Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

41. ročník Rallye Dakar 2019 (2. polovica)

Friday, 18. 01. 2019 - 15:22, Andrej Haverda   

41. ročník Rallye Dakar 2019 (2. polovica)

Sobota 12 . januára 2019 bola pre účastníkov 41. ročníka Rallye Dakar 2019 voľným dňom, ktorý využili na oddych. Žiadne vstávanie, žiadne duny, žiadne zradné úseky či nebezpečenstvá číhajúce na každom kilometri. Počet tých, ktorí reálne mohli pomýšľať na pokorenie „dakarského“ cieľa, však rapídne ubudlo. V polovici pretekov bolo v súťaži evidovaných 235 strojov – 105 motocyklov, 18 štvorkoliek, 69 automobilov, 24 vozidiel SxS a 19 kamiónov – z pôvodných 343 (na štarte stálo 138 motocyklov, 29 štvorkoliek, 101 automobilov, 34 vozidiel SxS a 41 kamiónov).

V Arequipe figurovali v klasifikácii obaja naši motocyklisti (Štefan Svitko na KTM vo farbách Slovnaft Rally Teamu bol priebežne deviaty, Ivan Jakeš tiež na KTM vo farbách vlastného tímu tridsiaty ôsmy), rovnako ako všetci českí jazdci (resp. jazdkyňa) jednej stopy. Z nich bol zatiaľ najlepší Jan Brabec (Husqvarna) na 23. priečke, nasledovaný Milanom Engelom (KTM; 29. miesto), Petrom Vlčekom (KTM; 69. pozícia), Janom Veselým (Husqvarna; 81. miesto) a Gabrielou Novotnou (Husqvarna; 97. priečka). Novotnej súčasne v dámskej kategórii jednej stopy patrila – za prvou Španielkou Laiou Sanzovou (celkovo 19.), Holanďankou Mirjam Polovou (64.) a Ruskou Anastasiou Nifontovou (87.) – 4. pozícia. Z českých jazdcov na automobiloch boli dvojice Martin Prokop/Jan Tománek a Tomáš Ouředníček/David Křípal (obaja Ford; stajňa MP-SPORTS) na 8., resp. 20. pozícii. Medzi ženami automobilovej kategórie dominovala Španielka Cristina Gutierrez Herrerová na Mitsubishi (38. miesto); medzi vozidlami SxS („side by side“) boli priebežne najrýchlejšie Nemky Annett Fischerová a Andrea Peterhanselová (16. priečka). Češka Olga „Ollie“ Roučková s navigátorom Danielom Zelenkom boli s ďalším vozidlom SxS dvadsiati tretí. Z českých posádok na kamiónoch pokračovali už iba dve – trojica Aleš Loprais/Petr Pokora/Ferran Marco Alcayna bola s Tatrou piata; Martin Šoltýs s Davidom Schovánkom a Tomášom Šikolom s ďalšou tatrovkou figurovali ako jedenásti.

Z tých, ktorých sily boli nad peklo prvej polovice pretekov, spomeňme napríklad favorizovaných motocyklistov Joana Barredu Borta (španielsky jazdec za riadidlami Hondy sa vzdal z vedúcej pozície v priebehu tretej etapy) či Portugalca Paula Goncalvesa, pre ktorého – resp. pre jeho Hondu – poslednou „erzetou“ bola piata (figuroval tiež v prvej desiatke). So súťažou boli nútené sa rozlúčiť aj Španielka Sara Garciová na Yamahe (po troch etapách jej patrila 108. pozícia), Peruánka Gianna Velardeová s KTM (tá skončila už o etapu skôr), ale medzi štvorkolkármi napríklad i český jazdec Matúš Kubiena, ktorého stroj zn. IBOS zradil v priebehu piatej etapy (odstúpil z 5. pozície). Z kamionistov spomeňme napríklad Holanďana Martina Van Den Brinka, ktorého mohutný Renault postavený v Českej republike nevydržal útrapy tohtoročného Dakaru už v tretej etape; v rovnaký deň sa sny o dobytí dakarského cieľa rozplynuli napríklad aj legendárnemu japonskému truckerovi Yoshimasovi Sugawarovi, respektíve jeho „špeciálu“ Hino.

Vo výsledkových listinách chýbala aj dvojica debutujúcich kamiónov Ford (s podporou výrobcu Ford Otosan), zastúpených na Dakare 2019 prostredníctvom tímu VDR Truck Racing. „Ako jeden z najväčších svetových výrobcov nákladných vozidiel sa snažíme skĺbiť viac ako šesťdesiatročnú výrobnú tradíciu s vývojovým potenciálom, ktorý ide v ústrety potrebám zákazníkov. S naším rastom v regiónoch Stredného a Blízkeho východu, Afriky a Európy investujeme aj do podpory motošportu. S podporou tímu VDR Truck Racing sme začali v roku 2016 a teraz sa konečne zúčastníme tých najprestížnejších pretekov. Veríme, že na tohtoročnej Rallye Dakar zužitkujeme roky príprav a testovaní a že VDR Truck Racing preteky úspešne dokončí,“ uviedol prezident spoločnosti Ford Otosan Serhan Turfan. Belgické posádky Peter van Delm/Steven Vaesen/Kurt Keysers (štartové číslo 523) a Yves Rutten/Peter Convents/Christophe Franco (štartové číslo 530), štartujúce s kamiónmi v kategórii do desať ton, však odstúpili už v priebehu prvej, respektíve tretej „erzety“ – z 28., respektíve 33. pozície...

Smola sa na pneumatiky bohužiaľ lepila aj českým značkám Tatra a LIAZ. Nádeje hneď dvoch českých želiezok v ohni na veľký úspech sa v samotných základoch otriasli v tretej, respektíve v piatej etape. Martina Kolomého zradil rozbitý kardan, Martina Macíka (v ktorého zostave štartoval aj Slovák Lukáš Kalanka) potom odlomené koleso. „Je to škoda, ale taký je jednoducho Dakar,“ konštatoval smolnú účasť športovo 46-ročný Martin Kolomý.

O kuriózne vylúčenie z Rallye Dakar sa postarala posádka Kamazu Andrej Karginov, Andrej Mokjejev a Igor Leonov. O tretie miesto v priebežnej klasifikácii kamiónov prišli Rusi kvôli neposkytnutiu pomoci zranenému divákovi, s ktorým sa ich kamión stretol v priebehu piatkovej „erzety“ 11. januára 2019. K incidentu došlo na 279. kilometri rýchlostnej skúšky piatej etapy, ktorá v tento deň zaviedla účastníkov súťaže z Tacny do Arequipy. Kamaz so štartovým číslom 518 zranil juhoamerického diváka, ktorý sledoval preteky na nebezpečnom mieste mimo diváckej zóny. Počin diváka neospravedlňuje ani skutočnosť, že prítomnosť ľudí priamo v centre diania nie je na juhoamerickom Dakare s ohľadom na charakter pretekov nič neobvyklé. Šesťdesiatročný muž pri incidente utrpel zlomeninu stehennej kosti. Ruská posádka pokračovala bez zastavenia ďalej, preto bola za neposkytnutie pomoci vylúčená zo súťaže. O zraneného muža sa postarali zdravotníci súťaže, následne bol transportovaný do nemocnice v Arequipe.

