčinia a pritom pod podlahou je umiestnená plnohodnotná rezerva. Po sklopení zadných sedadiel sa objem priestoru zväčší na 1 570 litrov a potešilo nás, že ložná plocha je rovná.
Výhľad z auta do všetkých strán je optimálny, rovnaké konštatovanie platí aj o dráhe radiacej páky. S tou sa pracuje príjemne, no treba mať na pamäti, že prvé dva rýchlostné stupne sú veľmi krátke. Dokonca na rovine sme sa mohli bez problémov rozbiehať na dvojke, čo pri rozjazde citeľne zlepšilo počiatočnú akceleráciu. Volant, na ktorom sú (na oboch ramenách) tlačidlá ovládania tempomatu, by mohol mať hrubší veniec.
Mimochodom, ak chcete využívať tempomat alebo limitér rýchlosti, musíte jeden z nich najskôr zapnúť tlačidlom na stredovej konzole. Potom je už ovládanie veľkými tlačidlami na volante pohodlné. Ovládanie telefónu (Bluetooth), ako aj navigácia si zaslúžia maximálnu pochvalu.
V aute nechýba ani režim ECO; ten síce utlmí reakcie motora na zošliapnutie pedálu plynu, ale nepozorovali sme, že by nejako výrazne prispel k zníženiu spotreby nafty. Indikátor radenia rýchlostí je vypínateľný. Na diaľnici vôbec neodporúčame využívať maximálny rýchlostný limit 130 km/h, keďže spotreba ide strmo nahor.
Pri rýchlosti na 6° s aktivovaným tempomatom bola priebežná konzumácia nafty vyše osem litrov. No keď sme znížili rýchlosť na 100 km/h, spotreba klesla na 5,4 litra. V kombinovanom režime sme dosiahli celkový priemer 6,5 litra na 100 km a dojazd bol 650 km.
V každom prípade však Duster s pohonom všetkých štyroch kolies nie je určený na to, aby ste s ním prekonávali rýchlostné rekordy na diaľnici. Navyše, pri vyššej rýchlosti sa prejaví slabšie odhlučnenie (inak motor pracuje ticho) a pri svižnej jazde v zákrute sa karoséria nakláňa. Záverečné konštatovanie znie: Duster jednoznačne patrí do horského terénu, kde si vďaka pohonu 4x4 poradí aj v zložitejšej situácii. Brzdy sú dostatočne účinné i v prudšom klesaní.
Mimo asfaltovú cestu sme si s Dusterom užívali. Svetlá výška testovaného modelu (21 cm) dovoľovala bezproblémový prejazd cez rôzne nástrahy terénu: cez skaly, balvany, či rozbahnenú lúku. Šofér má k dispozícii tri rôzne režimy - buď využije pohon predných kolies (2WD) alebo kruhovým ovládačom na spodku stredovej konzoly zvolí - v prípade preklzávania prednej nápravy - automatické pripojenie zadnej (Auto), či využije pevné priradenie zadnej nápravy (Lock). Poslední režim je určený len pre pohyb v náročnom teréne, a preto funguje iba pri rýchlosti do 80 km/h.
V teréne je Dacia Duster Blackstorm obratným autom a s prekážkami si poradí bez problémov. Aj vďaka veľkým nájazdovým uhlom - vpredu je to 29,3 stupňa, vzadu 34,9 a prejazdový uhol je 23 stupňov. Solídna je tiež schopnosť brodenia cez vodný tok (35 cm).
Technické údaje výrobcu auta
Dacia Duster Blackstorm 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 80/109
Krútiaci moment (Nm) 240
Max. rýchlosť (km/h) 168
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
(Skutočná spotreba pri teste 6,5)
Cena testovanej verzie 16 490 €
Najlacnejšia verzia 9 990 €
+ Výrazné plusy
Originálny dizajn, vypínateľný pohon 4x4
Priestranná kabína a veľa miesta v kufri
Ovládanie tempomatu na volante
- Najväčšie mínusy
Vysoký posed za volantom
Hlučnosť v kabíne pri vyšších rýchlostiach
Nastavovanie zrkadiel pod pákou ručnej brzdy