BMW X6 xDrive 30d
Veľké auto stvorené na veľké zážitky: V hierarchii podľa čísiel patrí X6 na vrchol pyramídy. Pred rokmi vytvorila legendárna nemecká automobilka BMW práve pre model X6 samostatnú kategóriu: Sports Activity Coupé (SAC). Tieto tri slová zahŕňajú všetko, vďaka čomu je BMW X6 také výnimočné. Je prvým Sports Activity Coupé na svete a dodnes zostáva v tomto smere nedostihnuteľné.
Premyslene kombinuje agilitu, jazdné výkony a dizajn veľkého BMW Coupé so všestrannosťou terénneho vozidla. Dizajn podčiarkuje športový charakter - je to kupé a SUV v jednom. Akurát si treba zvyknúť, že vystupovanie z auta sťažuje prečnievajúci schodík na jeho boku.
Pasažieri majú k dispozícii nezvyčajne veľkorysý priestor na nohy aj hlavu a plochá podlaha (bez stredového tunela) im zaručuje vysoký komfort aj na dlhých cestách. Na zadných sedadlách však nezostáva kvôli skosenej streche mnoho priestoru nad hlavou. Obe predné sedadlá sú anatomicky tvarované, veľmi rýchlo a účinne vyhrievané, majú výsuvný sedák a všetko je nastaviteľné elektricky. Dve pamäte nastavenia má nielen sedadlo vodiča, ale i spolujazdca.
Priestrannosť pokračuje i v zadnej časti BMW X6, kde sa batožinový priestor s objemom 570 litrov dá zväčšiť sklopením zadných operadiel na 1 450 litrov. Nevýhodou je vysoko umiestnená podlaha batožinového priestoru. Dvojmiestny zadný rad sedadiel sa dá nahradiť trojmiestnou alternatívou, ktorú sme mali v testovanom exemplári. Piate dvere sa zatvárajú elektricky tlačidlom.
Interiér je jasne orientovaný na vodiča. Štartuje sa tlačidlom. Priamo na volante sa nachádzajú multifunkčné tlačidlá na ovládanie rádia, za volantom sú radiace páčky 8-stupňovej športovej automatickej prevodovky. Tie umožnia radiť prevodové stupne manuálne bez toho, aby vodič musel dávať ruky z volantu. Pod volantom vľavo je páčka tempomatu, na jej ovládanie sme si však museli chvíľku zvykať. Nastavenie želanej rýchlosti sa totiž fixuje pritiahnutím páčky k volantu, kým jej zrušenie stiahnutím páčky smerom k podlahe. Očakávali by sme to presne naopak.
Duálna klimatizácia je samozrejmosťou, smer prúdenia vzduchu si môže samostatne nastaviť aj spolujazdec. Do pamäte sa dá uložiť osem staníc a po priložení prstu k príslušnému tlačidlu sa na displeji ukáže predvolená rozhlasová stanica. Nechýba ani malý informačný displej medzi kruhovými prístrojmi, kde sa šofér dozvie údaje o dojazde, priemernej spotrebe i priemernej rýchlosti.
Na stredovej konzole je charakteristický ovládací kotúč mníchovskej automobilky, ktorým sa nastavujú parametre rádia, telefónu, či navigácie. V jeho susedstve je tiež elektrická parkovacia brzda.
Vďaka inováciám zo súboru BMW Connected Drive získava vodič v neprehľadných situáciách dokonalý prehľad okolo auta: až päť kamier, ktoré BMW ponúka v modeli X6 znamená, že informovanie je perfektné za každých okolností. Okrem klasického zobrazenia situácie za vozidlom si šofér môže zmeniť snímanie kamerou aj zúženým zobrazením priestoru, ak cúva medzi vozidlá pri kolmom parkovaní. Dve kamery sú totiž v spätných zrkadlách.
Zadná kamera Rear View je vítanou pomôckou pri cúvaní. Interaktívne línie v obrázku na monitore informujú vodiča o tom, či je vyhliadnuté parkovacie miesto dostatočne veľké. Funkcia zoom umožní zväčšiť obraz, čo sa zíde napríklad pri pripájaní prívesu bez pomoci ďalšieho človeka.
Kamery Top View vo vonkajších spätných zrkadlách spolu s údajmi so zadnej kamery generujú pohľad na BMW X6 z vtáčej perspektívy, vrátane jeho blízkeho okolia, v rozsahu 270 stupňov. Či už na parkovisko vchádzate alebo z neho vychádzate, každý manéver s týmto obrom na štyroch kolesách absolvujete jednoducho a bezpečne.