Podľa vyjadrenia tímu Kamaz mal Karginov technické problémy, keď po štarte do špeciálky prišiel o pohon prednej nápravy a iba s problémami prekonával duny. „Na trati je veľké množstvo divákov a množstvo z nich býva vždy najmä v najťažších pasážach, kde sú rozptýlení v rôznych skupinkách,“ pripomenul šéf tímu Kamaz Master a sedemnásobný dakarský víťaz Vladimír Čagin. „Karginov bol v jednom zo stúpaní a v ceste kamiónu stála skupinka piatich divákov. Štyria z nich stihli utiecť, avšak jeden z nich uviazol v piesku a noha mu zostala pod zadným kolesom kamióna. Andrej to samozrejme nevidel, išiel do kopca a v tej chvíli jediné, čo vidíte pred sebou, je nebo a vrchol duny. O incidente sa teda dozvedel až po príjazde do bivaku.“

Z videa zachycujúceho nehodu je zrejmé, že k incidentu došlo na zjazde z duny v mieste, kde bolo niekoľko pomerne veľkých priehlbín. Akokoľvek na videu môže situácia vyzerať relatívne prehľadne, z kabíny súťažného kamióna bolo jej vyhodnotenie nepochybne oveľa ťažšie. Pravdou zostáva, že pilot Kamazu #518 piatkovú špeciálku poriadne rozbehol a bojoval s Eduardom Nikolajevom i Dmitrijom Sotnikovom o vedenie nielen v piatej etape, ale de facto aj v priebežnom hodnotení. Obaja súperi do „erzety“ vyrážali spoločne, dve minúty po Karginovovi. Vo chvíli, kedy prišlo ku stretu s divákom, ho jeden z tímových kolegov predbiehal. „Komisári to vyšetrovali a dospeli k veľmi tvrdému rozhodnutiu, keď posádku diskvalifikovali. Rozhodnutie nás veľmi prekvapilo, avšak protestovať môžeme až po skončení súťaže. Musíme to prijať a pokračovať s tromi posádkami,“ uzavrel šéf ruského tímu Čagin.

6. ETAPA: AREQUIPA – SAN JUAN DE MARCONA, 13. JANUÁR 2019

Nedeľňajšia 6. etapa sa išla z Arequipy do San Juanu de Marcona. Na motocykle a štvorkolky čakalo 317 meraných kilometrov (celkovo 838 km), automobily, vozidlá SxS a kamióny absolvovali 290 meraných kilometrov (celkovo 810 km).

MOTOCYKLE: Slovenský motocyklista Štefan Svitko výborne odštartoval druhú polovicu 41. ročníka Rallye Dakar 2019 v Peru, keď v nedeľňajšej 6. etape obsadil siedme miesto (-08:20 min). Pre 36-ročného jazdca na stroji KTM to bolo v tohtoročnom „vydaní“ štvrté umiestnenie v Top 10 po sebe, siedmy bol aj v 3. a 4. etape. Žaškovčan Svitko skončil pôvodne šiesty, ale neskôr sa pred neho dostal Adrien Van Beveren (Yamaha). Francúzovi organizátori odpočítali čas, ktorý strávil pri zranenom Španielovi Santolinovi. Pripomeňme, že 31-ročný Lorenzo Santolino (jazdiaci na stroji zn. Sherco) bol považovaný za najlepšieho nováčika motocyklovej kategórie a v deň voľna figuroval na priebežnej 11. pozícii. Teraz pre neho do dunových presypov letela helikoptéra záchranárov.

Radosť Štefana Svitka však trvala iba krátko. Za naším reprezentantom totiž prišli usporiadatelia súťaže s tým, že má podpísať dokument, podľa ktorého minul prvý waypoint (kontrolný bod) etapy. To by pre neho znamenalo penalizáciu, o ktorej výške rozhodujú organizátori podujatia. Môže sa však vyšplhať až na hodinu, čo by Svitkovi zobralo šancu na umiestnenie v Top 10. „Nebol som si vedomý toho, že som ho ,nezobralʽ. Vždy si sledujem, či prejdem každý waypoint a či mi ho jednotka aj zaznamená,“ opisoval Svitko pre webovú stránku Redbull.com. Nechcel situáciu akceptovať a s manažérom tímu Marošom Kubačkom si chceli situáciu u komisárov vysvetliť. Tam sa ukázalo, že organizátori pochybili.

Víťazom tejto etapy sa stal Chiľan Pablo Quintanilla s továrenským motocyklom Husqvarna. Na druhej priečke skončil s odstupom necelých dvoch minút (-01:52 min) Argentínčan Kevin Benavides (Honda), tretiu pozíciu si s mankom 04:21 min vybojoval rakúsky obhajca vlaňajšieho prvenstva Matthias Walkner (KTM). Quintanilla sa víťazstvom vrátil na čelo priebežného hodnotenia (viedol aj po tretej etape), pred Američanom Rickym Brabecom mal k dobru takmer päť minút (-04:38 min). Tretia pozícia patrila Austrálčanovi Tobymu Priceovi (KTM), za Quintanillom zaostával o 317 sekúnd. Svitko si siedmym miestom polepšil v celkovej klasifikácii, po šiestej etape mu patrila ôsma pozícia – o niečo viac než pol hodinu (-31:56 min) za lídrom.

Druhý slovenský reprezentant Ivan Jakeš – jazdiaci tiež na motocykli zn. KTM – obsadil v tejto „erzete“ 45. pozíciu (na Quintanillu stratil takmer dve a pol hodiny), v celkovom poradí bol tridsiaty deviaty (-07:33:13). „Začiatok rallye mal pre mňa veľmi smoliarsky priebeh. Všetko, čo sa mohlo, sa mi pokazilo. Mal som problémy v úvodných etapách s palivovým systémom. Prišili sme na to za dva dni. Potom som si v piatej etape odtrhol stúpačku na ľavej strane motocykla a tak som dvesto kilometrov šiel na jednej nohe. Preverilo to poriadne moju fyzickú pripravenosť. Ale mechanik to dal už do poriadku, tak verím, že po voľnom dni začína pre mňa nový Dakar,“ uviedol Ivan Jakeš.

ŠTVORKOLKY: V kategórii štvorkoliek aj tentoraz Argentínčania nikoho nenechali na pochybách, že sú pánmi svojej kategórie. Už tretiu „erzetu“ po sebe – a piatu v tomto ročníku – vyhral Nicolas Cavigliasso pred Jeremiasom Gonzalesom Feriolim (-17:19 min), Manuelom Andujarom (-22:40 min) a Gustavom Gallegom (-25:10 min). Až ako piaty sa umiestnil jazdec zo „zostatku sveta“ (v tomto prípade Poliak Kamil Wisniewski), ktorý za víťazom zaostal bezmála o hodinu (-51:15 min). Aj naďalej viedol Cavigliasso pred Feriolim (-01:06:49) a Gallegom (-01:30:36).

