Porsche, slovenská rally a Rado Mozner
Zábery Porsche 911 v modro-bielych farbách Rothmans na Dakare, alebo rozzúrené bolidy Group B vo svetovom šampionáte: Porsche jazdí rally ešte dnes, a to takmer všade vo svete. Na Slovensko ho priniesol relista Rado Mozner st. O tom, prečo práve Porsche, ako sa s ním jazdí a aké má ďalšie plány, sme sa porozprávali priamo s týmto košickým rodákom.
Rado, na slovenskú rally scénu si tento rok priniesol niečo unikátne - Porsche 911. Pre mnohých je Porsche synonymom okruhového pretekania, no táto značka má veľmi bohatú tradíciu aj v rally. Napríklad v 80. rokoch súťažili na Dakare s Jackym Ickxom, ale aj vo svetovom šampionáte, v slávnej Group B. Aký je však tvoj príbeh - prečo Porsche?
Chceli sme priviezť niečo nové, zaujímavé, príťažlivé. Porsche bolo hneď na prvom mieste záujmu. Je to auto krásne pre oči, no zvukom atmosférického motora určite aj pre uši. Nehovoriac o jazdných vlastnostiach. Umožnením štartu triedy RGT v našom šampionáte bolo okamžite rozhodnuté. Porsche je značka s bohatou históriou v rally, či už svetovou, alebo na úrovni národných šampionátov. Dokonca som sa dočítal, že Rally Tatry raz vyhrali manželia Zasadovci z Poľska, štartujúci na 911-ke. Bolo to síce dávno, no vzali nám tým triumf premiéry (smiech). No a netreba zabudnúť aj na Vlada Palka, ktorý s takýmto autom štartoval vytrvalostnú súťaž naprieč Južnou Amerikou. Taktiež nás inšpirovala účasť Porsche na prakticky všetkých európskych súťažiach. Z Východoeurópanov sme prví.
Aký pôvod má konkrétne tvoje auto a aké sú jeho základné parametre?
Autá sú dovezené z Belgicka, kde jazdili okruhové pohárové preteky. Po vyložení na Slovensku začala prestavba, aby vyhovovali potrebám pre rally súťaže aj homologačným smerniciam. Po prvej ostrej skúsenosti na Rally Lubeník riešime s majiteľom niektoré technické doladenia, keďže v Belgicku sú prevažne rýchlostné skúšky stavané v rovinatých lokalitách. Napokon je to krajina s najvyššie položeným bodom asi na úrovni našej Jahodnej. Vyskladanie prevodových stupňov sa tak ukázalo ako nevyhovujúce. Trate na Slovensku takéto prevýšenie prekonávajú na 10 km aj dvakrát...
Auto je model 996 GT3, s 3,6 l motorom bez preplňovania, s priamym vstrekovaním a výkonom 370 konských síl. Prevodovka je synchronizovaná 6-stupňová. Všetko je uložené tradične vzadu, a teda aj pohon zadnej nápravy. Pneumatiky R18 vpredu, no vzadu s odlišným rozmerom. Spomínam to preto, lebo ďalším problémom je možnosť výberu len jednej rezervy; miesto na tú druhú sa zmenšilo - pridaním diagonálnej vzpery rámu za sedačkami.
Skúsil si najrozmanitejšie rally autá. Ako by si porovnal jazdenie rally na Porsche, s inými špeciálmi?
Každé auto, s ktorým som jazdil, si vyžadovalo individuálny prístup. Aj napriek tomu, že sa dali zaradiť do jednej skupiny. Predný náhon, štvorkolka, zadný náhon... Nedá sa porovnať jazdenie s Hondou s výkonom 220 konských síl (ks) s Octaviou kit-car s výkonom 240 ks. I keď rozdiel vo výkone je malý. Takisto je ťažké porovnať Mitsubishi EVO IX s Octaviou WRC - koní majú pritom približne rovnako. Mal som pohárový Favorit a potom bývalý Favorit Romana Krestu - autá rovnaké len zdanlivo... Pre mňa je to nové poznanie, pretože so zadným náhonom som jazdil intenzívne, keď som si kúpil svoju prvú Škodovku, no zakrátko prvý Favorit. Porsche je však úplne iné zviera než čokoľvek predtým.
Je to auto veľmi presné, komunikatívne, padne do rúk, dá istotu, dokonca by som povedal, že veľa sľubuje. Nerobí chyby, no na druhej strane je veľmi prísne. Ja sa dnes viac bojím nedotáčavých vlastností, než desivého šmyku zadnej nápravy. Sú rýchlostné skúšky, ktoré tomuto autu budú vyslovene proti vôli a to hlavne so zníženou adhéziou - zaprášené, kamenisté cesty. No teším sa na tie ostatné, pretože práve tam budeme môcť ukázať, kde sú možnosti tohto auta.
Aké máš ciele s týmto autom?
Bolo by naivné myslieť si, že môžeme porážať súčasnú špičku. To nebol s Porsche ani cieľ. Zo začiatku budem spokojný, keď budeme jazdiť niekde za veľkými „N-kami" a porážať autá s jednou poháňanou nápravou. I keď ani to nebude jednoduché, pretože dnes jazdia veľmi rýchlo.
Tento rok jazdíš s novou spolujazdkyňou Miškou Vejačkovou. Kde vznikol nápad spojiť sa s Miškou, kde sa učila a ako sa ti s ňou jazdí?
Miška je dcérou môjho dlhoročného spolujazdca Petra Vejačku. Tým je veľa vysvetlené. Tak ako môj Rado junior, tak aj Miška od svojho detstva prežívala rally s rovnakým zápalom. Napokon sú ako súrodenci, od narodenia. Veľa toho odkukala počas tréningov; prepisovala rozpisy s Vejom, trávila s nami čas na súťažiach aj v dielňach, kde sa autá pripravovali. To všetko jej dalo dobrý základ, a keď sa ukázala aj na Autoshow ako veľmi nádejná, tak k skutočnému štartu bol už len malý krok. Za seba môžem povedať, že určite správny. Práve zodpovednosť, disciplína, sebaprísnosť - čo juniorovi spočiatku chýbala (smiech), ma presvedčili. Verím, že z nej bude výborná navigátorka, lebo už dnes jej veľa nechýba.
S Radom Moznerom starším sa rozprával Martin Trenkler