Baja Russia - Northern Forest 2010: Poľská nadvláda
Administratívnym a technickým preberaním prešlo 42 posádok, z ktorých sa šestnásť chystalo zabojovať o body do medzinárodnej klasifikácie. Prvá super-špeciálka merala len 2,7 kilometra a rovnako ako nasledujúce merané úseky sa odohrala v blízkosti mesta Gromovo.
Najrýchlejší čas zaznamenal Krzysztof Holowczyc a o dve sekundy porazil obhajcu prvenstva Borisa Gadašina. Prvým signálom skvelého výkonu Aleksandra Želudova bolo tretie miesto v úvodnej špeciálke. Do prvej päťky sa dostali dva Nissany tímu Nart Time s Jaroslavom Solovjevom a Aleksandrom Mironenkom za volantom. Zaujímavosťou je, že všetci menovaní sa okrem cross country venujú aj klasickej rally a napríklad Želudov je dvojnásobným majstrom Ruska v rally (2006, 2008).
Prvým čistokrvným zástupcom CCR bol šiesty Balázs Szalay, ktorý tento rok oslavuje 15. výročie pôsobenia v tejto disciplíne. Za ním sa zoradila dvojica najrýchlejších v triede T2, Viktor Volikov bol tesne nasledovaný ďalším debutantom v Rusku Nuno Matosom.
Druhá rýchlostná skúška priniesla do súťaže riadnu dávku vzruchu. Jazda v snehovom koridore s masívnymi bariérami po stranách sa v mnohých prípadoch skončila výletom do závejov. To bol problém aj Balázsa Szalaya, ktorý sa zo snehovej pasce dostal až po takmer hodine, v etape si pripísal maximálny čas a penalizáciu k tomu. Gadašina potrápila technika, trinásť minút stále vedľa trate a spadol na ôsme miesto. Želudov mierne stratil kvôli problémom s kolesom, najrýchlejší bol opäť „Holek".
V záverečnej špeciálke prvého súťažného dňa našiel poľský jazdec premožiteľa. Od Gadašina bol pomalší len o deväť sekúnd čo jeho líderskou pozíciou nemohlo otriasť. Ani na prvej priečke hodnotenia ruského šampionátu sa nič nezmenilo, Aleksandr Želudov za sebou udržal dobiedzajúce Nissany Mironenka a Solovjeva a tiež mohutne doťahujúceho Gadašina. Za päticou najrýchlejších figuroval Pavel Loginov s extravagantne vyzerajúcim GAZ-om 69A a siedmy bol jediný lotyšský zástupca v súťaži Aldis Vilcans, vo svojom národnom šampionáte druhý za Gadašinom.
Aby lídrov jednotlivých tried nebolo málo, tak na ôsmom mieste celkovo po prvom dni bol Aleksej Jaškov, prvý medzi produkčnými vozidlami (T2) a aj deviaty Jurij Borovikov viedol svoju triedu N. Zo zahraničných účastníkov sa problémom vyhli len Holowczyc a Nuno Matos (štvrtý v T2). Szalay v kope snehu posadil auto „na brucho" a na kolesá mu pomohla až talianska dvojica Riccardo Garosci-Rudy Briani. Talianom zas odišlo turbo a menili defekt.
Ani nedeľa sa posádke z Apeninského polostrova nevydarila podľa predstáv. Tentoraz im cestu k cieľu komplikovala prevodovka. Spomaliť s rôznych dôvodov museli aj Varencov a Szalay, podaktorí sa aj s autom ocitli dole hlavou (Čerkesov, Muraškin). Teploty okolo nuly, topiaci sa sneh a trať rozjazdená po dvoch sobotných SS situáciu nikomu neuľahčovali...
Nič z toho sa akoby netýkalo na čele bojujúcej dvojice Holowczyc - Gadašin. Ruský obhajca prvenstva bol o 30 sekúnd pomalší než poľský vyzývateľ, stačilo mu to však na posun na tretiu priečku medzinárodnej klasifikácie za Želudova.
