Chaotické kanadské preteky priniesli víťazstvo pre Jensona Buttona
Veľká cena Kanady ponúkla všetko čo len mohla a istotne ulahodila každému divákovi. Dážď sa počas nedele ustálil iba pár minút pred štartom pretekov.
Na monoposte Jaime Alguersuariho sa na poslednú chvíľu robili nejaké zmeny, a preto sa nevedel postaviť na štartový rošt a štartoval z boxovej uličky. O 19. hodine nášho času sa spoza Safety Caru odštartovala Veľká cena Kanady. Po štyroch kolách sa Safety Car vrátil naspäť do boxov a riadne preteky sa mohli začať.
Fernando Alonso začal okamžite atakovať Sebastiana Vettela. Nemec však šikovne ubránil svoju vedúcu pozíciu a začal si vytvárať náskok pred oboma monopostmi tímu Ferrari. V piatom kole došlo k menšiemu kontaktu medzi Lewisom Hamiltonom a Markom Webberom. Hamilton sa pokúsil predbehnúť Webbera, no nakoniec ho vytlačil z trate, čím obaja stratili niekoľko pozícií. Tento incident začali vyšetrovať stewardi.
O pár kôl neskôr došlo k ďalšiemu kontaktu. Tentokrát to bolo medzi pilotmi tímu McLaren. Lewis Hamilton sa pokúsil predbehnúť svojho tímového kolegu. Jenson Button sa však tak ľahko nechcel vzdať svojej pozície, čím došlo ku kontaktu medzi nimi. Následne po dotyku Lewis Hamilton ťukol do bariéry čím si zlomil ľavú časť zadnej nápravy. Preteky sa pre Hamiltona skončili a na trať sa vrátilo Safety Car. Týmto pádom stewardi prestali vyšetrovať incident medzi Markom Webberom a Lewisom Hamiltonom a predmetom vyšetrovania sa stal incident medzi pilotmi McLarenu, ktorýmali došetriť až po pretekoch. Jenson Button sa však nevyhol prejazdu boxovou uličkou za prekročenie stanovenej rýchlosti počas jazdy za Safety Carom. Safety Car bol z trate odvolaný v 12. kole.
Počas nasledujúcich kôl sa podmienky na trati začali zlepšovať, až kým v 19. kole nezačalo znova pršať. Zo sivých mračien, ktoré sa uvelebili nad traťou, sa lialo ako z krhly. Viditeľnosť bola nulová a po 25. koloch museli byť preteky prerušené. Táto nečakaná prestávka prišla vhod pilotom, ktorý ešte neboli na zastávke v boxoch. Teraz si mohli prezuť pneumatiky bez toho, aby stratili čo i sekundu. Prietrž mračien skomplikovala celý priebeh pretekov. Po určitom čase piloti opustili svoje monoposty a čakali na rozhodnutie o pokračovaní pretekov v boxoch.
Po necelých dvoch hodinách dážď konečne ustál a reštart pretekov bol naplánovaný na 21. hodinu a 50. minútu nášho času. Na trati však stálo priveľa vody, a tak preteky boli reštartované spoza Safety Caru, ktoré sa na trati zdržalo až do konca 34.kola.
Medzitým sa podmienky trate len zlepšovali a v nasledujúcich kolách prišli mnohí jazdci po pneumatiky intermediate. Medzi nimi boli Michael Schumacher, Jenson Button, Adrian Sutil či Nick Heidfeld. Jerome D'Ambrosio bol prvý, kto si obul pneumatiky intermediate. Bolo to však ešte počas prítomnosti Safety Caru a za toto dostal penalizáciu - prejazd boxovou uličkou.
V 37. kole došlo ku kontaktu medzi Fernandom Alonsom a Jensonom Buttonom. Fernando Alonso sa pokúsil predbehnúť Brita, to sa mu však nepodarilo. Po kontakte ostal Alonso zaseknutý na obrubníku a Button skončil v defektom ľavej prednej pneumatiky. Monopost Fernanda Alonsa musel byť odprataný, a tak bolo Safety Car opäť na trati. Incident medzi Španielom a Britom bol predmetom vyšetrovania stewardov, ale tiež až po pretekoch.
