Baja Poland 2012: Ide do tuhého
Na samom severe Poľska, v prístavnom meste Štetín a v jeho okolí, sa tento víkend odohrá štvrtý ročník súťaže Baja Poland. Poliakom sa počas krátkej existencie podarilo dostať svoje podujatie do kalendára Svetového pohára FIA a je tiež stálou súčasťou Zóny Strednej Európy FIA (CEZ).
Konkurencia sa na štarte zišla početná, s blížiacim sa záverom sezóny každý naháňa dôležité body. Po HunGarian Baja si na čele Svetového pohára pozície vymenili Jean-Louis Schlesser a Khalifa Al Mutaiwei, momentálne je s 5-bodovým náskokom prvý jazdec z Emirátov. Francúzsky veterán si určite nechce zopakovať nulový bodový zisk z Maďarska a vracia sa k svojej overenej buggy.
Je málo pravdepodobné, že do bojov o pohár by mal zasiahnuť niekto iný okrem spomínanej dvojice. Al Mutaiwei má za sebou silný tím a asi najlepšie auto súčastnosti, Schlesser má zas skúseností na rozdávanie a svoje auto pozná do poslednej skrutky. Už isté víťazstvo v skupine vozidiel s jednou poháňanou nápravou mu tento rok stačiť nebude a po deviatich rokoch by rád získal svoj už šiesty pohár.
Boris Gadašin v prvých dvoch súťažiach vôbec nebodoval, od Kataru sa však už len zlepšuje a v Maďarsku sa radoval z víťazstva. Spolu s tímovým kolegom rýchlikom Vasiljevom (víťaz Italian Baja) aj teraz ašpirujú na pódiové priečky. Menšie ambície nemá ani Miroslav Zapletal, ktorý dokázal že jeho H3 Evo má na to bojovať so špičkou. Po katastrofálnom vstupe do sezóny si môže napraviť chuť aspoň čiastkovými úspechmi.
Nepochybne najväčším favoritom je domáci Krzysztof Holowczyc, víťaz dvoch ročníkov Baja Poland. Každé zo svojich prvenstiev získal s iným autom, po Nissane to bolo BMW, k tretiemu triumfu mu má pomôcť špičkové Mini All4 Racing. Z domácich šíkov sa mu „triple" bude snažiť prekaziť jeho nástupca v tíme Orlen Szymon Ruta. K dispozícii má skvelú Toyotu Hilux belgického tímu Overdrive. Rovnakú má aj Erik Korda, jediný maďarský reprezentant v štartovom poli.
Na hranici prvej päťky sa môže objaviť mnoho mien, medzi kandidátmi sú napríklad Adam Malysz (Mitsubishi L200), Włodzimierz Grajek (SAM MRT), Zdeněk Pořízek (H3 Evo II), Michele De Nora (Mitsubishi Pajero MPR13) či Dariusz Żyła (Mitsubishi Pajero).
Zúrivé boje sa dajú čakať aj v skupine produkčných áut T2. Priebežným lídrom je Yahya Al Helei, ktorý sa pri stredoeurópskych súťažiach spolieha na Nissan Navara nášho slovenského Raid Adventure Teamu. V Maďarsku si pripísal ďalších 10 bodov, druhý Reinaldo Varela však stráca len 17 bodov. Poradím môžu zamiešať ďalší rýchli „tédvojkári", na štarte by ich malo byť takmer dvadsať.
Väčšina z nich súperí v seriáli CEZ, na čele sa s pomerne slušným náskokom drží Tomáš Hořanský. Ani jeho pozícia však nie je istá, brániť ju musí pred stabilne jazdiacim Sándorom Sebestyénom a aj rýchlimi Poliakmi Więcławkom a Skoczeńom. Zahanbiť mužských kolegov sa pokúsi Klaudia Podkalicka.
V hodnotení CEZ skupiny T1 si pozície na čele môžu posilniť českí účastníci Zapletal, Pořízek a Pelc. Príležitosť polepšiť si má Erik Korda, ktorý v posledných dvoch súťažiach získal len 2 body.
Tradične skromne je zastúpená skupina TH, sily si zmeria poltucet posádok. Klasifikácii CEZ zatiaľ s prehľadom kraľuje Pavel Jakušev so silným Nissanom Patrol. Ťažkú úlohu udržať priebežnú druhú priečku má pred sobou slovenská posádka Luboš Paška, Milan Lakatoš na VW Touareg. Na chrbát im dýcha domáci Robert Łyżwa, v prvých dvoch ročníkoch skončil dva razy piaty absolútne.
Súťaž Baja Poland začína v piatok podvečer nezvyčajne dlhým, 12-kilometrovým prológom. Poriadna nálož kilometrov je nachystaná na sobotu, po rýchlostnej skúške dlhej 93 kilometrova nasleduje mamutia, 240-kilometrová skúška v priestore vojenského obvodu Poligon Drawski. Dve nedeľné skúšky majú zhodne po 79 kilometrov, celkovo tak posádky najazdia viac než 500 ostrých kilometrov.