Za príplatok je k dispozícii Side View: dve bočné kamery v prednom nárazníku sú namierené každá do inej strany. Oba zábery vidíte súčasne na displeji systému iDrive. Nič vám teda neunikne ani pri slabej viditeľnosti. Side View je k dispozícii výlučne v spojení s kamerou Rear View s funkciou Top View. Presvedčili sme sa, že vzhľadom na rozmery tohto vozidla je kamerový systém pri cúvaní v stiesnenom priestore výbornou pomôckou.
Nič ma nemôže ohroziť - taký pocit má zrejme každý vodič X6 vrátane neodolateľných blondín na vysokých opätkoch. Záleží len na každom kto sedí za volantom, či sa z neho stane povýšenecký Pán Neohrozený s pocitom nadradenosti alebo naopak: ohľaduplný a tolerantný džentlmen.
Skúsili sme si oboje a v druhom prípade sme doslova šokovali chodcov i vodičov áut strednej, tobôž malej veľkosti. Neveriacky ešte chvíľku vyčkali pri priechode, respektíve pred vyjdením do kolóny na hlavnej ceste, ak sme im rukou pokynuli, že im umožňujeme prejsť, respektíve zaradiť sa do kolóny z bočnej cesty. V podvedomí to zjavne nečakali práve od vodiča inak vždy rešpektovaného auta.
Bohužiaľ, či chcete alebo nie, za volantom tohto mohutného auta sa veľa ľudí často mení: z mierumilovných občanov sa stávajú rebeli a niektorí z nich aj arogantní „burani" s vygumovanými mozgami. Samotné auto za túto premenu nemôže - takže nedívajte sa na BMW X6 len ako na hračku v rukách arogantných egoistov, lebo samotné auto si to skutočne nezaslúži. Netreba šmahom ruky odsudzovať všetky veľké SUV, lebo vždy je to o ľuďoch a ich zmýšľaní.
Avšak vráťme sa po tejto malej úvahe k jazdným vlastnostiam. Do každého oblúka vchádza X6 s pozoruhodnou ľahkosťou, dokonca aj vo vysokej rýchlosti, pričom zostáva bezpečne v stope - nielen vďaka pohonu xDrive, ale aj vďaka systému Dynamic Performance Control. Táto inovácia od BMW zabezpečuje plynulé prerozdeľovanie pohonnej sily medzi ľavým a pravým kolesom zadnej nápravy. Pri jazde v zákrute sa zvyšuje prenos krútiaceho momentu na koleso na jej vonkajšom oblúku.
Toto plynulé prerozdeľovanie pohonu medzi pravé a ľavé koleso poskytuje maximálnu dynamiku a optimálnu stabilitu - bez ohľadu na to, či vozidlo akceleruje alebo nie. Prejazd zákrutou je presný, zrýchlenie pri výjazde optimálne - a to na každom povrchu. Presvedčili sme sa o tom napríklad v zákrute z Mosta SNP na sídlisko Dvory v Petržalke, kde je asfalt zvlnený ako morská hladina pri silnom vetre.
Keď sa BMW X6 pri brzdení alebo v zákrute začína dostávať do šmyku, aktívne riadenie tento kritický režim automaticky eliminuje selektívnou korekciou riadenia, čo vplýva na vyššiu bezpečnosť jazdy. Brzdový systém X6 xDrive reaguje navzdory vyššej hmotnosti vozidla pohotovo a dostatočne účinne.
V zákrutách, alebo pri náhlej zmene smeru jazdy, zostávajú vždy všetky štyri kolesá pevne na ceste. Vodič to pocíti na zvýšení bezpečnosti prejazdu, presnosti riadenia, pričom počas jazdy v zákrutách systém Dynamic Drive aktívne kompenzuje nakláňanie karosérie. Pocitovo je podvozok troška tvrdší, ale na kvalitnej vozovke je komfort jazdy priam dokonalý. S citlivým plynovým pedálom sa dá pracovať naozaj efektívne a potom netreba mať obavy ani z nadmernej spotreby. Brzdy majú nekompromisný nástup, no ich účinok sa dá celkom slušne dávkovať. Nádrž s objemom 85 litrov umožňuje reálny dojazd 900 kilometrov na jedno natankovanie nafty.