V 40. kole Safety Car opustilo trať a mohlo sa znova pretekať na ostro. O tri kolá neskôr došlo k ďalšiemu menšiemu kontaktu. Tentokrát to bolo medzi Paulom di Restom a Nickom Heidfeldom, pri ktorom si Paul di Resta trošku zlomil predné krídlo. Za tento incident dostal di Resta prejazd boxovou uličkou. Rovnakú penaltu dostal i jeho tímový kolega Adrian Sutil za to, že predbiehal, keď bolo vonku Safety Car.
Po 46. kolách mohli piloti konečne začať používať systém DRS. Tento fakt spravil záverečnú časť pretekov o to zaujímavejšiu. V 51. kole predviedol Michael Schumacher krásny predbiehací manéver. Kým boli Kamui Kobayashi a Felipe Massa zaujatý sami sebou, 7-násobný majster sveta pekne obehol obidvoch. V 56. kole prišlo k ďalšiemu kontaktu, po ktorom bol na trať opäť poslaný Safety Car. Kamui Kobayashi pri výjazde zo zákruty náhle spomalil, čo si nevšimol za ním idúci Nick Heidfeld a nabúral doňho. Heidfeldovi sa zlomilo predné krídlo, po ktorom následne prešiel a skončil mimo trať. Safety Car sa zdržalo na trati až do 60. kola, kým neboli odstránené všetky úlomky z Heidfeldovho Renaultu.
Počas posledných 10 kôl sa začal boj medzi Michaelom Schumacher, Markom Webberom a Jensonom Buttonom o druhé miesto. Markovi Webberovi sa podarilo Michaela Schumacher predbehnúť v 63. kole, ale následne si Austrálčan skrátil šikanu, a tak musel Schumachera pustiť naspäť pred seba. Webber to skúsil i v nasledujúcom kole, 7-násobného majstra sveta sa mu však opäť nepodarilo predbehnúť. Dokonca stratil svoju tretiu pozíciu, pretože si znova skrátil šikanu, čo využil za ním idúci Jenson Button. Britovi sa dokonca v 65. kole podarilo predbehnúť Michaela Schumachera a začal sa doťahovať na stále vedúceho Sebastiana Vettela. Markovi Webberovi sa podarilo získať tretiu pozíciu od Schumachera v 66. kole.
Jenson Button stihol skresať Vettelov náskok až natoľko, že posledných pár kôl silno ohrozoval jeho vedúcu pozíciu. Vettel tento tlak nezvládol a v poslednom kole prišla menšia chybička, ktorú Button využil a vyhral Veľkú cenu Kanady. Veľký súboj na cieľovej rovinke sa odohral medzi Felipe Massom a Kamui Kobayashim. Massa iba o pár centimetrov došiel do cieľa skôr ako mladý Japonec, a tak skončil na šiestom mieste.
Nakoniec Jenson Button nebol potrestatný ani za jeden incident, ktorý sa vyšetroval až po pretekoch, a tak si mohol na svoje konto prvýkrát pripísať rovných 25 bodov v tejto sezóne.
Výsledky VC Kanady:
1. J. Button McLaren-Mercedes 4h4m39.537s
2. S. Vettel Red Bull-Renault + 2.709s
3. M. Webber Red Bull-Renault + 13.828s
4. M. Schumacher Mercedes + 14.219s
5. V. Petrov Renault + 20.395s
6. F. Massa Ferrari + 33.225s
7. K. Kobayashi + 33.270s
8. J. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 35.964s
9. R. Barrichello Williams-Cosworth + 45.100s
10. S. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 47s
11. N. Rosberg Mercedes + 50.400s
12. P. de la Rosa Sauber-Ferrari + 1m3.600s
13. T. Liuzzi HRT-Cosworth + 1 kolo
14. N. Karthikeyan HRT-Cosworth + 1
15. J. D'Ambrosio Virgin-Cosworth + 1
16. T. Glock Virgin-Cosworth + 1
17. J. Trulli Lotus-Renault + 1
18. P. di Resta Force India-Mercedes + 3
Preteky nedokončili: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes), Heikki Kovalainen (Lotus-Renault), Fernando Alonso (Ferrari), Adrian Sutil (Force India-Mercedes), Nick Heidfeld (Renault) a Pastor Maldonado (Williams-Cosworth)