Čo sa stalo v Trebišove?
Uplynulý víkend sa na juhovýchode Slovenska jazdila piata súťaž Majstrovstiev Slovenska v rely. Ako sme to videli my?
Viesť si poctivé štatistiky patrí k serióznej práci novinárov. Robím to už dlhé roky a vždy mi ponúkajú zaujímavé uhly pohľadov. Tie trebišovské štatistiky ešte nie sú dlhé, no už sa dá čo to vyčítať. Začnime napríklad tým, že pri troch ročníkoch sme poznali vždy iného víťaza. V roku 2017 vyhral Valoušek (a neskôr získal majstrovský titul). O rok neskôr vyhral Koči a tiež neskôr získal titul. Teraz vyhral Grzyb a potvrdí to aj ziskom majstrovského titulu?
Rozhodne Grzyb a Koči sa pasovali o víťazstvo vo všetkých troch doterajších ročníkoch a je to vidieť aj na počte vyhraných rýchlostných skúšok. Najviac ich má v Trebišove na konte Martin Koči, ktorý zvíťazil už na jedenástich ereskách (2+4+5). Grzegorz Grzyb bol najrýchlejší doteraz osemkrát (1+5+2). Obaja špičkoví pretekári si rozdelili eresky aj v tomto treťom ročníku, ktorý mal iba sedem meraných úsekov (2017 - 6 RS; 2018 – 10 RS; 2019 – 7 RS). A kde sa lámal chlieb?
Do súťaže lepšie vyštartovala košická posádka Koči – Mozner (Škoda Fabia R5), ktorá potvrdila, že domáce trate dobre pozná. Až do piatej rýchlostnej skúšky si vybudovali malý náskok, no poľská posádka slovenského tímu Rufa Sport v zložení Grzyb – Wrobel (Škoda Fabia R5) statočne držala tempo a dokazovala, že Grzegorz má v tejto sezóne majstrovskú formu. Rozhodujúcim momentom súťaže sa stal piaty meraný úsek do ktorého Koči dostal penalizáciu za neskorý príchod do časovej kontroly. Čo sa stalo? „Pred štartom piatej rýchlostnej skúšky sme zistili, že uniká vzduch z jednej pneumatiky. Do vstupu do časovej kontroly zostávala asi minúta a vedeli sme, že to už nestihneme. Keby sme však odštartovali s takmer prázdnou pneumatikou, strata by bola ešte väčšia, než pridelená penalizácia,“ opisuje Martin Koči, ktorý so spolujazdcom vymenili koleso v čo najkratšom čase. Neskorý príchod však znamenal penalizáciu desať trestných sekúnd a stratu priebežného vedenia v súťaži. Grzyb ponúknutú situáciu už nepustil z rúk a v Trebišove prvýkrát zvíťazil. „Vedeli sme, že Koči na domácej trati bude veľmi silný. Snažili sme sa preto na neho vytvoriť tlak a nakoniec sa to podarilo. Sme lídrami šampionátu a budeme sa snažiť to udržať,“ povedal v cieli Grzyb, ktorý isto netušil, že doterajšia krátka história trebišovskej súťaže nahráva víťazom na titul.
V Trebišove sa tento rok postavilo na štart MSR 35 posádok, čo je o dve viac ako vlani a až o osem viac, než pri premiére v roku 2017. Do cieľa ich došlo a klasifikovalo sa presne 24, čo je rovnako ako vlani. Napriek tomu je to stále malá účasť štartujúcich (nepomohlo príliš ani dvanásť posádok SRP), čo je škoda. Škoda preto, lebo trebišovská súťaž nám vďaka silnému partnerovi DeutschMann rastie do najlepšej súťaže na Slovensku. Domáca firma dokázala pripraviť podmienky pre zábavu širokého diváckeho zázemia a spokojní boli aj samotní pretekári. „Je to veľmi pekne a vydarené podujatie,“ povedal víťaz triedy 6, Kamil Švec, no jedným dychom dodal. „Napriek, na slovenské pomery, fantasticky pripravenej súťaži by som si dovolil povedať, že pre posádky je veľmi kruté sedieť v kokpite celý deň na dlhých prejazdoch. Zvlášť pri takýchto vysokých letných teplotách je to veľmi náročne. Všetci by sme isto uvítali, keby trate boli bližšie pri Trebišove a kompaktnejšie.“ Kamil tak dal inšpiráciu usporiadateľom na ďalšie ročníky. Rozhodne sa však všetci zhodli, že rely by sa mala robiť takto. Robiť pre divákov, a žiť by tým malo celé mesto usporiadateľa. Samozrejme je to peniazoch. Verme však, že Trebišovčania budú krásnym príkladom pre ostatných.
Nemá príliš zmysel vymenovávať výsledky, ktoré si viete prečítať jednoducho v tabuľke. Však klobúk dolu pred všetkými, ktoré zvládli náročne trate v okolí Herľan a Slanca. „Naozaj sme si trate užívali a dobre sme si zajazdili,“ pochvaľoval nielen usporiadateľov, ale aj trate starý harcovník Igor Drotár (Škoda Fabia R5). Škoda, že do pretekov nevyštartoval Ďodi Béreš, no potešil opätovný štart Tomáša Ondreja na Fieste WRC (pre poruchu nedokončil). V historikoch nemohol chýbať na štarte Jožo Béreš so svojim Fordom Sierra RS Cosworth (SK DER Rally Team). Jožo však musel po výbornom úvode, keď popreháňal aj oveľa modernejšie autá, zo súťaže odstúpiť, pretože zdravotné problémy vyradili jeho spolujazdca Vojta Bačinského. Vojto je už v poriadku a teší sa na ďalšiu súťaž.
Dopovedzme si, že v triede 3 zvíťazili suverénne Tomáš Konečný a Matúš Lejko (Subaru WRX), ktorí si kráčajú za tohtoročným titulom. V triede 5 vyhrala posádka Jano Laurinc a Milan Timko (Renault Clio). Pekný súboj sa odohrával v triede 6, kde nakoniec vyhral Kamil Švec s Erikom Švecom (Peugeot 208 R2) pred Martinom Koišom a Andrejom Siskom (Ford Fiesta). Triedu 7 vyhrala posádka Gabo Tamás a Mário Gallovič na Škode Fabii. V triede 11 sa radovala posádka Marek Špavelko a Zuzana Lieskovcova na VW Polo Proto. V triede 12 boli prví v cieli Peter Šablatúra a Lukáš Antalík so Seatom Ibiza. V triede RHP svoju Škodu 110 R doviezli do cieľa Gabo Szenderák so spolujazdcom Szappanosom.
Nemôžeme opomenúť ani Slovenský Rally Pohár, kde sa o víťazstvo v súťaži, ale aj v šampionáte tvrdo bojuje medzi Tomášom Polovkom a Paľom Spišákom. Tentoraz boli rýchlejší Paľo a Pišta Spišákovci na svojej Lade VFTS. Polovka s Danom Turcsányim (Seat Ibiza) došli druhí, no udržali si priebežné vedenie v sezóne.
Slovenský rely šampionát pokračuje ešte v septembri šiestym podnikom, ktorým je súťaž vo Veľkom Krtíši (20.- 21.septembra). Celú galériu zo súťaže si môžete pozrieť na našej webstránke.