Central European Zone: Prohun 500
Piatok, 16.7.2010
Po štvrtkovom technickom preberaní, ktoré prebehlo bez akýchkoľvek komplikácií, sa v piatok ráno začal prvý z troch ostrých dní tohtoročnej rally Prohun 500. Tropické horúčavy zasiahli aj mestečko Gyula a jeho okolie, ortuť teplomeru počas dňa neklesla pod 35 stupňov. Za týchto podmienok museli posádky absolvovať 146 meraných kilometrov, rozdelených do piatich RS. Oproti pôvodnému plánu vypadli z harmonogramu divácky atraktívne superšpeciálky priamo v meste.
Najdlhšou, takmer 49-kilometrovou, RS z Gyuly do Eleku začal o pol desiatej doobeda štvrtý ročník Prohun 500. Opel Dakar Team, najpočetnejší tím na štarte, a v celom maďarskom šampionáte vôbec, utrpel prvú stratu v rekordne krátkom čase. Andrea Várkonyi, populárna televízna hlásateľka, navigovaná hercom a dakaristom Aladárom Laklóthom, neudržala auto na rozbitej trati a po dvoch kotrmelcoch skončila v strome už 200 metrov od štartu. Po dvoch dokončených súťažiach si pripísala na konto prvý neúspech. V tej istej RS, len o čosi ďalej ju napodobnil Zsolt Murczin a tiež v súťaži skončil.
Po dvoch odjazdených RS viedol László Palik. V tretej však krátko pred cieľom prišla chyba, po ktorej sa vozidlo dostalo mimo trať. Palik si pri nehode zlomil dve rebrá a to bol pre neho koniec. Dlhé rovinky, najmä druhej RS do Békescsaby, umožňovali dosahovať vysoké rýchlosti. Šestnástimi kilometrami poslednej RS sa prehnal Erik Korda priemernou rýchlosťou 116 km/h! Celkovo mu patrilo druhé miesto za Balázsom Szalayom. Za tretím Károly Fazekasom sa už strata zväčšovala, štvrtý bol Szalayov tímový kolega Péter Rónai. Na päťke bolo príjemné prekvapenie súťaže, domáca posádka Ferenc Vörös / Tibor Piskolty. Spoľahlivý mechanik tímu dostal možnosť po prvý raz sa predviesť ako pilot práve na domácej súťaži. Po piatku sa za svoj výkon hanbiť nemusel.
Dve vozidlá tímu Offroadsport.cz jazdili bez problémov, rovnako tak aj dve tretiny súťažiacich v triede T2. Juraj Ulrich s istotou vyhral všetkých päť RS napriek tomu, že mu už v tretej zákrute po štarte zhoreli nové brzdy z Anglicka. Päťkrát druhý bol Aleksander Sachanbinski a na Ulricha strácal 4 min. 40 sek. Grzegorz Szwagrzyk sa na podmočenom úseku trate v malej rýchlosti prevrátil a spadol do vody. Z neplánovaného kúpeľa ho vytiahol traktor, po oprave posádka pokračovala v súťaži. V triede TH sa z dvoch posádok lepšie darilo nemeckej rodinnej posádke Björn Hrabal / Walter Hrabal.
Ďalšiu dravú jazdu predviedol mladý Vlastík Tošenovský. Kvôli vysokému štartovému číslu sa musel dlho držať v prachu pred ním idúcich súperov, čo mu komplikovalo predbiehanie, aj prejazd niekedy nečakaných zákrut. Postupne sa však predieral dopredu až sa napokon usadil na čele spoločnej klasifikácie motocyklov a quadov. Druhé miesto podľa časov patrilo mladému Václavovi Bazikovi na quade Yamaha Raptor, 20 minút penalizácie ho však zrazilo na šieste miesto. Tošenovský senior skončil kvôli technickým problémom.
Sobota, 17.7.2010
Najdlhší deň súťaže. Extrémne teplo bolo prerušené krátkym, ale zato výdatným dažďom na piatej a šiestej RS. Prach sa zmenil na tenkú, ale veľmi šmykľavú vrstvu na inak suchom a tvrdom podklade. Problém to bol najmä pre motorky a quady, Róbert Nyeste a Gerhart Puchberger si s ním nedokázali poradiť. Rakúsky jazdec ešte pri tretej sobotnej RS zostal stáť na trati s prázdnou nádržou, na jeho šťastie pri diváckej zóne. Pomoc fanúšikov mu umožnila RS dokončiť v časovom limite.
