BMW X1 2,0 x-Drive 28i
Vlk v rúchu baránka má dve tváre: Na prvý pohľad je malé SUV mníchovskej značky v premávke nenápadné a medzi väčšími súrodencami sa priam stráca. V skutočnosti je to však vlk v rúchu baránka, ktorý disponuje výkonom 180 kW (245 k), krútiacim momentom 350 Nm a zrýchli z pokoja na stovku za 6,4 sekundy. Zásluhou pohonu všetkých kolies x-Drive hravo prekonáva i nástrahy nepriaznivého počasia - a to na ceste i v teréne.
Čo sa týka interiéru, k nemu vari ani niet čo dodávať - BMW je zárukou komfortu, výbornej ergonómie, bezpečnej jazdy. Bezkľúčové otváranie vozidla a štartovanie motora tlačidlom považujeme za samozrejmosť, akurát nás zarazila absencia tempomatu. Niekomu v aute nechýba, no my sme si na neho už zvykli a chýbal nám najmä pri jazde na diaľnici.
Predné sedadlá sú výborne anatomicky tvarované, pohodlné, s vysúvateľným sedákom, dobre obopínajú telo a sú vyhrievané v troch pozíciách. Vonkajšie zrkadlá sú dostatočne veľké a na volante je ovládanie rádia i telefónu. Dobre čitateľný displej a kruhový ovládač medzi prednými sedadlami nám poskytli viaceré dôležité funkcie: najmä spomeňme ovládanie telefónu, navigácie a rádia. Menší informačný displej je tiež pred vodičom, pričom údaje sa menia tlačidlom na páčke pod volantom. Sklená strecha s elektricky posuvnou clonou je výklopná.
V praxi sa zdá byť výkon 180 kW, produkovaný dvojlitrovým agregátom Twin Power Turbo, úplne dostačujúcim. Ak sa neponáhľate osemstupňová automatická prevodovka sa veľmi rýchlo dostane na ôsmy stupeň a ustálená jazda s ťažkým prevodom šetrí palivo. Dostatočný krútiaci moment je dostupný prakticky už od voľnobežných otáčok.
K dispozícii je však aj sekvenčné radenie (pákou alebo páčkami pod volantom) a pri športovom štýle jazdy vie prevodovka preraďovať až v najvyšších otáčkach; niekedy však elektronika podrží motor zbytočne dlho vytočený v maximálnych otáčkach. Páčila sa nám logika radenia pákou, teda smerom dopredu sa rýchlostné stupne podraďujú a v opačnom smere sa zaraďuje vyšší stupeň.
Samozrejme, spotreba je veľmi závislá od štýlu jazdy; športovo naladení šoféri musia počítať s vírom v nádrži. Pri ustálenej rýchlosti 100 km/h motor doslova ševelí a jeho otáčky sa pohybujú okolo 1 700 za minútu. Palubný počítač nám ukázal priebežnú spotrebu len 5,5 litra benzínu s oktánovým číslom 98.
Po zrýchlení na 130 km/h sme zaznamenali nárast otáčok na stále ležérnych 2 200, no spotreba stúpla na 8,5 litra. V meste síce spotreba nepríjemne stúpa, ale dá sa udržať v prijateľnej norme, ak využijete systém stop&start, ktorý je vypínateľný. Celkovo sme mali v kombinovanom režime priemernú spotrebu 10,5 litra na 100 km a na jednu nádrž paliva sme prešli 600 kilometrov.
Výkonné brzdy majú správne dávkovateľný účinok a rozbehnutý automobil dokážu spoľahlivo krotiť. Veľké spätné zrkadlá poskytujú šoférovi dostatočný prehľad o situácii vo vedľajšom pruhu; pri cúvaní má k dispozícii kameru, ktorá prenáša farebný obraz s líniami na displej; vodiace čiary sa stáčajú podľa natočenia volantu.
Jazda s BMW X1 28i je skutočné príjemná a tento pocit pretrváva i v zákrutách, kde sa auto prejavuje neutrálne (iste aj vďaka inteligentnému pohonu všetkých kolies), čo je výhodné najmä na kľukatých okresných (teda úzkych) cestách. Podvozok výborne tlmí nerovnosti vozovky, načim vyzdvihnúť aj veľkú zotrvačnosť auta.
BMW X1 2,0 x-Drive 28i je vlkom v rúchu baránka, ktorý má dve tváre: vie byť v premávke maximálne pokojný, úsporný, alebo sa v okamihu zmení na šelmu, ktorá dokáže poriadne popreháňať statnejšie SUV, či športiaky. Pravda, za cenu podstatne väčšej spotreby paliva.
Údaje výrobcu o testovanom aute
BMW X1 2,0
Objem motora (cm3) 1 997
Výkon (kW/k) 180/245
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 205
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 6,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,5
(Skutočná spotreba pri teste 10,5)
Cena testovanej verzie 42 600 €
Najlacnejšia verzia 28 100 €
+ Výrazné plusy
Podvozok výborne tlmí nerovnosti
Veľká zotrvačnosť auta, pohon x-Drive
Výkonné brzdy, citlivý plynový pedál
- Najväčšie mínusy
Chýbajúci tempomat