AUTOMOBILY: V automobilovej kategórii triumfoval Francúz Sébastien Loeb (Peugeot) so 137 sekundovým náskokom pred Katarčanom Nasserom Al-Attiyahom (Toyota), tretí „El Matadore“ Carlos Sainz (Mini) zaostal za dvojicou Sébastien Loeb/Daniel Elena o takmer sedem minút (-06:56 min).

Pekným výkonom sa prezentoval český jazdec Martin Prokop, ktorého Ford sa v cieli objavil – za štvrtým Francúzom Cyrilom Despresom, Španielom Joanom „Nanim“ Romom a Francúzom Stéphanom Peterhanselom (všetci traja Mini) – na 7. pozícii a pripísal si tak najlepšie tohtoročné etapové umiestnenie. Prokop sa spoločne s tímovým kolegom Janom Tománkom posunuli na túto pozíciu i v celkovom poradí (-02:20:27). V priebežných výsledkoch sa Peterhansel, rekordman v počte víťazstiev na Rallye Dakar (v rozmedzí rokov 1991 až 2017 ich získal neuveriteľných trinásť!), prepadol z druhej priečky na tretiu (-41:14 min). Aj naďalej viedol Al-Attiyah, druhý Loeb zaostával za Katarčanom o takmer tridsaťosem minút (-37:43 min).

SIDE BY SIDE: Medzi jazdcami tejto kategórie dominoval Chiľan Francisco Lopez Contardo o dvanásť a pol minúty pred Španielom Gerardom Farresom Guellom, tretieho v cieli odmávli Američana Casey Currieho (všetci traja CAN-AM). Farres Guell sa vyhupol do vedenia, prenasledovaný druhým Rusom Kariakinom (BRP) a Brazílčanom Reinaldom Varelom (CAN-AM).

KAMIÓNY: V triede nákladných automobilov dominoval Dmitrij Sotnikov (Kamaz) o viac ako dvadsaťjeden minút (-21:09 min) pred Holanďanom Gerardom De Rooyom (Iveco), tretí skončil s tridsaťsekundovým mankom na Holanďana Argentínčan Federico Villagra s ďalším truckom Iveco. Sotnikov sa etapovým triumfom vyhupol do vedenia, stajňový kolega – a obhajca vlaňajšieho prvenstva – Eduard Nikolajev s ďalším kamiónom Kamaz za ním zaostával o osemnásť minút (-18:01 min). De Rooy, víťaz Rallye Dakar v rokoch 2012 a 2016, bol priebežne tretí (-02:08:04).

7. ETAPA: SAN JUAN DE MARCONA – SAN JUAN DE MARCONA, 14. JANUÁR 2019

Pondelňajšia 7. etapa štartovala aj končila v San Juane de Marcona, na všetky kategórie bolo pripravených 323 meraných kilometrov (celkovo 387 km).

MOTOCYKLE: Siedma etapa patrila Britovi Samovi Sunderlandovi, ktorého stroj značky KTM bol v cieli o necelé dve minúty (-01:51 min) skôr, než Honda Chiľana Josého Ignacia Corneja Florima. Úspech Monster Energy Honda Teamu 2019 korunoval treťou priečkou Florimov stajňový druh Ricky Brabec z USA (-06:30 min). Sunderland sa na tohtoročnom Dakare tešil z druhého etapového prvenstva, výhra mu dopomohla ku skoku zo 7. na 4. priečku priebežnej klasifikácie (-09:58 min). Druhý v priebežnom poradí figuroval Francúz Adrien Van Beveren na Yamahe (-07:47 min), tretia pozícia s odstupom osem a pol minúty (-08:28 min) patrila Austrálčanovi Tobymu Priceovi (KTM). Doterajší chilský líder Pablo Quintanilla (Husqvarna) klesol na piate miesto (-09:59 min), pretože v tento deň skončil až štrnásty s viac ako dvadsaťminútovou stratou (-21:07 min).

Slovenský motocyklový reprezentant Štefan Svitko obsadil tentoraz deviate miesto. Tridsaťšesťročný Žaškovčan, ktorý na Sunderlanda stratil takmer šestnásť a pol minúty (-16:21 min), zvládol 323 km dlhý meraný úsek so štartom aj cieľom v San Juane de Marcona za viac ako štyri hodiny (04:08:02). Člen Slovnaft Rally Teamu sa piatykrát po sebe umiestnil v Top 10, tri razy bol siedmy, raz ôsmy a v pondelok deviaty. V celkovom poradí si aj naďalej udržal solídne 8. miesto (-37:09 min).

Druhý slovenský motocyklista Ivan Jakeš – jazdil podobne ako Svitko na motocykli zn. KTM – figuroval vo výsledkovej listine na 44. poste s vyše jeden a polhodinovou stratou na víťaza (-01:31:28). Celkovo mu patrilo 39. miesto s mankom takmer deviatich hodín (-08:53:33).

ŠTVORKOLKY: V kategórii štvorkoliek si už šiesty etapový triumf pripísal Argentínčan Nicolas Cavigliasso na Yamahe, ktorý o viac ako štyri minúty (-04:10 min) porazil druhého Francúza Alexandre Girouda. Tretí – s osemminútovým mankom – skončil Argentínčan Manuel Andujar, ktorý podobne ako Cavigliasso a Giroud jazdil na stroji zn. Yamaha. Po siedmich etapách viedol aj naďalej Cavigliasso o hodinu a štvrť (-01:15:36) pred krajanom Jeremiasom Gonzalezom Feriolim; tretí Gustavo Gallego tiež z Argentíny zaostával za prvým už o takmer hodinu a trištvrte (-01:38:39).

AUTOMOBILY: Víťaz etapy Stéphane Peterhansel (Mini) kraľoval napriek tomu, že v jej priebehu stratil vinou zapadnutia do piesku 22 minút. Následne sa vydal na stíhaciu jazdu a po chybe súperov dokázal zmazať svoje manko – avšak iba o tri minúty. Lenže konkurencia nemohla krátko pred cieľom nájsť kontrolný bod, čo sa na rozdiel od nich napokon francúzskej posádke Peterhansel/Castera podarilo, takže sa obaja radovali zo svojho druhého etapového triumfu. Za nimi sa zoradila dvojica ich stajňových kolegov z X-Raid Teamu Mini Joan „Nani“ Roma (-04:33 min) a „El Matadore“ Carlos Sainz (-09:28 min).

V celkovom poradí aj naďalej viedol Katarčan Nasser Al-Attiyah (Toyota) s bezmála polhodinovým náskokom (-29:16 min) pred Peterhanselom, na bronzový stupienok sa posunulo ďalšie Mini Španiela Romu (-37:59 min). Doposiaľ druhý Francúz Sébastien Loeb na Peugeote zaznamenal v cieli až jedenásty najrýchlejší čas s bezmála polhodinovým mankom (-28:27 min) a klesol na priebežnú 4. pozíciu (-54:12 min).