Smolne sa skončila fantastická jazda mladého Václava Baziku. S penalizáciou, ktorá ho pripravila o druhé miesto, sa nechcel zmieriť a tvrdo útočil na každej RS. V sobotu zajazdil tri druhé (za mladým Tošenovským) a jeden najrýchlejší čas. Na krátkej piatej RS však svoju snahu prehnal a skončil na zemi. Z havárie vyviazol bez vážnych zranení, len s poriadnymi odreninami. Táto rally pre neho síce skončila, ukázal však, že do budúcna s ním treba rozhodne počítať ako s vyzývateľom tých najlepších.
Na čele klasifikácie automobilov sa nič zásadné neudialo, s výnimkou penalizácie Lászla Lisziho a problémov Ferenca Vörösa. Domáci jazdec pri jazde poškodil výfukové potrubie a exhaláty vnikali priamo k posádke do kabíny. Snaha pokračovať bola, posádka časť RS absolvovala s otvorenými dverami, s priotráveným jazdcom to však nešlo. Štyri vynechané RS ho odsunuli až na trinástu priečku. Posledným z tých čo boli stále v súťaži bol Márton Kristof, hoci v jeho prípade auto viac stálo v servise než jazdilo po trati.
V triede T2 bezpečne na čele prenocoval Juraj Ulrich pred Sachanbinskim, Szwagrzyk jazdil s dobitým autom. Z Nemecka pricestovaný tím Los Osos si v kľude a pohode išiel po víťazstvo v triede TH, ich jediný súper Dávid Czirkelbach dokončil iba prvú zo šiestich sobotných RS.
Nedeľa, 18.7.2010
Posledné štyri RS sa niesli v znamení záverečného náporu Erika Kordu. Ani jazdeckým umením však nedokázal eliminovať výkonnostný deficit svojho Nissanu a súboj s Balázsom Szalayom prehral. Sklamanie neskrýval, rozhodne však ani pri strate 41,5 bodu nehádže flintu do žita. Šanca na celkový triumf v národnom šampionáte tri súťaže pred koncom stále žije. Tretie miesto si udržal Károly Fazekas a nič na tom nezmenila ani jedna minúta penalizácie.
Víťazstvo Balázsa Szalaya malo trpkú príchuť, zo štyroch tímových vozidiel do cieľa dorazil len boss. Prvou stratou bola hneď v úvode Andrea Várkonyi, nasledoval oxidom uhličitým priotrávený Ferenc Vörös a do tretice kvôli technickým problémom vzdal Péter Rónai. Zo smoly svojich súperov vyťažila najviac vojenská posádka Zoltána Bálinta, pre ktorú sa uvoľnila štvrtá priečka.
Najlepšou zahraničnou posádkou bol manželský pár Josef Pelc a Alena Pelcová. Česká dvojica pod patronátom skúseného Mirka Zapletala absolvovala svoju prvú CCR súťaž a výkonom milo prekvapila. Podobne možno zhodnotiť aj vystúpenie siedmeho Konrada Sobeckeho. Poľský jazdec so súťažami tohto typu tiež len začína, v získavaní skúseností mu pomáha skúsený dakarský navigátor Rafal Marton. V Maďarsku vybojovali siedme miesto.
Manželia Ulrichovci s prehľadom ubránili prvé miesto v triede T2 pred poľskými konkurentmi. V sedemnástich RS si pripísali štrnásť najlepších časov a zaslúžene sa tešili z víťazstva. Dvojica posádok v triede TH mala jasného víťaza. Dávid Czirkelbach strávil polovicu súťaže v servise a preto nemohol takticky bezchybne jazdiaceho Björna Hrabala ohroziť. Samostatne hodnotenej súťaži Sandlander Challenge tento rok jednoznačného dominuje Zoltán Csányi, zatiaľ každý štart premenil na víťazstvo.
Bez zbytočného stresu odjazdil posledné dve RS Vlastík Tošenovský junior a získal víťazstvo v spoločnom hodnotení motocyklov a quadov. Na stupňoch víťazov ho doplnili domáci jazdci na quadoch Yamaha Zoltán Hangodi a Mátyás Somfai.
Konečné poradie:
1. Balázs Szalay - László Bunkoczi Opel Antara RR 4:50:51
2. Erik Korda - György Tóth Nissan Navara + 01:40
3. Károly Fazekas - Péter Maurer BMW X5 + 07:40
4. Zoltán Bálint - Dániel Marton Nissan Navara + 45:49
5. Pál Lónyai - Zoltán Garamvölgi Nissan Navara + 53:08
...
10. Juraj Ulrich - Daniela Ulrichová Nissan Navara + 1:58:05