BMW 1 M Coupé ako nová dimenzia inšpirácie
Písmeno M sa dostáva aj do segmentu BMW radu 1 ako symbol výnimočného výkonu a mimoriadnej jazdnej dynamiky. V športovo ladenom aute je technológia vysokovýkonného vozidla skombinovaná s agilitou a ľahkosťou kompaktného modelu, čím sa vytvára úplne nová dimenzia športovej jazdy.
Týmto dvojdverovým modelom realizuje BMW GmbH po prvýkrát v tomto segmente koncepciu pretekársky orientovanej dynamiky, vyvinutej pre každodenné použitie. BMW 1 M Coupé stelesňuje neopakovateľný M pocit. Radový 6-valcový motor s prepĺňaním M TwinPower Turbo a priamym vstrekovaním benzínu vyvinie výkon 250 kW (340 k). Z nuly na 100 km/h zrýchli iba za 4,9 sekundy a rýchlosť 200 km/h dosiahne za 17,3 sekundy. Spotreba paliva v kombinovanom režime podľa EU je 9,6 l/100 km, emisie CO2 na úrovni 224 g/km.
Výnimočná športová atmosféra BMW 1 M Coupé je vyjadrená aj navonok, v exkluzívnom interiéri štvormiestneho vozidla nájdu pasažieri vysoko kvalitné materiály a špecifický M kokpit. Kupé M má schopnosť zvládnuť extrémne požiadavky pretekárskej trate, ale aj nástrahy každodennej premávky.
S dĺžkou 4 380 mm a výškou 1 420 mm je BMW 1 M Coupé aktuálne najkratším a najnižším modelom z ponuky BMW M. Je o 55 mm širšie než BMW 135i Coupé. Výsledná šírka 1 803 mm zároveň signalizuje široký rozchod prednej aj zadnej nápravy. Hmotnosť vozidla je 1495 kilogramov.
Mohutne tvarovaný nástavec pod predným nárazníkom tvorí homogénny povrch, ktorému v dolnej časti dominujú tri rozmerné vstupné vzduchové otvory.
S cieľom optimalizovať aerodynamiku sa vôbec po prvýkrát v sériovo vyrábanom automobile použili takzvané vzduchové záclony. Vstupujúci vzduch sa vedie do dvoch kanálov pomocou otvorov vo vonkajšej časti predného nástavca. Tieto otvory sú skonštruované tak, aby vzduch prúdil vnútri v prednom nástavci smerom k lemom blatníkov, kde vystupuje vysokou rýchlosťou von cez veľmi úzke otvory. Tento vystupujúci vzduch doslova pokryje bočné strany predných kolies ako záclona, čím redukuje aerodynamicky nepriaznivé turbulencie okolo predných kolies.
BMW 1 M Coupé je štandardne vybavené bi-xenónovými prednými svetlami. Lemy blatníkov dvojdverového modelu vystupujú obzvlášť výrazne vpredu aj vzadu. Typický prvok modelov M, chrómovaná mriežka za predným lemom blatníka, má výrazne predĺženú formu. Nájdete na nej bočnú smerovku a logo M, zároveň je počiatočným bodom línie lemu, ktorá plynie cez kľučky dverí až dozadu. Jemné dolaďovanie v aerodynamickom tuneli vytvarovalo aj vonkajšie spätné zrkadlá: ich základný tvar je rovnaký ako na BMW M3. Diskrétny spojler na veku batožinového priestoru generuje prítlak na zadnú nápravu pri rýchlej jazde. Charakteristickú M vizuálnu symetriu vytvárajú dva páry dvojitých chrómovaných koncoviek výfukov pri vonkajších okrajoch. Hlavné zadné svetlá majú tvar dvoch párov homogénnych LED svetelných pásov. Atraktívny vzhľad umocňujú 19-palcové M zliatinové disky.
Radový 6-valec s objemom tri litre kombinuje športovú charakteristiku, typickú pre model M, s hospodárnou prevádzkou. S výkonom 250 kW/340 k dosahuje BMW 1 M Coupé takmer tie isté parametre, ako BMW M3 tretej generácie, ktorý bol na trhu v ponuke ešte pred pár rokmi.
Pohonná jednotka dosiahne maximálny krútiaci moment 450 Nm už pri 1500 otáčkach. Ten je k dispozícii až do 4500 otáčok a dá sa zvýšiť o ďalších 50 Nm pri plnom zrýchlení, vďaka funkcii Overboost. Maximálnych 500 Nm umožňuje mimoriadne dynamické akceleračné manévre a okamžitý ťah, ktorý sa prejaví hneď po každom preradení prevodu a prináša lineárny nárast rýchlosti, typický pre vozidlá BMW M. Maximálny výkon dosahuje motor pri 5900 otáčkach. Silu motora BMW 1 M Coupé prenáša nová 6-stupňová manuálna prevodovka s mimoriadne krátkymi dráhami. Výrobca deklaruje kombinovanú spotrebu paliva v testovacom cykle EU iba 9,6 l/100 km.
BMW 1 M Coupé je štandardne vybavené variabilným M uzáverom diferenciálu. Ten dokáže plynulo variabilne uzavrieť diferenciál až na 100 %, podľa potreby trakcie, aby bola optimálna na každom povrchu. Variabilný M uzáver diferenciálu reaguje na rozdiel v otáčkach pravého a ľavého poháňaného kolesa a bleskurýchlo presmeruje pohon tam, kde je potrebný. Vďaka tomu je optimálna trakcia zaručená aj v situáciách, keď sa ľavé a pravé zadné koleso dostanú na povrchy s výrazne rozdielnym súčiniteľom trenia. Princíp variabilného M uzáveru diferenciálu, ktorý reaguje na otáčky motora, je dokonalou podporou pre dynamický pohon zadných kolies na klzkých povrchoch, ako aj pri akcelerácii zo zákruty.
Systém jazdnej stabilizácie DSC (dynamická kontrola stability) v prípade BMW 1 M Coupé obsahuje ABS, protipreklzovú reguláciu ASC, brzdový asistent DBC (dynamická kontrola brzdenia), rozjazdový asistent, CBC (kontrola brzdenia v zákrutách), osúšanie mokrých bŕzd a kompenzáciu slabnutia účinku pri ich prehriatí. Na mokrej alebo klzkej vozovke systém včas zabráni vzniku pretáčavosti.
Alternatívou k základnému funkčnému statusu stabilizácie je MDM (M dynamický mód), ktorý po aktivovaní tlačidlom na palubnej doske posunie reakčný prah stabilizačných zásahov. To pomôže pri rozjazde na snehu, ľade, alebo piesku. MDM zároveň umožňuje dynamickú jazdu s kontrolovanými pretáčavými šmykmi.
V prístrojovom paneli sa nachádzajú otáčkomer a rýchlomer (kalibrovaný do 300 km/h) so sivým podkladom, červenými ručičkami a bielym podsvietením. Navyše je tu charakteristické M tlačidlo na pravom ramene volantu, ktoré umožňuje vodičovi prepnúť na športové nastavenia vozidla.