SIDE BY SIDE: V kategórii SxS dominoval Chiľan Francisco Lopez Contardo pred Brazílčanom Reinaldo Varelom (-22:04 min) a ďalším Chiľanom Rodrigom Morenom (-23:08 min); po siedmich etapách viedol Varela (ktorý do vedenia poskočil z 3. pozície), prenasledovaný Lopezom Contardom (-04:03 min) a Morenom (-45:26 min).

 KAMIÓNY: V triede kamiónov sa ako prvý cieľom prehnal Holanďan Gerard De Rooy, ktorého Iveco bolo v San Juan De Marcona o polhodinu skôr (-30:55 min) než bieloruský jazdec Siarhej Viazovič a jeho MAZ. Tretiu pozíciu ukoristil Rus Eduard Nikolajev s truckom Kamaz (-34:35 min). Z českých kamiónov sa v cieli objavila už iba tatrovka Aleša Lopraisa, ktorú zaznamenali na 8. mieste s takmer jeden a trištvrte hodinovým mankom (-01:43:59); Tatra so štartovým číslom 515 idúca vo farbách Tatra Buggyra Racing Teamu – s posádkou Martin Šoltýs, David Schovánek a Tomáš Šikola – nestihla po technických problémoch a nocovaní štart ďalšej etapy. „Martin zostal stáť vo vysokých dunách, kde posádka opravovala. Zabralo im to veľa času. Okolo deviatej večer sa im síce problémy podarilo odstrániť, bola však už tma. A tak sa rozhodli, že vyrazia až ráno, aby eventuálne stihli ešte štart do etapy. To sa im však nepodarilo,“ uviedol manažér tímu Tatra Buggyra Racing Jan Kalivoda. „Ráno bola značná hmla, tak museli čakať. Keď vyrazili na ďalšiu cestu, stretli usporiadateľov. Tí im povedali, že nech nikam nejazdia, že nie je vidieť na krok. Navyše ešte pomáhali dvom zapadnutým kamiónom,“ pokračoval Kalivoda. Tatra sa napokon prebila na spevnenú cestu, v cieli však (o polhodinu) „prešvihla“ časový limit, čo ju – resp. členov posádky – stálo účasť v ďalšej súťaži (odstúpili z priebežnej 8. pozície).

V celkovom poradí sa na 1. miesto prebojoval Nikolajev, ktorého od druhého tímového kolegu Dmitrija Sotnikova delilo takmer tridsaťtri minút (-32:54 min). Tretie miesto si aj naďalej strážil De Rooy (-01:15:28). Aleš Loprais bol priebežne piaty (-05:17:49).

8. ETAPA: SAN JUAN DE MARCONA – PISCO, 15. JANUÁR 2019

V utorkovej 8. etape sa išlo zo San Juanu de Marcona do Pisca, na programe bol pre všetky kategórie 360 kilometrov dlhý meraný úsek a jazdci celkovo prešli 575 km.

MOTOCYKLE: Čierny deň Slovákov na Dakare! Slovenskí motocykloví fanúšikovia zažili veľmi smutný utorok. Po ôsmej etape Rallye Dakar 2019 bolo jasné, že ju už druhý rok po sebe nedokončí v rámci oficiálnych kategórií ani jeden pretekár spod Tatier.

Prvá zlá správa prišla z Peru hneď ráno miestneho času. Starší z dvojice, 45-ročný Ivan Jakeš sa pre veľké bolesti po nepríjemnom páde ani nepostavil na štart ôsmej etapy. Jakeš sa od začiatku pretekov trápil, ani raz sa neumiestnil medzi tridsiatimi najlepšími a po siedmej „erzete“ mu v celkovom poradí patrila až 39. pozícia, s veľkou, takmer deväťhodinovou stratou (-08:53:33) na lídra. „Nemôžem ďalej pokračovať v pretekoch, musel som odstúpiť pre zranenia. V nedeľu ma v zdravotníckom centre trochu dali dokopy, ale nie som schopný jazdiť na morfiu. Nespal som celú noc, mám pomliaždenú brušnú dutinu a zlomené rebro. Ďakujem rodine, sponzorom, priateľom a všetkým, ktorí ste mi držali palce a podporujete ma,“ uviedol Jakeš prostredníctvom facebookového konta, ku ktorému priložil fotografiu zo zdravotníckeho lôžka.

Pripomeňme, že rodák z Myjavy Jakeš na najslávnejšom púštnom dobrodružstve štartoval po jedenásty raz – premiérovo sa na ňom zúčastnil v roku 2007 – a jeho najlepším výsledkom (zo štyroch dokončených účastí) zostáva výborné 4. miesto z roku 2013. V elitnej desiatke skončil aj v roku 2015 (8. priečka), pri predchádzajúcich dvoch účastiach (2016, 2017) musel tiež predčasne odstúpiť pre zdravotné problémy. Vlani sa na podujatí nepredstavil.

Po Jakešovi sa cieľa slávnych pretekov nedočkal ani Štefan Svitko, ktorý tak nedokončil jubilejné desiate vystúpenie na Dakare. Prvé informácie hovorili o tom, že utrpel ťažký pád a s poranením hlavy ho previezli do nemocnice. Niekdajší mechanik 36-ročného rodáka zo Žaškova Zlatko Novosad na facebooku uviedol, že Svitka po zranení previezol vrtuľník. Nevedel však, že príčinou konca Svitkovej účasti na Dakare 2019 neboli zranenia, ale technické problémy. „Nemáme pre vás dobré správy. Števo mal ťažký pád a previezli ho do nemocnice. Ideme za ním a bližšie informácie budeme mať až na mieste, lebo v bivaku nám nikto nevedel nič povedať,“ uviedol Novosad. Aj oficiálna stránka súťaže tvrdila, že Svitko si pri páde poranil hlavu, čo sa neskôr ukázalo byť nepravdivou informáciou. Nakoniec sa ukázalo, že pravdou bol len prevoz vrtuľníkom do nemocnice, ktorý si jazdec privolal sám.

„Keby ho odviezli priamo do bivaku, mali by sme všetci pokoj. No oni ho automaticky zobrali do nemocnice. Keď sa objavila správa, že je zranený, vybrali sme sa rýchlo za ním do nemocnice vzdialenej šesťdesiat kilometrov. Po našom príchode sme ho tam už nenašli. Keďže mu nič nebolo, tak podpísal nejaké papiere a odišiel do bivaku. Našťastie ho vrátili späť, že mu ešte jeden papier chýba, a tak sme sa stretli o čosi neskôr v nemocnici. Až vtedy sme sa dozvedeli, že je v poriadku a žiaden pád nemal. Keď sme o ňom nemali žiadne informácie, prišli nervy, stres aj panika. V nemocnici všetci hovorili len po španielsky, nevedeli sme, kde ho hľadať. Nakoniec sa nám uľavilo, ale zároveň sme všetci veľmi sklamaní,“ priblížil situáciu pre denník Pravda manažér tímu Maroš Kubačka.