Rodinná posádka otca a syna Volikovcov sa vyšvihla do čela hodnotenia triedy T2, sobotný líder Jaškov klesol na tretie miesto. Nuno Matos zotrval na štvrtej priečke a so svojím prvým vystúpením na snehu bol zatiaľ spokojný. Gadašinov posun nahor výsledkami sa prejavil aj v klasifikácii ruského a lotyšského šampionátu.
Predposlednú SS vyhral Gadašin, dvanásť minútová strata na Holowczyca však bola príliš veľká. To však neplatilo o náskoku druhého Želudova. Počas dvoch nedeľných SS stiahol Gadašin z jeho náskoku takmer päť minút a od striebra ho delili už len 3 minúty a 44 sekúnd. Získať späť stratené prvenstvo v T2 sa pokúšal Jaškov, na Volikova mu chýbali 2 minúty a 42 sekúnd. Ešte tesnejšie to bolo v národnej triede N, Borovikov mal pred druhým Vavrenjukom k dobru len 33 sekúnd.
Posledná SS ôsmej Northern Forest, posledných 86 meraných kilometrov a posledná šanca zabojovať o lepšie umiestnenie. Gadašin sa jej chopil a s vypätím všetkých síl útočil na Želudova. Pár kilometrov pred cieľom mu chýbalo už len 13 sekúnd... Cieľovú pásku preťal síce v najrýchlejšom čase, ale bez ľavej prednej gumy. Želudov striebornú pozíciu udržal len na chvíľu. Technickí komisári odhalili nesúlad jeho Mitsubishi L200 s predpismi FIA a z medzinárodnej klasifikácie bol vylúčený. Víťazstvo v ruskom šampionáte mu však zostalo.
Bezchybný výkon zabezpečil Krzysztofovi Holowczycovi, ako prvému zahraničnému jazdcovi vôbec, víťazstvo v Baja Russia - Northern Forest 2010. Lepšiu satisfakciu za nedokončený Dakar si ani nemohol priať. Úvahy o útoku na titul však hneď v ich zárodku odmietol. Má mnoho pracovných povinností a viac času chce venovať aj svojim trom dcéram. Ak by však jeho sponzor prejavil záujem o účasť v celom seriáli, nevyhýbal by sa tomu.
Viktor Volikov ubránil tesné prvenstvo v T2 pred Jaškovom a Olejnikovom. V triede celkovo piaty Nuno Matos bol spokojný, hoci výsledok mohol byť lepší. V poslednej SS súťaže sa nevyhol kolízii so snehovým závejom a cenné minúty ho stáli jednu pozíciu. V medzinárodnej klasifikácii T2 skončil tretí.
Ani trieda N nepriniesla v závere zmenu na čele hodnotenia. Borovikov odrazil útok Vavrenjuka, tretí skončil Benjamin Džepajev. Lotyšský národný šampionát opanoval Gadašinov tím G-Force Motorsport. V prvej päťke mali hneď štyri vozidlá a jedine tretie miesto pripadlo lotyšskej posádke Vilcans-Vilcane.
Konečné poradie FIA Baja Cup:
1. Krzysztof Holowczyc / Jean-Marc Fortin Nissan Navara 4:35:50
2. Boris Gadašin / Vladimir Demjanenko G-Force Proto +0:11:21
3. Aleksandr Mironenko / Sergej Lebedev Nissan Navara +0:23:39
4. Jaroslav Solovjev / Vladimir Korolev Nissan Navara +0:29:44
5. Bogdan Novickij / Vitalij Evtechov G-Force Proto +0:39:50
6. Viktor Volikov / Anatolij Volikov Toyota Land Cruiser +0:56:22 (1. miesto trieda T2)
...
8. Nuno Matos / Filipe Serra Isuzu D-Max +1:16:38
10. Balázs Szalay / Lászlo Bunkoczi Opel Antara RR +2:00:18
13. Riccardo Garsoci / Rudy Briani Mitsubishi Pajero +5:16:57