ARC Bratislava bol pri sviatku motoršportu
Vo svete motoristického športu je niekoľko pretekov, ktoré majú medzi jazdcami a fanúšikmi obrovský rešpekt. Všetky sa idú na svetoznámych tratiach a každý ich ďalší ročník má v názve dvojcifernú cifru, blížiacu sa k stovke. Názvy Le Mans, Daytona, Bathurst, Spa-Franchorchamps, Nürburgring, Monza či Silverstone sú legendárne, zákruty Eau Rouge, Lesmo, Indianapolis, Porsche, Stowe, Brooklands, Blanchimont, Rivage vyvolávajú v ozajstných pretekároch a fanúšikoch zimomriavky.
Slovenský pretekársky tím ARC Bratislava a Miro Konôpka sa ako jediní z našej krajiny môžu pochváliť, že toto všetko zažili na vlastnej koži. Počas víkendu 27. až 29. júla 2012 boli medzi sedemdesiatkou štartujúcich vozidiel na slávnej 24-hodinovke v belgickom Spa-Francorchamps. Neuveriteľne kvalitné štartové pole s mnohými víťazmi Le Mans , ďalších prestížnych šampionátov z celého sveta i jazdcov Formuly 1 sľubovali poriadnu drámu od začiatku do konca.
Slovenské Porsche 997 GT3 R s číslom 7 v tomto roku ako jediné vozidlo zo strednej a východnej Európy pravidelne štartuje v Blancpain Endurance Series. Fantasticky obsadený seriál akoby popieral realitu: zatiaľ čo iné série trpia krízou a počet účastníkov na štarte je kritický, v tomto seriáli ešte v roku 2012 neklesol počet štartujúcich pod 50. Miro Konôpka vie, že lepší seriál by sme na svete ťažko našli: „V súčasnosti majú aj majstrovstvá sveta GT1 obrovský problém, štartuje tam 14 áut a o rok sa už nepôjdu.Europska Le Mans séria ruší preteky, európska GT3 takisto končí. Za súčasných technických pravidiel je práve cesta série Blancpain Endurance tým, čo všetkým vyhovuje. Teda za rovnaké peniaze veľa jazdenia na výborných okruhoch F1. Sme naozaj radi, že môžeme byť súčasťou takéhoto skvelého motoristického podujatia, ktorého vrcholom bola v tejto sezóne práve 24-hodinovka v Spa, na ktorej štartujem už po tretí raz v živote."
Spolu s ním sa v aute striedali ďalší traja jazdci: veľmi rýchly, talentovaný Slovák Zdenko Mikuláško dokázal už aj v Monze, Silverstone a Paul Ricarde držať krok s najlepšími pilotmi sveta. Stabilitu výkonov potvrdzuje od začiatku sezóny skúsený Talian Stefano Crotti. Posádku pre 24-hodinovku v Spa doplnil domáci, len 21-ročný Belgičan Christoff Corten, ktorý má v Spa najazdené tisíce kilometrov.
Príprava na preteky bola mimoriadne precízna. Mechanici tímu ARC Bratislava v spolupráci s inžiniermi priamo z fabriky Porsche vo Weissachu skontrolovali a vymenili každú súčiastku v aute, aby bolo všetko pripravené na 100 percent. Napriek tomu smola zaútočila v kvalifikácii. Miro Konôpka urobil pár zahrievacích kôl a odovzdal auto rýchlemu Zdenkovi Mikuláškovi. Ten však pri výjazde do Eau Rouge pocítil, že auto nie je v poriadku. Zlomená polos znamenala koniec nádejam na dobrú štartovaciu pozíciu. „Samozrejme, že som sklamaný. Tešil som sa, že v kvalifikácii sa ešte zlepším oproti tréningu. V ňom som dostal penalizáciu Stop and Go, ktorú si musím odpykať v pretekoch, za skracovanie trate. Netradične prísny trest, veď tréning je práve na to, aby si jazdec našiel ideálnu stopu, jazdili tak prakticky všetci, ale z neznámeho dôvodu potrestali len nás a Marc VDS. V kvalifikácii som to chcel odčiniť, no technická porucha mi to znemožnila. No preteky majú 24 hodín a kvalifikácia v podstate nič neznamená. Určite sa posunieme dopredu," zhodnotil Zdenko Mikuláško.