Svitkov tím ešte v utorok večer informoval prostredníctvom RTVS, že slovenský jazdec na Dakare musel skončiť pre technické problémy. Zlyhal mu motocykel. Nasledujúci deň ráno tieto informácie potvrdil aj samotný Štefan Svitko: „Dakar sa pre mňa skončil. Mal som problémy s motocyklom. Začali sa už na päťdesiatom kilometri, napokon som prišiel až na stošesťdesiaty kilometer, kde motocykel úplne zdochol. Usiloval som sa o to, aby som mohol pokračovať, menil som vstrekovanie aj sviečku, robil som niečo s čerpadlami, ale, žiaľ, motorku sa mi nepodarilo oživiť,“ poznamenal 36-ročný Žaškovčan. „Šírili sa správy, že som mal pád a som zranený. Nie je to pravda. Som zdravý. Je mi veľmi ľúto, čo sa stalo. Technike nemôžem rozkázať. Verím, že aj o rok prídem na Dakar a budem ešte silnejší ako teraz,“ dodal Svitko.

Škoda, pretože Štefanovi Svitkovi sa – na rozdiel od Ivana Jakeša – darilo veľmi dobre. Po pomalšom začiatku sa rozbehol, od tretej etapy sa pravidelne umiestňoval v elitnej desiatke (najvyššie bol trikrát na siedmej pozícii) a v celkovom poradí sa vyšvihol na ôsme miesto (-37:09 min). Ešte v polovici utorňajšieho meraného úseku (15. januára 2019) patrila Štefanovi Svitkovi siedma priečka, od štvrtého kontrolného bodu (tzv. waypointu) sa však jeho meno v medzičasoch už neobjavovalo. Držiteľ strieborných vavrínov spred troch rokov - pripomeňme, že k víťazstvu na Dakare 2016 mu chýbalo necelých štyridsať minút - nedokončil Rallye Dakar štvrtýkrát v kariére, predtým mu to nevyšlo ani v rokoch 2011, 2013 a 2018. V sezónach 2012 a 2015 obsadil piatu pozíciu.

Tretí Slovák na Rallye Dakar Lukáš Kalanka pokračoval (v úlohe mechanika) s posádkou kamióna LIAZ Martina Macíka už len v rámci akejsi súťaže útechy (tzv. Semi Dakar). Tá bola určená pre posádky, ktoré nedokončili niektorú z prvých piatich etáp.

Víťazom 8. etapy sa stal Rakúšan Matthias Walkner na KTM. Obhajca vlaňajšieho prvenstva bol v cieli 360 km dlhého meraného úseku zo San Juanu de Marcona do Pisca o 45 sekúnd skôr ako Chiľan Pablo Quintanilla (Husqvarna), na treťom mieste skončil s odstupom minúty a trinástich sekúnd Austrálčan Toby Price (KTM). „Erzeta“ sa stala osudnou aj pre vedúceho pretekára priebežného poradia Rickyho Brabeca z USA, ktorému po päťdesiatich kilometroch na jeho Honde vypovedal službu motor. Vypadnutím rýchleho Barredu sa všetky nádeje vkladali práve do Američana. Motor ho však zradil už pri jeho druhej účasti na Rallye Dakar po sebe – a tak bolo jasné, že jazdec Hondy opätovne nebude tým, kto by mohol prerušiť víťaznú šnúru rakúskej továrne KTM (na Dakare dominujúcej nepretržite už od roku 2001). 

Stratu nabral aj doposiaľ druhý Adrien Van Beveren z Francúzska (Yamaha), a tak sa po prvýkrát v tomto ročníku posunul do čela priebežnej klasifikácie Price. Víťaz z roku 2016 viedol o zanedbateľných 63 sekúnd pred Quintanillom, celkovo tretí bol s odstupom šesť a pol minúty (-06:35 min) Walkner.

ŠTVORKOLKY: Triedu štvorkoliek ovládla, ako sa v tomto ročníku už stalo tradíciou, trojica argentínskych pretekárov v poradí Nicolas Cavigliasso (ktorý si tak pripísal už siedme víťazstvo v etape na 41. ročníku Dakaru), Gustavo Gallego (-09:10 min), Jeremias Gonzalez Ferioli (-09:16 min). V celkovej klasifikácii aj naďalej kraľoval Cavigliasso o takmer hodinu a pol (-01:24:52) pred Feriolim, tretí Gallego strácal na lídra už hodinu a trištvrte (-01:44:04).

AUTOMOBILY: Vedúci pretekár automobilovej kategórie Katarčan Nasser Al-Attiyah (Toyota) druhým najrýchlejším časom v etape – za víťazným Francúzom Sébastienom Loebom na Peugeote zaostal o takmer sedem a pol minúty (-07:27 min) – zvýraznil svoj náskok a mieril ku svojmu tretiemu triumfu na tejto rallye. Od priebežne druhého Španiela Joana „Naniho“ Romu, ktorý na tejto pozícii vystriedal tímového kolegu Stéphana Peterhansela z Francúzska, ho delilo už štyridsaťšesť a pol minúty. Pred rekordmana v počte víťazstiev Peterhansela sa v celkovom poradí dostal aj jeho krajan Loeb, ktorý sa vyhupol na tretiu pozíciu a od Romu ho delilo mizivých šestnásť sekúnd. Štvrtý „Monsieur off-road“ Peterhansel strácal na Al-Attiyaha päťdesiattri a pol minúty a mal už iba malú šancu na štrnásty dakarský triumf. V etape tretí Poliak Jakub Przygonski (Mini) bol celkovo – za piatym Francúzom Cyrilom Despresom s ďalším vozidlom Mini – šiesty (-02:19:50).

SIDE BY SIDE: Prvým pilotom tejto kategórie v cieli bol Chiľan Francisco Lopez Contardo, ktorý na rozdiel od predchádzajúcej „erzety“ tentoraz (o štyri minúty a štyridsaťsedem sekúnd) kraľoval pred Brazílčanom Cristianom Baumgartom a tretím Španielom Gerardom Farresom Guellom (-10:04 min). Doposiaľ vedúci Brazílčan Reinaldo Varela nabral značné časové manko – v cieli sa objavil až na 15. pozícii s bezmála jeden a pol hodinovou stratou (-01:26:58) – a celkovo klesol za Lopeza Contarda, Rodriga Morena (-54:10 min) a Farresa Guella (-01:08:09) na 4. miesto (-01:22:55).

KAMIÓNY: Kamiónom tentoraz dominoval Rus Dmitrij Sotnikov (Kamaz) pred Holanďanom Tonom Van Genugtenom (Iveco) a Bielorusom Sergejom Viazovičom (MAZ). Sotnikov si výhrou v etape v priebežnom poradí znovu vymenil pozíciu s tímovým kolegom a obhajcom vlaňajšieho prvenstva Eduardom Nikolajevom – tentoraz pred ním viedol o bezmála dvadsaťsedem minút (-26:49 min). Tretí aj naďalej zostával Holanďan Gerard De Rooy s truckom Iveco (-01:07:43).