Systém pohonu všetkých kolies xDrive sa v BMW X6 stará o lepšiu trakciu, stabilitu a vyššiu bezpečnosť. Keď senzory odhalia riziko skĺznutia vozidla zo stopy, napríklad na zimnej ceste, systém reaguje behom milisekúnd. Prispôsobením distribúcie sily medzi prednú a zadnú nápravu xDrive efektívne potláča nedotáčavosť aj pretáčavosť.
Systém reaguje rýchlo aj na snehu alebo ľade, s cieľom poskytnúť dostatočnú trakciu na každom povrchu a maximalizovať pôžitok z jazdy. V ostrých zákrutách, na prudkých svahoch alebo klzkých povrchoch sa pohon vždy presunie tam, kde je najviac potrebný. Vyskúšali sme si to nedávno počas tréningovej jazdy s bavorákmi triedy X - na snehu i v daždi. Systém nám vždy pomohol vymotať sa zo šlamastiky.
Oba naftové motory, v testovanom BMW X6 xDrive30d, ako aj vo verzii xDrive40d, využívajú špičkovú technológiu priameho vstrekovania, ktorá zvýši výkon a zníži spotrebu. Turbodiesel v BMW X6 xDrive30d vyvinie 180 kW (245 k) a 540 Nm, pritom však šesť valcov spotrebuje (podľa výrobcu) iba 7,4 l/100 km. V reálnych podmienkach bola naša priemerná spotreba 9,8 litra na 100 km. Ak sme jazdili s tempomatom stovkou, dosiahli sme priebežnú spotrebu 5,7 litra, na diaľnici pri 130 km/h to bolo 7,8 l. V meste láka výrobca na spotrebu 8,7 litra nafty, tento údaj je však veľmi fiktívny a realita sa pohybuje okolo 10 a viac litrov; záleží na hustote premávky.
Zlepšená aerodynamika skracuje fázu studenej prevádzky motora: aktívne vzduchové klapky medzi obličkami a chladičom znižujú spotrebu i emisie hneď od prvých metrov jazdy. Za normálnych okolností sú klapky zatvorené a vzduch prúdi okolo chladiča, čím sa zlepšuje aerodynamika. Keď je nutné chladenie, klapky sa otvoria a pustia vzduch priamo na chladič. Klapky sú zatvorené aj pri studených štartoch. Motorový olej a katalyzátory vďaka tomu dosiahnu pracovnú teplotu skôr a zmes vzduchu s palivom horí efektívnejšie, čím sa znižuje spotreba, emisie a šetrí sa motor.
Najkomfortnejší spôsob šetrenia paliva však obstaráva osemstupňová športová automatická prevodovka s radením Steptronic. Tá je zárukou neuveriteľne hladkého preraďovania rýchlostných stupňov, ale tiež redukcie hlučnosti motora pri rýchlej jazde. Jediné čo si všimnete, je zmena na otáčkomere: nová osemstupňová automatická prevodovka s radením Steptronic má totiž také malé rozstupy medzi jednotlivými prevodmi, že preradenie takmer nezaregistrujete. Nie je to však iba o lepšom komforte radenia, novú prevodovku má BMW X6 aj podstatne rýchlejšiu a schopnú efektívnejšie využiť pracovný rozsah otáčok motora TwinPower Turbo.
Ôsmy prevodový stupeň znižuje otáčky motora pri rýchlej jazde, čo citeľne zvyšuje akustický komfort a zároveň znižuje spotrebu. Systém obsahuje aj novo vyvinutý efektívnejší menič krútiaceho momentu, prínosný aj počas manuálneho radenia pomocou elektronickej voliacej páky.
Oproti X5 je väčšia X6 síce o čosi menej praktická, avšak dynamický imidž dokáže pôsobiť impozantne a pre niekoho bude zrejme oným povestným jazýčkom na váhe. Interiér pôsobí luxusným dojmom a na dlhej trase sú pasažieri rozmaznávaní ako v bavlnke.
Údaje výrobcu o testovanom aute
BMW X6 30d
Objem motora (cm3) 2 993
Výkon (kW/k) 180/245
Krútiaci moment (Nm) 540
Max. rýchlosť (km/h) 222
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 7,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,4
(Skutočná spotreba pri teste 9,8)
Cena testovanej verzie 64 300 €
Najlacnejšia verzia 64 300 €
+ Výrazné plusy
Vynikajúci tvar predných sedadiel
Rýchle radenie automatickej prevodovky
Vlastnosti systému x-Drive, ostré brzdy
- Najväčšie mínusy
Vystupovanie sťažuje schodík na boku auta
Vysoko umiestnená podlaha batožinového priestoru
Pasažieri vzadu majú malo miesta nad hlavou