Preteky tak rozbiehal Miro Konôpka z 58. miesta. No ako si predsavzali, postupne sa prepracovávali dopredu. Do druhého stintu išiel Zdenko Mikuláško a naozaj skvelými časmi držal krok s čelom pretekov a získaval jednu pozíciu za druhou. Jeho časy boli lepšie, ako tie v podaní mnohých domácich pretekárov, čo sa naozaj nevidí každý deň. Zdenko totiž jazdil v Spa po prvý raz v živote.
Aj Stefano Crotti a Christoph Corten sa zhostili svojich úloh dobre. V hustej premávke nerobili chyby, vyhli sa nebezpečným situáciám či kolíziám a auto fungovalo ako hodinky. Ani silná večerná búrka nezastavila žlté Porsche v postupe dopredu. Ráno už pred názvom tímu ARC Bratislava svietilo 23. miesto, teda polepšenie o 35 priečok!
Za volantom sedel práve 50-ročný viacnásobný majster Slovenska Miro Konôpka, keď sa to stalo. Spojka prevodovky prestala reagovať. Automatizovaný systém preraďovania páčkami pod volantom je na správnom fungovaní spojky závislý, preto Miro zastal na konci boxovej steny a sám musel auto zatlačiť späť do boxov. Mechanici robili čo mohli, no meniť novú spojku, stratiť minimálne hodinu a pol nemalo zmysel a tak slovenské Porsche definitívne odstúpilo z pretekov po 305 kolách...
Sklamanie bolo viditeľné ako opar nad ardenskými lesmi po výdatnom daždi. Nikomu nebolo do reči. Spojka, ktorú nám odporučili z fabriky, „odišla" po 16 hodinách. Vraj táto nová určite vydrží, za starší model, nechceli v Stuttgarte ručiť. Miro Konôpka si veru nebral servítku pred ústa: „Už piate vytrvalostné preteky po sebe sme skončili pre technickú poruchu. Štyrikrát to bola prevodovka - Dubaj 2011, Silverstone 2011, Dubaj 2012, Daytona 2012, teraz spojka. Značka, ktorú som si pred rokmi vybral práve preto, že je známa svojou výdržou a kvalitným spracovaním akoby zaspala dobu, dnes už Porsche prestáva udávať krok. Skutočne sme tentoraz všetko pripravili na 100%, motor a prevodovka sa robili priamo v Porsche Motorsporte, na aute sme vymenili všetko, každú modifikáciu, čo nám inžinieri z fabriky odporučili. Mali sme pripravenú aj inú spojku do vozidla, ale na naliehanie technikov Porsche sme použili práve tento posledný model, ktorý fabrika homologovala. Prakticky všetky tímy, ktoré použili túto spojku, mali problémy. Vyhli sa len Alzenovej posádke, zrejme použila niečo iné. Naozaj neviem, čo na to povedať," pozeral sklamane do diaľky Miro Konôpka. „Všetci v tíme odviedli penzum práce, chalani trénovali pitstopy o život, menili systém prezúvania snáď desaťkrát, zrýchlili sa v nich o desiatky sekúnd. Keď chalani nespali celú noc, keď totálne premočení z rovnakým zápalom menili kolesá a tankovali v tom najhustejšom daždi... Posúvali sme sa dopredu v pretekoch, ktoré boli pre nás najvýznamnejšie v celej sezóne a chceli sme v nich zlomiť tú smolu z posledných 2 rokov, poskočili sme o 35 miest v pretekoch, kde je problém prekonať každého jedného súpera. Naozaj mám zmiešané pocity, prechádza to od hnevu po smútok. Neviem, čo mám povedať, my sme pre výsledok urobili úplne všetko, všetkým z tímu musím len poďakovať."
Predsavzatie automobilky Porsche o poriadnom tlaku na nemeckého konkurenta Audi tak vyšlo naprázdno. Na prvých dvoch miestach prišli do cieľa práve Audi R8 Ultra, tretie a štvrté bolo BMW Z4 GT3. Časy, keď sa Porsche objavovali na popredných priečkach vytrvalostných pretekov sú dávnou minulosťou.
Napriek všetkému, bol to úžasný víkend. Desiatky tisíc divákov na trati, prekrásna jazda do centra Spa na „Car Parade" medzi masami fanúšikov, priamy televízny prenos do celého sveta, osobnosti na štartovom rošte. 24- hodinovka v Spa je stále svetovým top-podujatím. A slovenská hymna sa tu opäť hrala vďaka tímu ARC Bratislava.
Fotogaléria: ARC Bratislava na SPA