9. ETAPA: PISCO – PISCO, 16. JANUÁR 2019

Stredajšia predposledná deviata etapa štartovala aj končila v meste Pisco. Pre motocykle, štvorkolky, automobily a vozidlá SxS bolo pripravených 313 meraných kilometrov (celkovo 409 km), kamióny absolvovali 311 meraných kilometrov (celkovo 407 km).

MOTOCYKLE: Víťazom predposlednej 9. etapy v 41. ročníku Rallye Dakar 2019 sa medzi motocyklistami stal Francúz Michael Metge. Tridsaťdeväťročný jazdec na stroji Sherco zvládol 313 km dlhý meraný úsek so štartom aj cieľom v meste Pisco za tri a trištvrte hodiny (03:46:38). Druhým jazdcom v cieli bol Bolívijčan Daniel Nosiglia Jager na Honde, ktorý za Metgem zaostal o stodvadsať sekúnd. Tretiu pozíciu obsadil Chiľan Pablo Quintanilla na Husqvarne (-03:28 min). Smolu mal doposiaľ štvrtý muž celkového poradia Adrien Van Beveren. Francúza jazdiaceho na Yamahe postretli technické problémy len šestnásť kilometrov pred cieľom a jeho nádeje na dobrý výsledok vyhasli.

Lídrom priebežného celkového poradia bol pred posledným dňom stále Toby Price (KTM). Austrálsky víťaz Dakaru z roku 2016 skončil v stredu piaty (-03:29 min) a pred Quintanillom mal náskok jednej minúty a dvoch sekúnd. Tretie miesto so šesť a pol minútovým odstupom (-06:35 min) patrilo rakúskemu obhajcovi triumfu Matthiasovi Walknerovi (KTM). O víťazstvo si to teda mala rozdať vedúca trojica, pretože štvrtý v poradí Američan Andrew Short (Husqvarna) zaostával za Priceom už o štyridsať minút (-40:01 min).

ŠTVORKOLKY: Triedu štvorkoliek ovládol „samozrejme“ Argentínčan Nicolas Cavigliasso – o štyri minúty pred krajanom Manuelom Andujarom a ďalším krajanom Gustavom Gallegom, ktorý na neho stratil viac ako dvadsať minút (-20:29 min). Deň pred finále sa však na čele tejto kategórie nič nezmenilo: Cavigliasso si vôbec premiérovo – avšak s veľkou prevahou a zaslúžene, veď súťaž quadov bezpečne viedol už od úvodnej „erzety“ – išiel pre dakarské zlato (v minulom roku skončil na 2. priečke). S takmer jeden a trištvrte hodinovým mankom (-01:40:19) bol druhý Ferioli (aj jeho najlepším umiestnením bola 2. priečka, avšak v roku 2015). Bronzové vavríny mal v pláne o deň neskôr prevziať Gallego, ktorý si túto pozíciu strážil už od tretej etapy a za Cavigliassom zaostával o viac ako dve hodiny (-02:04:33). Všetci traja jazdci sedlali stroje Yamaha.

AUTOMOBILY: Kráľom tejto kategórie sa 16. januára 2019 stal Katarčan Nasser Al-Attiyah na aute Toyota, ktorý o takmer päť minút (-04:58 min) porazil v cieli druhého Španiela Joana „Naniho“ Romu s Mini. Tretia v cieli bola ďalšia Toyota – s Juhoafričanom Ginielom De Villiersom za volantom (ten na stajňového kolegu Al-Attiyaha stratil viac ako sedem minút). V priebežnom poradí viedol – už od tretej etapy – Al-Attiyah o necelú hodinu (-51:27 min) pred Romom, od tretieho Loeba (Peugeot) ho delili viac ako dve hodiny (-02:02:37). Práve Sébastien Loeb, deväťnásobný majster sveta WRC, si v tejto „erzete“ išiel pre jasné víťazstvo. Na trase však dvakrát zostal stáť, nabral hodinu a štvrť straty – v cieli sa napokon objavil na 17. mieste – a definitívne si zahatal cestu k prvenstvu.

Smolu mal aj trinásťnásobný víťaz Rallye Dakar – v rokoch 1991, 1992, 1993, 1995, 1997 a 1998 na motocykli; v rokoch 2004, 2005, 2007, 2012, 2013, 2016 a 2017 na automobile – Stéphane Peterhansel z Francúzska, ktorému tento ročník nebolo dopriate dokončiť. Päťdesiattriročný Peterhansel musel odstúpiť kvôli zdravotnému stavu spolujazdca – a krajana – Davida Casteru. Ten v úvode rýchlostnej skúšky, respektíve po 26 kilometroch, utrpel po jednom z tvrdých dopadov po skoku poranenie chrbtice. Pripomeňme, že „Monsieur off-road“ Stéphane Peterhansel vlani skončil štvrtý a Dakar naposledy nedokončil (to ešte s vozidlom Mitsubishi) v roku 2009.

SIDE BY SIDE: Brazílčan Reinaldo Varela vyhral v tento deň už svoju tretiu etapu na Rallye Dakar 2019. V cieli tentoraz predstihol druhého Španiela Gerarda Farresa Guella o 183 sekúnd, tretí Chiľan Francisco Lopez Contardo zaostal za Brazílčanom o takmer jedenásť a pol minúty (-11:26 min). Deň pred skončením súťaže sa tak Varela aspoň vrátil medzi trojicu najlepších: 1. Francisco Lopez Contardo, 2. Gerard Farres Guell (-59:46 min), 3. Reinaldo Varela (-01:11:29).

 KAMIÓNY: V kategórii nákladných áut sa z etapového víťazstva, už po tretíkrát v tomto ročníku, radoval Rus Eduard Nikolajev s truckom Kamaz. Obhajca vlaňajšieho prvenstva bol o štrnásť minút (-14:03 min) v cieli skôr než druhý najrýchlejší kamión MAZ, riadený Bielorusom Siarhejom Viazovičom. Tretiu pozíciu ukoristil ďalší Kamaz riadený Dmitrijom Sotnikovom, ktorý na svojho krajana a tímového kolegu Nikolajeva stratil bezmála pol hodinu (-27:43 min). V celkovom poradí tak na prvých dvoch priečkach došlo opätovne ku zmene: trojica Nikolajev/Jakovlev/Rybakov (štartové číslo 500) mala – pred záverečnou „erzetou“ – pred druhým trojlístkom zo stajne Kamského automobilového závodu Sotnikov/Nikitin/Mustafin (štartové číslo 514) viac ako dvadsaťosem minút k dobru (-28:35 min). Tretie a štvrté miesto priebežnej klasifikácie patrilo dvojici talianskych truckov Iveco – tretia bola holandsko-poľsko-španielska posádka Gerard De Rooy/Darek Rodewald/Moises Torrallardona (-01:35:10), štvrtá argentínska zostava Federico Villagra/Adrian Arturo Yacopini/Ricardo Adrian Torlaschi (-05:47:44).

