Baba sa mení
Okrem iného sa to odzrkadlilo v štartovnom poli počas Majstrovstiev Európy v pretekoch automobilov do vrchu – Pezinská Baba.
V minulosti bola trieda historik zastúpená len niekoľkými vozidlami. Na tohoročnej Babe nás v štartovnom poli prekvapil obrovský počet historikov. Narátal som až 42 prekrásnych veteránskych skvostov, ktoré tvorili celú tretinu štartovného pola. V depe bolo vidno March 712M, March BMW F2, Škody 130, BMW 2002 TI,
Vankelovu Mazdu RX 3, Fiat Abarth 1000 TC, Ford Escort 1300 GT, Alfy Romeo Giulia 1600 S, Lolu T492, Lolu T 497 a iné skvosty.
Ťažko posúdiť, ktoré boli najkrajšie, ale Marche bratov Vondrákových boli skutočne najkvalitnejšie.
Vidieť na formulách F2 otvorené motory a chrómované ramená bez akejkoľvek kapotáže je zážitkom pre oči fajnšmekrov. Na Vondrákovom Marche nie je vo vnútri karosérie dosť miesta, preto je kvapalina do chladičov vedená rozvodom z chrómovaných vysoko pevnostných trúbok na vonkajšej stane karosérie.
Zaujímavá bola formula VEE. V histórii automobilového športu bola bezpečnosť až na poslednom mieste, pilot sedel obkolesený hliníkovou nádržou. Pri tomto pohľade ma až zamrazilo,
a to som ešte nevedel, aký požiar veterána nafotím v prvej tréningovej jazde. Mechanici v depe nepobehovali s notebookmi, ale klasicky so skrutkovačmi a podľa sluchu ladili poväčšine dvojité Webre. Valkovým mechanikom sa to akosi nedarilo a biela 130-ka pri prvej jazde prskala do výfuku. Nepomohla ani kontrola šéf mechanikov zo seriálu A JE TO!
U Berešovcov pre zmenu menili zadný diferenciál za diferenciál s kratším prevodom. Výmena sa podarila a Bereš junior nás odmenil prekrásnymi prejazdmi spojenými s kontrolovanými šmykmi. Ralleyový jazdec sa nezaprie.
Prejazdy veteránov po trati poskytli tiež zážitok našim ušiam, nemožno porovnávať šušťanie novodobých homologovaných závodiakov ako Seat s ohlušujúcim rámusom ladených výfukov historických F2. Jazdci na veteránoch sa trate nezľakli a žmýkali z motorov, čo sa dalo. Mnohí z nich zamotali aj poradie medzi modernými autami. Ale našli sa aj takí, ktorí precenili svoje schopnosti. Jazdec Stejskal na Fiate 128 svoju snahu prehnal a odstredivá sila vyniesla jeho vozidlo na zvodidlá, kde roztrhol nádrž. Výsledkom bol požiar, pri ktorom zhorela polovica Fiata.
Cieľa sa nedočkala ani zaujímavá Vankelova Mazda RX3, skončila na zvodidlách s odtrhnutým kolesom.