Dva Kamazy a dve Iveca z celkovej piatej pozície (-06:05:02) sledovala česká tatrovka Instaforex Loprais Teamu, ktorá v tejto špeciálke zaznamenala najlepší etapový výsledok (4. miesto) v 41. ročníku. „Konečne to bola pre nás pekná etapa. Po prvýkrát sme ju zajazdili bezproblémovo bez technických komplikácií, z čoho mám radosť. Stratili sme síce dvadsať minút navigáciou, bolo to však navigačne veľmi náročné. Tatra nemala výkon, v dunách sme to však kompenzovali čistou technickou jazdou a vo finále z toho bolo prvé pekné etapové umiestnenie na tohtoročnom Dakare,“ pochvaľoval si vodič Aleš Loprais.      

10. ETAPA: PISCO – LIMA, 17. JANUÁR 2019

Štvrtková záverečná 10. etapa z Pisca do hlavného mesta Limy ponúkla 112 kilometrov dlhý meraný úsek pre všetky kategórie, jazdci celkovo absolvovali 359 km.

MOTOCYKLE: Víťazom motocyklovej kategórie sa na Rallye Dakar 2019 v Peru stal austrálsky motocyklista Toby Price. Tridsaťjedenročný jazdec na KTM si vo štvrtkovej záverečnej 10. etape z Pisca do Limy postrážil vedenie a druhýkrát v kariére sa radoval z víťazstva na prestížnom podujatí.

„Som neskutočne šťastný, bolo to dlhých desať dní. Teraz musím počkať a uvidím, aký to malo dopad na moje zápästie. Koniec-koncov, to trápenie a bolesť stáli za to. Na začiatku som si myslel, že vydržím len dve etapy, ale podpora od fanúšikov ma držala pri živote. Mal som aj kus šťastia a nakoniec to vyšlo. Mali sme proti sebe silných protivníkov, nikdy nemôžete nikoho odpísať,“ povedal Toby Price.

Premiérovo sa tešil v roku 2016, keď (o štyridsať minút) „uchmatol“ prvenstvo Slovákovi Štefanovi Svitkovi. Rodák z Hillstonu zakončil Dakar víťazne a celkovo vyhral s náskokom takmer desiatich minút (-09:13 min) pred rakúskym obhajcom prvenstva Matthiasom Walknerom (KTM). Tretiu priečku obsadil víťaz Dakaru 2017 Sam Sunderland z Veľkej Británie, ktorý za stajňovým kolegom z Red Bull KTM Factory Teamu Priceom zaostal o trinásť a pol minúty (-13:34 min). Price na tohtoročnom Dakare sa k celkovému prvenstvu dopracoval vďaka vyrovnaným výkonom, v jednotlivých dňoch nikdy nebol horší ako deviaty. Šesťkrát sa umiestnil v najlepšej päťke. Do čela celkového hodnotenia sa dostal po 8. etape a opraty zo svojich rúk už nepustil. Na Rallye Dakar to bola jeho piata účasť, okrem dvoch triumfov mal na konte aj dve tretie miesta (z rokov 2015 a 2018).

V prvej desiatke sa popri značke KTM, ktorá zaznamenala už svoj osemnásty dakarský triumf za sebou, objavili aj Husqvarna (4. Chiľan Pablo Quintanilla, 5. Američan Andrew Short), Yamaha (6. Francúz Xavier De Soultrait), Honda (7. Chiľan Jose Ignacio Cornejo Florimo, 10. Bolívijčan Daniel Nosiglia Jager) a Hero (9. Španiel Oriol Mena). Fantastickým výkonom sa opätovne prezentovala španielska motocyklistka Eulalia „Laia“ Sanzová-Pla Giribertová, ktorá s továrenským motocyklom KTM obsadila konečnú 11. priečku (-03:24:10), pričom k umiestneniu v desiatke najlepších jej chýbala necelá hodina. Svoju deviatu účasť (premiéru si odbila v roku 2011) pretavila 33-ročná rodáčka z Barcelony v deviate za sebou idúce prvenstvo v dámskej motocyklovej kategórii, čo sa doposiaľ žiadnej inej pretekárke nepodarilo. Nehovoriac o jej fantastickej 9. pozícii spred štyroch rokov, kedy vymazala tridsaťštyri rokov starý rekord Francúzky Christine Martinovej (tá v roku 1981 skončila na 10. mieste). 

Druhú priečku medzi motocyklistkami vydobyla Holanďanka Mirjam Polová (s motocyklom zn. Husqvarna jej patrila 48. pozícia s bezmála dvadsaťhodinovou stratou na víťaza), treťou najrýchlejšou ženou jednej stopy bola Ruska Anastasia Nifontova (tiež stroj značky Husqvarna, celkové 62. miesto, manko na Pricea činilo bezmála dvadsaťdeväť hodín). Štvrtá v dámskej kategórii skončila Češka Gabriela Novotná (Husqvarna), ktorej sa tak na druhý pokus podarilo (na 70. priečke) dokončiť slávnu Rallye Dakar – vôbec ako prvej žene z Čiech v histórii za riadidlami motocykla.

V konečných výsledkoch motocyklistov žiaľ nefiguroval ani jeden z dvojice Slovákov. Štefan Svitko musel odstúpiť počas utorkovej 8. etapy po poruche motocykla, priebežne mu patrilo pekné 8. miesto. Ivan Jakeš už nezasiahol do 8. etapy, pretože po viacerých zraneniach nebol schopný pokračovať.

ŠTVORKOLKY: Kategóriu štvorkoliek suverénnym spôsobom ovládol Nicolas Cavigliasso. Dvadsaťsedemročný Argentínčan vyhral deväť z desiatich etáp a triumfoval s jasným náskokom takmer dvoch hodín (-01:55:37) pred krajanom Jeremiasom Gonzalezom Feriolim. Pre Cavligliassa, ktorého v 3. etape zdolal práve Ferioli, to bola len druhá účasť na Dakare. Vlani skončil druhý, z víťazstva sa tešil v troch etapách. Tretiu priečku ukoristil ďalší Argentínčan Gustavo Gallego, ktorý za Cavigliassom zaostal o bezmála dve a štvrť hodiny (-02:11:48).

AUTOMOBILY: Medzi automobilmi po tretíkrát v kariére zvíťazil Katarčan Nasser Al-Attiyah, tentoraz za volantom Toyoty (v roku 2011 riadil Volkswagen a o štyri roky neskôr Mini). Po desiatich etapách mal náskok viac ako štyridsaťšesť minút (-46:42 min) pred druhým Španielom Joanom „Nanim“ Romom (Mini), ktorý si strieborné vavríny z Rallye Dakar odniesol aj v roku 2012 (mimochodom, Dakar vyhral dvakrát – v roku 2004 na motocykli a v roku 2014 na aute). Pre tretie miesto si prišiel slávny Francúz Sébastien Loeb (Peugeot), ktorý na Al-Attiyaha stratil takmer dve hodiny (-01:54:18).

„Je to fantastické, počas celých pretekov sme neurobili žiadne chyby. Bolo to neuveriteľne ťažké pre každého. Dobré bolo, že od tretieho dňa sme boli vo vedení a postupne sme si budovali čoraz väčší náskok. Teším sa aj za Toyotu, pretože na Dakare je to pre nich prvé víťazstvo,“ nechal sa počuť Nasser Al-Attiyah.

V prvej desiatke celkového poradia sa okrem továrenských značiek Mini (4. Poliak Jakub Przygonski, 5. Francúz Cyril Despres, 7. Saudskoarab Yazeed Al Rajhi, 8. Chiľan Boris Garafulic) a Toyota (9. Juhoafričan Giniel De Villiers, 10. Francúz Ronan Chabot) objavila na 6. pozícii súkromná česká posádka Martin Prokop/Jan Tománek, štartujúca vo farbách MP-SPORTS na aute Ford. Obaja za víťazným Al-Attiyahom zaostali o viac ako tri a štvrť hodiny (-03:19:02) a pri štvrtej účasti (Tománek štartoval po piatykrát) vylepšili svoje (ale aj české) maximum z vlaňajška, kedy skončili siedmi (siedmy na Dakare skončili v roku 2009 aj Miroslav Zapletal s Miloslavom Janáčkom). Ich stajňoví kolegovia Tomáš Ouředníček a David Křípal s druhým automobilom Ford skončili sedemnásti (-14:01:28). Pohár za víťazstvo dámskej automobilovej kategórie si odniesla Španielka Cristina Gutierrez Herrerová (Mitsubishi), ktorá pri svojej tretej účasti zaznamenala prostredníctvom 26. miesta najlepší výsledok na tomto podujatí.

SIDE BY SIDE: V triede SxS triumfoval Chiľan Francisco Lopez Contardo s vyše hodinovým náskokom (-01:02:35) pred Španielom Gerardom Farresom Guellom. Tretí skončil minuloročný víťaz Reinaldo Varela z Brazílie, ktorý bol prvý vo štvrtkovej derniére (-01:05:19). Najrýchlejšiu dámsku posádku tejto kategórie tvorili Nemky Annett Fischerová a Andrea Peterhanselová (CAN-AM), ktorých odmávli na 14. pozícii (-13:13:21); cieľovou rampou v Lime prešla aj Češka Olga „Ollie“ Roučková (s navigátorom Danielom Zelenkom), ktorí s ďalším vozidlom CAN-AM uzavreli poradie kategórie bugín SxS (skončili dvadsiati so šesťhodinovým odstupom za víťazom).

KAMIÓNY: Kráľom triedy nákladných áut sa stal Rus Eduard Nikolajev (Kamaz), ktorý na Dakare zvíťazil tretíkrát za sebou. Vyhral aj v roku 2013 a jeden triumf mal i ako mechanik Vladimíra Čagina, terajšieho šéfa ruského tímu (2010). Jasnú prevahu kamiónov Kamaz z tatárskeho mesta Naberežnyje Čelny spečatil druhou priečkou Dmitrij Sotnikov, ktorý na stajňového kolegu Nikolajeva stratil dvadsaťpäť a pol minúty (-25:36 min). Tretia pozícia patrila Holanďanovi Gerardovi De Rooyovi (Iveco), ktorého od víťaza delilo viac ako jeden a pol hodiny (-01:34:44).

„Boli to veľmi náročné preteky. Prekonali sme mnoho dún, piesku a silných súperov. Oceňujem prácu tímu, spolupracovali sme perfektne. Nemali sme skoro žiadne problémy až na jeden malý v dunách, ale môj spolujazdec sa s tým vyrovnal skvele,“ komentoval Eduard Nikolajev.

Český pretekár Aleš Loprais zavŕšil 41. ročník druhou priečkou v etape a celkovo bol medzi pilotmi kamiónov – za štvrtým Argentínčanom Federicom Villagrom s ďalším truckom Iveco – piaty. Loprais dokončil Dakar 2019 ako jediný český pilot kamióna. Posádka pod jeho vedením (štartoval spoločne s Petrom Pokorom a Španielom Ferranom Marcom Alcaynom), štartujúca vo farbách Instaforex Loprais Teamu, sa po poklese v druhej etape – z ôsmeho na osemnáste miesto – postupne prebojovávala výsledkovou listinou dopredu. Od štvrtého Villagru a vyrovnania najlepšieho výsledku v kariére (na juhoamerickej pôde) z roku 2015 delilo Lopraisa – respektíve jeho tatrovku zvanú „Queen 69“ – iba necelých jedenásť minút. Lepšie skončil iba v roku 2007, kedy bol (avšak ešte v Afrike) tretí. „Veľmi sme chceli čo najbližšie k pódiu, potrebovali by sme ešte o málinko dlhší Dakar. Avšak osud chcel takto. Musíme byť radi za to, kde sme. Sme malý súkromný tím, bez továrenskej podpory. A urobili sme výsledok medzi továrenskými kamiónmi,“ uviedol 39-ročný Loprais. „Bol to pre mňa asi najťažší Dakar, ak nepočítam ten z roku 2012 s haváriou a prevozom vrtuľníkom do nemocnice. Ten bol určite horší,“ dodal trinásťnásobný účastník rallye, pre ktorého to bol už šiesty dokončený Dakar v kariére. 

Pripomeňme, že v Top 10 sa okrem ďalšej dvojice talianskych kamiónov Iveco (7. Holanďan Ton Van Genugten, 10. Holanďan Maurik Van Den Heuvel) a dvojice bieloruských truckov MAZ (6. Siarhej Viazovič, 8. Alexander Vasilevski) objavil – na 9. priečke – aj japonský „špeciál“ Hino s Teruhitom Sugawarom za volantom (-11:22:09). Dodajme, že najrýchlejším trojnápravovým kamiónom – z trojice na štarte jediným v cieli – bol aj tentoraz MAN španielskeho rutinéra Jordiho Juvanteny. Tento 58-ročný pilot, ktorý si na svoje konto pripísal už dvadsiatu siedmu účasť na Dakare (premiéru si odbil v roku 1991 a najlepšie umiestnenie vydobyl v podobe 7. priečky o desať rokov neskôr), získal v celkovej klasifikácii 12. miesto (-20:46:25). Avšak v triede pohonu 6×6 sa stal už deväťnásobným víťazom, čo sa doposiaľ nikomu inému nepodarilo.

Na úplný záver poznamenajme, že 41. ročník Rallye Dakar 2019 dokončilo 180 strojov všetkých piatich kategórií – 75 motocyklov (zo 138 na štarte), 15 štvorkoliek (29), 56 automobilov (101), 20 vozidiel SxS (34) a 14 kamiónov (41). A zazvonil zvonec a dakarskému dobrodružstvu bol opätovne (na rok) koniec.

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri